• شناسه خبر : 5191

برای نخستین بار در کشور:

صنعت نساجی کاشان بیمه می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کاشان گفت: «بیمه جامع ماشین‌الات نساجی» یکی از محصولات بیمه‌ای شامل پوشش جامعی برای صنعت نساجی کشور است که برای نخستین بار در کاشان اجرا می‌شود. این محصولِ بیمه پشتوانه‌‌ای مناسب برای استمرار چرخ صنعت و تداوم تولید در منطقه و شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمود تولایی در همایش «بیمه جامع ماشین آلات نساجی» که در سالن جلسات اتاق بازرگانی و با حضور صاحبان صنایع برگزار شد افزود: ماشین‌الات با قیمت فوق‌العاده سنگین چرخ صنعت را به حرکت درآورده است. گاهی ماشینی که با قیمت ده پانزده میلیارد تومان خریداری شده و در حال تولید است با شکستن قطعه‌ای از کار افتاده و متوقف می‌شود. در این صورت نقش بیمه مشخص می‌شود. کارگاه یا کارخانه‌ای که با مشکل مواجه شده است با اتکا به نقش حمایتی بیمه به چرخه‌ی تولید باز می‌گردد.

رئیس اتاق بازرگانی یادآور شد: این موضوع سال گذشته در جلسه‌ای مطرح شد. پیشنهاد شد صنعت بیمه تنها به سیل و حریق و حوادث و ساختمان کارخانه‌ها متوقف نشود. به داخل کارخانه‌ها بیاید. فرآیند تولید را مدنظر قرار داده و چرخ صنعت را تحت پوشش قرار دهد.

 

تولایی افزود: صاحب‌نظران و متولیان بیمه اعتقاد داشتند چنین بیمه‌ای برای برخی صنایع تحت نام CMI ( بیمه جامع ماشین آلات ) پیش‌بینی شده است ولی در خصوص صنعت نساجی مغفول مانده است. تجربه‌ای در سایر صنايع و مواردی از این دست وجود دارد ولی در صنعت نساجی هیچ شرکت بیمه‌ای با این محصول وارد نشده و اقدام نکرده است. از بیمه‌ها درخواست شد تا حوزه ماشین‌الات نساجی را نیز تحت پوشش قرار دهند. روی این موضوع کار کارشناسی انجام شد. گلوگاه‌های صنعت نساجی استخراج شد. نرخ بیمه مشخص گردید و پس از یک سال کار کارشناسی و جلسات بحث و بررسی به جمع‌بندی نهایی رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تأکید کرد: متولیان این حوزه طی یک سال گذشته تلاش کرده‌اند با ارزیابی دقیق ریسک‌های موجود در فرآیندهای کارخانجات نساجی نسبت به معرفی این محصول اقدام نمایند ، برای این کار سبد بیمه‌ای در نظر گرفته شده است. موضوع مهم است و مبتلابه همه‌ی فعالین صنعت است. اتاق بازرگانی از حضور همه‌ی بیمه‌ها استقبال کرده و می‌خواهد پا به میدان بگذارند. شهرک‌ها و کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی را تحت پوشش قرار داده و چتر حمایتی خود را به کلیه‌ی حوزهای صنعت کاشان گسترش دهند. باید صنعتگر به این اطمینان برسد که چنانچه با حادثه یا مشکلی مواجه شد بیمه از او حمایت خواهد کرد. تداوم و پایداری تولید در گرو هم‌افزایی همه‌ی قسمت‌های این حوزه است. زنجیره‌ای از عوامل در کنار هم قرار گرفته‌اند تا چرخ صنعت بچرخد. یکی از این زنجیره‌ها «صنعت بیمه» است.

تولایی افزود: بیمه برای زندگی و کسب و کار ضروری و با اهمیت است. همواره اتاق بازرگانی از همه‌ی شرکت‌های بیمه‌ها حمایت کرده و مشوق آنان است تا خدمات خود را در کلیه‌ی زمینه‌ها به خصوص کسب و کار گسترش دهند. ایده‌ال ما این است که هر مجموعه‌‌ای که کار می‌کند زیر چتر حمایتی بیمه فعالیت کند. وقتی به متهمان دستگاه قضایی و زندان‌ها نگاه می‌کنیم حداقل بخشی از این گرفتارها به واسطه‌ی عدم پوشش بیمه‌ای فرد متهم یا زندانی در حادثه است. گاهی آنچنان مسائل و مشکلات حاد و بزرگ است که هیچ‌کس قادر به رفع آن نیست. حتی کاری از حاکمیت و دولت برنمی‌آید. در این صورت بیمه پا به میدان گذاشته و از طریق ساز و کار و مکانیزمی که در اختیار دارد مسائل و مشکلات حادثه‌دیده را رفع می‌کند.

مدیر بیمه‌های مهندسی و خاص بیمه‌ی «سامان» نیز در این همایش گفت: هدف از حضور بیمه «سامان» در این همایش صرفاً معرفی بیمه یا توصیه به خرید بیمه‌نامه نیست. هدف این است که مجموعه‌ی صنعت نساجی و فرش ماشینی بیش از پیش با ریسک‌ها و تهدیدهای حوزه‌ی صنعت و فرآیندهای تولید خود آشنا شده و آگاهی لازم را کسب کند. آن موقع انتخاب و تصمیم‌گیری با صنعتگر و صاحب صنایع است. آن موقع باید تصمیم‌ بگیرد که چه کاری انجام دهد؛ ریسک را کم کرده، حذف ‌کند یا آن را به شرکت بیمه‌ انتقال دهد.

محمدرضا آقاجانی افزود: پایداری صنعت بیمه در حمایت مناسب از بیمه‌گذار است. صنعت بیمه با تکیه بر تجارب چندین دهه کار و فعالیت به این نتیجه رسیده است که باید آسیب‌ها را کاهش داده و حمایت‌ها لازم را افزایش دهد.

وی یادآور شد: پیش از این، بیمه‌گذار در زمان حادثه با مشکل مواجه شده و نمی‌توانست از مبلغ و مزایای کامل بیمه بهره‌مند شود. اشکالِ کار کجاست؟ در بحث مدیریت ریسک، گزینه‌های مختلفی مطرح است؛ بیمه‌گذار یا ریسک را «حفظ می‌کند» یا «کاهش داده» یا «توزیع می‌کند» یا اصلاً نمی‌بیند. بیمه گذار چه زمانی با شرکت بیمه وارد مذاکره می‌شود؟ زمانی که می‌خواهد ریسک را منتقل کند. یعنی کاری به قبل از آن ندارد که آیا در کسب و کار یا مجموعه‌ای که بر آن مدیریت می‌کند «ارزیابی ریسک» انجام شده است یا خیر؟ آیا ریسک‌های مجموعه‌ احصاء شده است یا خیر؟ آیا تهدیدها و آسیب‌های مجموعه‌ را می‌شناسد؟ وقتی به شرکت بیمه مراجعه می‌کند بیمه‌ی واحد و از قبل مشخص شده خریداری کرده و می‌رود. این بیمه بدون توجه به «ارزیابی ریسک» ارائه شده است، بنابراین از جامعیت لازم و کافی برخوردار نیست. بیمه‌ای خریداری کرده است که بسیاری از ریسک‌های موجود در کسب و کار وی در آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مدیران و کارشناسان بیمه «سامان» معتقدند قبل از ارائه هرگونه پوشش بیمه ای بایستی در جریان کسب و کار بیمه‌گذار قرار بگیرند. وضعیت کسب و کار وی را بررسی و آنالیز کرده و متناسب با آن راه‌حل ارائه نمایند. این کار برای حوزه‌های مختلف صنعت انجام شده و مدل‌های مختلفی استخراج شده است به نحوی که بیمه‌گذار با انتخاب بیمه‌ی متناسب با کسب و کار خود بتواند در زمان حادثه خسارت کامل دریافت کند.

آقاجانی در خصوص «بیمه جامع ماشین‌الات نساجی» اظهار داشت: برای تحقق این محصول تیم‌های کارشناسی مختلفی تشکیل شده است. مدل‌های مختلف ارزیابیِ خسارت بررسی شده و با توجه به بازدیدهای میدانی و مصاحبه‌ با کارشناسان اطلاعات لازم استخراج شده است. در این فرآیند مستندات مورد توجه قرار گرفته است. افزون بر اینبا متولیان صنعت، نخبگان و انجمن نساجی بحث و گفت‌وگو شده است. در نهایت مجموعه‌ی این اطلاعات به تکنیک‌های شناسایی و ارزیابی خطرات (HAZID) منتقل گرديده است.

شرکت بیمه‌ سامان نهایتاً به این نتیجه رسیده که در هر مقطع و در هر فرآیند چه ریسک‌های وجود دارد و به تبع آن در درجه‌ی نخست برای کاهش ریسک و پیشگیری از آسیب راه‌حل‌ها و راهکار ارائه شده و پس از آن برای انتقال ریسک احتمالی استفاده از «بیمه جامع ماشین‌الات نساجی» توصیه و پیشنهاد می‌شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *