• شناسه خبر : 3631

دهن‌کجی شهرداری کاشان به افکار عمومی

گُلی که شورا و شهرداری در این دوره از مدیریت شهری کاشان بر سر اوضاع و احوال شهر زده است سابقه ندارد. مردم، صاحب‌نظران و افکار عمومی شرمنده‌ی این همه بذل عنایت و توجه اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهردار نسبت به درخواست‌های عمومی هستند.

به نظر می‌رسد کاشان تا این حد تناقض در حرف و عمل بر خود ندیده است. شهر در روزمرگی و انفعال بی‌سابقه رها شده و مردم مات و مبهوت، شاهد و ناظر اوضاع هستند. همه‌ی اینها به کنار؛ زجرآورتر از همه‌ی اینها بی‌تفاوتی، دهن‌کجی و لجاجت شهردار و شهرداری در مواجه با اظهار نظر صریح کارشناسان، صاحب‌نظران و افکار عمومی است.

یکی از مباحثی و موضوعات شهری کاشان که توسط این رسانه مطرح شد، جمع‌آوری سطل‌های زباله -فان‌ها- از سوی شهرداری است. اهل کاشانم به انعکاس نظرات مردم، صاحب‌نظران، مسئولین و کارشناسان پرداخت و منتشر کرد ولی شهرداری بی‌توجه مرحله دوم این طرح را نیز اجرا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان چندی پیش درگفت و گو با «اهل کاشانم» گفت: «چهار ماه زمان مناسبی برای ارزیابی طرح نیست که بگوییم موفق بوده یا خیر. باید صبر کنیم. کار کارشناسی انجام شود. باید کار کارشناسی بر اساس شاخص انجام بگیرد.»

دکتر سیدعلیرضا مروجی معتقد است: «جمع‌آوری سطل‌های زباله اصل موضوع نیست. هدف اصلی کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ است. اگر اجرای این طرح به هدف کمک کرده است باید تقویت شود ولی چنانچه هدف محقق نشده باید فکر دیگری کرد.»

نائب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان پزشک است. خوشبحانه با مباحث بهداشت بیگانه نیست. مسئولیت کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی به عهده‌ی وی است. دکتر علیرضا مفرح نیز در گفت‌وگو با «اهل کاشانم» گفت: «مشکل اصلی، تنگناهای مالی شهرداری است. به خصوص پس از تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها باعث شده شهرداری فان‌ها را جمع کند. وقتی فان‌ها به اندازه‌ی کافی نیست و شهرداری هم توان خرید آن را ندارد صورت مسئله را پاک کرده ولی باید توجه کنیم که همیشه ساده‌ترین راه بهترین راه حل‌ نیست.

دکتر علیرضا مفرح گفت: «به عنوان یک شهروند و یک پزشک معتقدم وجود فان‌ها بهتر از نبود آنهاست. اگر فان‌ها باشد و ماشین جمع‌آوری در ساعت مشخص بیاید و زباله‌‌ها را جمع کند خیلی از این آسیب‌های کم می‌شود که این هم اتفاق نمی‌افتد. وقتی پیمانکار جمع‌آوری زباله حق و حقوقش را به موقع دریافت نکرده است انگیزه‌ای برای کار ندارد. یک روز می‌آید یک روز نمی‌آید. ضعف سیستم جمع‌آوری زباله هم به خاطر بحث‌های مالی است.»

البته شهردار و مهندس حسینعلی وکیل عضو شورای اسلامی شهر کاشان اصرار دارند که جمع‌کردن فان‌ها از سطح شهر برای آموزش مردم است. مردم از این طریق خواهند آموخت که زباله‌های منزل را در ساعت مقرر و مشخص بیرون بگذارند. فان‌ها این فرصت را برای شهروندان فراهم می‌کند که زباله منزل در هر ساعت از شبانه‌روز به بیرون از منزل منتقل شود. به همین خاطر سطل‌های زباله محلی برای آلودگی و انتشار آن به محیط شهری است.

حتی وکیل، عضو شورای اسلامی شهر کاشان معتقد است چنانچه مردم در ساعت مشخص زباله‌های خود را بیرون نگذارند باید از ابزار قانون و تعیین جریمه و حکم قضایی استفاده کرد. چیزی که عضو دیگر شورای اسلامی شهر کاشان با آن مخالف است.

مفرح، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی معتقد است: «کارهای فرهنگی در حوزه‌ی پسماند با جمع‌کردن فان‌ها و تهدید و جریمه به سامان نمی‌رسد. تحقق کارهای فرهنگی در گرو گفت‌وگو، تعامل و تشویق است. الحمدالله شهروندان کاشانی فرهیخته و آگاهند، انصاف نیست همه‌ی آسیب‌ها را متوجه آنان دانسته و کوتاهی و قصور خود را توجیه کنیم.»

از انتشار اخبار، گزارش و مصاحبه‌های اهل کاشانم در این خصوص چند هفته‌ای می‌گذرد. شهرداری کاشان نه تنها هیچ توضیح یا پاسخ قابل قبولی به مردم نداده است بلکه در اقدامی شتاب زده محل قرار گرفتن سطل‌های زباله را پُر کرده است. حتی پایه‌های فلزی محل قرار گرفتن سطل‌های زباله زیر ماسه و سیمان مدفون شده و از دسترس خارج شده است.

بد نیست شهردار کاشان به افکار عمومی پاسخ بدهد آیا جمع‌آوری سطل‌های زباله از سطح شهر با وجود مخالفت‌های مردم به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده است که محل قرار گرفتن سطل‌های زباله مسدود شد؟ آیا محل‌ مذکور مشکلی و مانعی برای شهر ایجاد کرده بود که به سرعت و شتاب بتن‌ریزی شد؟ آیا شورای اسلامی شهر کاشان ضرب‌الاجلی برای این طرح مشخص کرده است که شهرداری با شتاب حتی بدون این که پایه های فلزی را خارج کند دست به کار شده و همه جا را سیمان گرفته است؟

چنانچه به گفته‌ی عضو شورای اسلامی شهر کاشان حذف فان‌ها به واسطه کم‌پولی شهرداری و تحریم‌هاست آیا این احتمال وجود ندارد روزی وضعیت شهرداری سر و سامان گرفته و امکان خرید سطل‌های زباله فراهم گردد؟ آیا در آن موقع احداث محل و خرید پایه‌های فلزی برای قرار گرفتن سطل‌های زباله مستلزم هزینه اضافی برای مردم نخواهد بود؟ آیا این اقدام شتاب‌زده چیزی جز دهن‌کجی و بی‌تفاوتی به درخواست‌های مردم و افکار عمومی است؟


    (0) (0)

    نوامبر 8, 2019

    اونوقت این جماعت مدعی این هستند که حافظ بیت المال هستند برای مایی که تو مسکن مهر هستیم درد ما را اینها نمیفمن. سواره چه دردی از پیاده میفهمه؟! وقتی آقای شهردار بالانشین سوار ماشین چند صدملیونی میشه و تو خونه ویلایی زندگی میکنه و ادکلانش و رخت و لباس هاش را مدام داره باهاش پز میده چه میفهمه از خونواده یه کارگر مستاجر تو مسکن مهر؟! خدا ان شاالله به زودی جواب این همه ظلم را که به مردم روا میکنند خودش به شهردار و تصمیم گیرندگان جمع آوری فان ها بده

    هدی کاظمی
    (0) (0)

    هدی کاظمی

    دسامبر 17, 2019

    سلام شهرداری موقع پول گرفتن و عوارض از مردم بی بضاعت همیشه تندخو و حالت ضرب العجلی بوده. بنده چندین ماه پیش تماس گرفتم اما دریغ از جواب جهت اینکه چهره شهری کاشان به شدت وحشتناک و زشت شده و دریغ از سطل زباله های شهری، شهری که در اون رون توریست هست، اونا هزینه های کلانی میکنند که این چهره شهری ما تو ذهنشون ثبت بشه و یادگار بمونه و اون چیزی نیست جز شهر پر از زباله.... شرم آوره آقای شهردار .

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *