• شناسه خبر : 11335

شعار سال 2021 سازمان ملل؛ ارزش گذاری آب

هفته مدیریت مصرف را پشت سر گذاشتیم. یکم تا هفتم تیرماه همه ساله به همت مدیریت محترم روابط عمومی سازمان آبفای کاشان یک رویداد فرهنگی با هدف ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص مصرف بهینه‌ی آب، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


در این رویداد تلاش می‌شود افکار عمومی با موضوع بحران آب دشت کاشان آشنا شوند و شهروندان مشارکت جدی‌تری در رفع و دفع این بحران داشته باشند.

این تلاش قابل تقدیر و ستودنی است. اما در مسئله‌ی بحرانی آب که باید بیش از پیش جدی‌اش بگیریم، این اقدام برای متولیان مدیریت شهری امری است حداقلی!

تاثیر فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف برای شهروندان غیرقابل انکار است اما سئوال کلیدی اینجاست که سهم مصرف آب خانوارهای کاشانی در کل مصرف کاشان چقدر است؟

در زمانی که سرانه‌ی مصرف بخش‌های مختلف از قبیل صنعت، فضای سبز شهری، بخش کشاورزی و باغداری و … تعیین نشده است، چگونه به جنگ بحران آب خواهیم رفت؟

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در کشور ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی در حدود ۹۰ درصد، شرب ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است، در صورتی‌که در کشورهای توسعه‌یافته سهم بخش کشاورزی ۳۰ درصد، شرب و بهداشت ۱۱ درصد و سهم بخش صنعت و معدن ۵۹ درصد است.

قطعاً کاشان، مستثنی از ایران نیست.

به نظر می‌رسد پیشتر و بیشتر از اینکه به مصرف خانگی توجه شود باید به بخش‌های اصلی و پرمصرف از قبیل کشاورزی، مصارف شهرداری و دهیاری‌های در حوزه‌ی فضای سبز شهری و بخش صنعت تمرکز نموده و با اصلاح الگوی مصرف و کاهش چشمگیر برداشت در این حوزه‌ها، از بحران آب دشت کاشان جلوگیری کرد.

✍️ حمید رضا دهقانی


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *