• شناسه خبر : 7571

گزارش "اهل کاشانم" از تعطیلی استخرها در کاشان؛ پای درد دل ناجیان غریق کاشانی

شش ماه است که بیکاریم/ هیچکس هیچ کاری برای ما نمی‌کند

هادی نجف زاده- بعد از گذشت حدود شش ماه از شیوع کرونا و تعطیلی استخرها در حالی که بسیاری از مشاغل و اصناف بازگشایی شده اند استخرها و ناجیان غریق در امواج فراموشی مدیران و مسئولین غرق شده اند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، کاشان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد. همزمان با روند افزایشی مبتلایان و بیماران بستری به کرونا و اعلام وضعیت قرمز در کاشان همچنان هیچ اثری از شرایط و ضوابط وضعیت قرمز در سطح شهر دیده نمی شود. 

برخی از مردم با بی تفاوتی تمام در حال گشت زنی و رفت و آمد در سطح شهر حتی بدون استفاده از ماسک هستند، رعایت فاصله اجتماعی بخگه حداقل رسیده و متاسفانه بسیاری از افراد کرونا را هنوز جدی نگرفته اند.

اما در این میان مسوولین کرونا را برای همه خیر بلکه برای برخی از مشاغل و اصناف جدی گرفته اند در حالیکه هیج تدبیری برای زندگی برخی از شهروندان ما کاشانی ها که در این اصناف و مشاغل مشغول بوده اند نیاندیشیده اند.

ناجیان غریق استخرها سالیان سال در طول سال به خصوص روزهای آتشین تابستان محافظ جان ما در تفریحات و ورزش های آبی فرزندان و بسیاری از خانواده ها و همچنین آب درمانی نزدیکان، آشنایان و دوستان ما بوده اند.
تعطیلی استخرها در کاشان

اما حال در پستوی فراموشی مدیران و مسئولین شهرستان و حتی بسیاری از شهروندان کاشانی و خیرین گم‌ شده اند.

بسیاری از این ناجیان غریق که با هجوم کرونا شغل و موقعیت خود را از دست دادند، توانایی و مهارتی غیر از این نداشتند چراکه همه عمر و زندگی خود را برای کسب توانایی و مهارت در جهت نجات جان هموطنان و همشهریان خود خرج کردند ولی حال که باید مورد توجه قرار بگیرند خود به فراموشی سپرده شده اند.

شغل و حرفه اصلی ۷۰ درصد ناجیان غریق کاشان همین است

دبیر هیئت شنا و مدرس نجات غریق کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه بعداز شیوع کرونا بسیاری از مدیران استخرها خود برای حفظ سلامتی شهروندان در تعطیلی استخرها پیشقدم شدند، اظهار داشت: این در حالی بود که اوائل شیوع کرونا به ما گفتند که با توجه به اینکه آب استخرها کلر دارد، احتیاجی به تعطیلی استخرها نیست.

وی با اشاره به اینکه امیدوار بودیم با شروع فصل گرما استخرها را بازگشایی کنیم، ابراز داشت: هزینه های نگهداری استخر حتی آب آن بسیار سرسام آور است و این در حالیست که با تعطیلی استخرها این هزینه ها از طرف مدیران استخرها پرداخت شد.

مسعود چیت سازیان با بیان اینکه در کنار تحمل ضررهای مالی هنگفت به مدیران استخرها ناجیان غریق هم از تعطیلی استخرها آسیب فراوانی دیدند، تصریح کرد: بیش ۷۰ درصد ناجیان غریق کاشان شغل و حرفه اصلی آنان همین است و با تعطیلی استخرها عملا از کار و منبع درآمد برای خانواده بی نصیب شده اند.

وی با بیان اینکه در کاشان پنج استخر فعال وجود دارد که از ۱۵ تا ۲۲ پرسنل در هر استخر فعالیت میکند، بیان داشت: حدود دو سوم از این پرسنل در هر استخر متاسفانه با روند تداوم تعطیلی استخرها کار خود را از دست داده اند در حالی که بسیاری از اصناف و مشاغل دیگر حتی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی مشغول فعالیت هستند ولی پرسنل استخرها و ناجیان غریق به سختی با تداوم تعطیلی استخرها گذران زندگی میکنند.

دبیر هیئت شنا و مدرس نجات غریق کاشان ضمن انتقاد از مدیران و مسئولین به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت استخرها و پرسنل آن یادآور شد: در این مدت حتی یک تماس هم از طرف هیچ مدیر و مسئولی برای شنیدن دغدغه ها و صحبت های پرسنل استخرها و به خصوص ناجیان غریق گرفته نشده است و اصلا کسی اهمیتی نمی دهد.

وی با بیان اینکه زمانی خواستند وام ۱۲ درصد به ما بدهند، افزود: این وام را انگار از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شده بود بدون هیچ تنفسی به کارفرماها می دادند و این در حالی بود که استخرها تعطیل بود و عملا هیچ کارفرما ک مدیری قادر به بازپرداخت اقساط نبود درحالیکه برای این وامها حداقل از شش ماه تا یکسال باید تنفس در نظر گرفته شود.

چیت سازیان با بیان اینکه در ابتدا به ما گفتند برای بازگشایی استخرها میتوانید از ۵۰درصد ظرفیت استفاده کنید، خاطرنشان کرد: بعد از چند روز این ظرفیت ۵۰ درصد به حداکثر ۱۵ نفر در هر سانس رسید که عملا هیچ فایده ای برای مدیران ندارد چراکه با هزینه های نگهداری استخر و حقوق و مخارج جنبی حتی با ظرفیت ۱۰۰ نفر در هر سانس هم عملا سوددهی ندارد.

شش ماه هست که بیکاریم!

یکی از ناجیان غریق کاشانی هم در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه شغل ما جنبه امدادی، آموزشی و ورزشی دارد، اظهار داشت: بسیاری از مدیران و مسئولین و شهروندان خود و یا فرزندانشان را به امید اینکه ناجی غریق در استخر هست، برای ورزش و تفریح و آب درمانی به استخر می آمدند ولی حال همه ما را فراموش کرده اند.

وی با اشاره به اینکه من ۲۰ سال سابقه کار در این حرفه را دارم، ابراز داشت: تمام وقت و عمر و زندگی خود را برای مردم در طبقات مختلف از مدیران و مسئولین گرفته تا مردم عادی برای حفاظت از جات آنها گذاشتم ولی حال هیچ کسی سراغی از ما نمی‌گیرد.

ضیا حسن بیگی با بیان اینکه بیش از شش ماه است که بیکار هستم، خاطرنشان کرد: برای گذران زندگی مجبور به فروش ماشین خود شدم در حالیکه بسیاری از نهادها و خیرین و صاحبان واحدهای تولیدی می توانستند با استخدام ما در این مدت زمان تعطیلی استخرها کمکی برای گذران زندگی ما باشند.

وی با بیان اینکه در طول ۲۰ سال فعالیت در این شغل همیشه احترام مردم را داشته ام افزود: بعد از تعطیلی استخرها یکی از این استخرها که زیر نظر یکی از ادارات است به کل حق و حقوق ما را خورد و به ما نداد که تاسف آور است.

این ناجی غریق کاشانی با اشاره به اینکه یکی از مدیران شهرستان در زمان فعالیت استخرها به دلیل اینکه من جانش را نجات دادم، خواستار تقدیر و تجلیل از من شد، خاطرنشان کرد: از آن مدیر و مسئول و دیگران در طول این شش ماه هیچ خبری نیست و ما ناجیان غریق را غرق در تاریکخانه فراموشی خود کرده اند.

شغل ما مظلوم واقع شده است 

نائب رییس هیئت نجات غریق کاشان و یکی دیگر از ناجیان غریق کاشانی نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه بیش از ۱۸ سال است در این شغل فعالیت می کنم، اظهار داشت: همکاران ما واقعا مظلوم واقع شدند چراکه همه مردم در حال سفر و شرکت در مهمانی و زندگی هستند ولی ناجیان غریق را اجازه فعالیت به خاطر تعطیلی استخر نمی دهند.

وی با بیان اینکه از زمان تعطیلی استخرها بسیاری از ناجیان که همین کار شغل و حرفه آنان بود عملا هیچ منبع درآمدی ندارند، ابراز داشت: با این حجم از گرانی خیلی از همکاران ما زندگی را به سختی می گذرانند و متاسفانه ما هیچ جایی نداریم که دردل های خود را منعکس کنیم‌چراکه کسی کاری برای ما انجام نمی دهد.

محبوبه هاشم زاده با اشاره به اینکه به گفته برخی از مدیران ناجی غریق بودن شغل نیست، تصریح کرد: اگر این کار ما شغل نیست پس چطور از صبح تا شب باید در استخر برای نجات جان مردم حضور داشته باشیم و تعهد بدهیم که هر زمان و روزی که کارفرما گفت باید در استخر حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ناجیان غریق خود را وقف این کار و نجات جان مراجعه کنندگان به استخرها کرده اند، بیان داشت: ما هیچ فرصتی برای انجام شغل دیگری نداشتیم به همین دلیل تمام وقت و زمان کاری خود را برای نجات جان مردم و آموزش به مردم صرف کردیم.

نائب رئیس هیئت نجات غریق کاشان ادامه داد: شغل ما مظلوم واقع شده است چراکه بسیاری از شغل های دیگر که به مراتب خطر انتقال ویروس در آن بیشتر است در حال فعالیت هستند.

ناجیان غریق و پرسنل استخرها؛ در انتظار تصمیمی شایسته از سوی مسئولین

کرونا زندگی و سبک رفتار بسیاری از ما‌انسانها را تحت تاثیر قرارداده است و به وضوح مادامی که دارو و درمان قطعی و واکسن برای آن کشف نشده است باید با زندگی در کنار آن عادت کنیم.

زندگی با کرونا مطمئنا شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد که باید مورد توجه همه مردم و مسئولین قرار بگیرد.

زندگی و امرار معاش در کنار کرونا به قول بزرگان کشور باید با نوعی عادت در زندگی تبدیل شود ولی پرواضح است که این عادت باید برای همه مردم باشد نه اینکه افراد و صندلی از این قاعده مستثنی باشند.

ناجیان غریق و پرسنل استخرها و مراکز آب درمانی که حتی مراکز نیز در همین منطقه کاشان است که با سرمایه بخش خصوصی تاسیس و اداره می‌شود هم اکنون نیازمند تدابیر و اقدامات بجای مدیران و مسئولین هستند وگرنه نوشدارو پس از مرگ سهراب برای فعالین این حوزه هیچ اثر و ثمره ای ندارد.

به هر حال امیدواریم با اتخاذ تصمیماتی شایسته به گونه ای رفتار شود که فعالین این حوزه که سالهای سال از عمر خود را برای خدمت و نجات جان شهروندان و هموطنان ما برداشته اند در کنار حرفه و شغل خود به روال عادی زندگی برگردند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *