• شناسه خبر : 11637

سکوت آموزش و پرورش کاشان در قبال اجبار خانواده‌ها به پرداخت شهریه در مدارس دولتی

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس آغاز شده است و دانش آموزان بنا به تصمیم والدین در یکی از مدارس دولتی، غیدانتفاعی، نمونه دولتی و شاهد ثبت نام می کنند و دانش آموزانی که در امتحان مدرسه تیزهوشان نیز قبول شدند نسبت به ثبت نام خود اقدام می‌کنند.


اخذ وجه در مدارس دولتی موضوعی است که هر ساله والدین با آن درگیر هستند و در گیر و دار اخذ یا عدم اخذ وجه از والدین توسط مدارس گاها مشاهده شده است که مبالغ دریافتی میزان قابل توجهی است و این موضوع باعث شده است تا والدین دچار سردرگمی شوند.

مسئولان در شهرستان کاشان نیز در این زمینه تصمیم قاطعی اخذ نمی کنند و این در حالی است که آموزش و پرورش این شهرستان در قبال اخذ وجه توسط برخی مدارس دولتی سکوت کرده است و تاکنون هیچ اظهار نظری در این زمینه از سوی مرتبط ترین نهاد دولتی با این موضوع وجود نداشته است.

یکی از والدین دانش آموزان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه مدرسه فرزندم پیش از ثبت نام پیامک ارسال کرده و رسما بر پرداخت وجه به مدرسه تأکید کرده است در حالی که در اخبار اخذ وجه در مدارس دولتی را ممنوع اعلام کرده است و دلیل این دوگانگی را متوجه نمی شویم.

وی با بیان اینکه این سؤال مطرح است که اخذ وجه از والدین در مدارس دولتی مجاز است یا نه؟، افزود: مدرسه در پیامکی که برای من ارسال کرده بود تأکید داشت که پرداخت هزینه با استفاده از کارت بانکی انجام شود و این موضوع مستلزم دارا بودن کارت خوان است در حالی که اخذ وجه ممنوع است.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان نیز دشر گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه 350هزار تومان وجه نقد در قبال ثبت نام فرزندم در یکی از مدارس دولتی کاشان پرداخت کردم، اظهار داشت: هیچ گونه رسیدی مبنی بر پرداخت وجه به مدرسه دریافت نکردم و این موضوع برای بنده نوعی ابهام را ایجاد کرده است.

وی با بیان مسئولان بر عدم دریافت وجه نقد تأکید کردند، افزود: دریافت وجه با توجه به اخبار منتشر شده از مسئولان در تناقض است و از آنجا که مجبور به ثبت نام فرزندمان در مدرسه هستیم وجه اعلامی از سوی مدرسه را پرداخت کردیم تا فرزندمان را در مدرسه ثبت نام کنند.

از سوی دیگر فرماندار شهرستان کاشان بر ممنوعیت دریافت وجه تأکید کرده بود؛ وی در این زمینه اظهار داشت: ا قرار گرفتن دوباره کاشان به وضعیت قرمز کرونایی و شناسایی تعدادی از مبتلایان به کرونای دلتا و احتمال مجازی بودن آموزش در سال تحصیلی جدید، مدارس نباید هزینه‌ای بابت ثبت نام از خانواده دانش آموزان دریافت کنند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال حمایت از خانواده‌های نیازمند برای تامین وسایل آموزشی نظیر تبلت و تلفن همراه با همکاری خیرین باشند، افزود: حمایت از آموزش با کیفیت و ارتقاء آن با پرداخت کمک هزینه رضایتمندانه قابل قبول است و در سه سال اخیر بیش از 70 پروژه در حوزه آموزش و پرورش در کاشان ساخته یا مرمت شده و در حال اضافه شدن به تعداد کل پروژه های مدرسه سازی در شهرستان کاشان است.

فرماندار شهرستان کاشان با بیان اینکه تعداد 40 پروژه جدید نیز در آینده در دست اقدام است، ابراز داشت: امیدواریم تا پایان سال 10 مدرسه قابلیت بهره برداری را بدست بیاورد و مورد استفاده مردم قرار بگیرد تا دانش آموزان از عدالت آموزشی در اقصی نقاط کاشان بهره‌مند شوند.

این در حالی است که فرماندار کاشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حدود 70 درصد جمعیت کاشان را جامعه کارگری تشکیل می دهد که اکثراً از لحاظ مالی در تنگنا و دارای مشکلات اقتصادی هستند و تنها 30 درصد از جمعیت کاشان در شرایط مناسب اقتصادی قرار دارند که در تصمیم گیری‌ها باید مراعات وضعیت اقتصادی مردم در نظر گرفته شود تا در شرایط فعلی فشاری بر خانواده‌ها تحمیل نشود.

وی افزود: آموزش و پرورش با نظارت نماینده فرمانداری باید نسبت به دریافت وجوه، نحوه عملکرد مدیران مدارس، میزان اجرای تعهدات مدارس به والدین دانش آموزان و همچنین نظرسنجی از خانواده‌ها در خصوص وضعیت مدارس هیات امنایی گزارش کامل را ارائه دهد تا تصمیمات مناسب در این خصوص در شورای آموزش و پرورش شهرستان کاشان لحاظ شود.

فرماندار شهرستان کاشان ابراز داشت: با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی خاطر نشان کرد: مدارس و کلیه مراکز آموزشی در وضعیت قرمز کرونایی شهرستان نباید هیچگونه فعالیت آموزشی برای دانش آموزان و هنرجویان داشته باشند چراکه در شرایط فعلی و افزایش شمار مبتلایان به کرونای دلتا می‌تواند وضعیت سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که کاشان در پیک پنج کرونا قرار دارد و آموزش حضوری دانش آموزان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و با توجه به شیوع ویروس کرونای هندی یا دلتا و احتمال به درازا کشیدن پیک پنجم کرونا با توجه به نوع ویروس کرونا وجود دارد و آموزش حضوری تکلیف مشخصی ندارد.

با تقویت احتمال آموزش مجازی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید جای این سؤال وجود دارد که هزینه‌های ثبت نام در مدارس دولتی در چه زمینه ای هزینه می شود و از آنجا که در شرایط آموزش مجازی هزینه مدارس کاهش قابل توجهی داشته است چه توجیهی برای دریافت شهریه ثبت نام در مدارس دولتی وجود دارد؟


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *