• شناسه خبر : 12862

صمت اصفهان به کدام سمت میرود؟؟

چند سالی است که به هر نقطه منطقه کاشان که پا میگذاری کوه های زحمی را مبینی که در لایه ای از غبار زیر دست و پای ّبلدوزرها در حال جان کندن هستند.گویی این شهر غزال تیز پایی است که از هر طرف بگریزد بلاخره شکار میشود. از تخریب محیط زیست به خطر افتادن حیات جانوری و … که بگذریم صمت یا همان صنعت، معدن و تجارت مجوز برخی معادن را حتی در ورودی روستاها و شهرها صادر کرده است. در این روزهای نفسگیر اما چندی است که به پایمردی دادستان محترم مردم جوشقان مرکزی بعد از ۲۰ سال گله و شکایت و عریضه نویسی مجال تنفس پیدا کرده‌اند اگر چه اوضاع در برزک و جوشقان قالی و سده و خنب و دره همچنان بغرنج است.

این قصه باید با که گفت و این غم کجا باید برد که بعد از ۴۰ سال از طلوع شکوهمند انقلاب اسلامی عده ای منفعت طلب نفس کشیدن را از مردم دریغ میکنند؟
و مردم یک بخش به هوای چند روز هوای پاک جشن میگیرند؟

اگر مسولین شهر در طول این سالها یک حساب سر انگشتی میکردند حتما متوجه میشدند که از مساحت ببش از ۱۰۷۰۰۰کیلومتری استان یک چهارم مجوزهای معادن آن را به مساحت اندک ۹۶۰۰متری کاشان اختصاص داده‌اند و سایر مناطق اصفهان تقریبا حال و روز بهتری از کاشان دارند حتما یکبار اعتراض میکردند و اگر خبر تاسف بار سرازیر شدن سود ۴۰ میلیارد تومانی تومانی این معادن به جیب اصفهانی‌ها و سهم ناچیز کاشان را میدانستند شاید زودتر از دادستانی دست به کار میشدند.
شاید صمتی‌ها که همیشه به سمت اصفهان غش میکنند کار آفرینی را ملاک کار قرار دهند که باز باید گفت بیش از ۶۰درصد شاغلین در معادن به لهجه زیبای اصفهانی تکلم میکنند.

نتیجه اینکه این معادن جز تخریب و گرد وغبار و خسران چه ارمغانی برای کاشان داشته‌اند؟

مدیر کل محترم صمت استان اصفهان که البته روزه سکوت گرفته و احتمالا در حال رایزنی برای شروع به کار معادن تعطیل شده هستند را دعوت میکنیم تا از معادن سنگ بخش نیاسر جوشقان قالی و برزک بازدید کنند و نتیجه مجوزهای مدیران کل قبلی را از نزدیک مشاهده کنند. عدالت اجتماعی حکم میکند حال که مردم جوشقان و استرک و برز اباد و.‌‌.. هوای تازه استشمام میکنند مسولین امر بار دیگر تیغ بی‌تدبیری بلدوزرها را برگلوی زخمی محیط زیست منطقه نگذارند و بگذارند این مردم مظلوم نفسی تازه کنند. زیرا شروع به کار این معادن مصداق مرگ خاموش منطقه و مردم است.

معادن فعال منطقه گونه‌های جانوری و گیاهان را نابود میکند بر سمن.های زیست محیطی است که این هشدارها را به مقامات بالاتر برسانند و معدنکاران را موظف به رعایت استانداردهای تعریف شده کنند. دادستان محترم نیز حتما به داد مردم جوشقان قالی و برزک و آذران و… نیز خواهند رسید و دستورات قضایی لازم را خواهند داد.

وزیر محترم کشاورزی که از نزدیک این مشکلات را لمس کرده‌اند و میدانند که برخی معادن بر قنات‌های آب منطقه تاثیر منفی گذاشته‌اند نیز برای بقای کشاورزی منطقه فکری به حال معادن تخریبگر خواهند کرد و البته نماینده کفیل مردم کاشان نیز به این امر توجه ویژه خواهند کرد.


امید که اسایش و آرامش مردم را قربانی منافع زودگذر نکنیم که فردا در دادگاه عدل الهی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
انشاالله.
دکتر مصطفی جوادی
فعال فرهنگی ،اجتماعی


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *