• شناسه خبر : 889

دستِ خالی ایمان در «بازار شیر تو شیر»

به گزراش پایگاه خبری اهل کاشانم، پایگاه خبری مشکات آنلاین در گزارشی با موضوع عدم نظارت به قیمت ها در کاشان نوشت: ایمان می‌گوید چند شب قبل برای خرید پماد به یک مغازه لوازم آرایش فروشی مراجعه کرده است.

قیمتی که بر روی جعبه برای مصرف کننده ثبت شده ۱۲ هزار تومان بوده اما مغازه‌دار با کلی منّت ۳۵ هزار تومان از او گرفته است.

او می‌گوید قیمت روی پماد را برای فروشنده خوانده اما جواب شنیده است: «مبلغ جدیدش ۴۵ هزار تومانه»

این شهروند کاشانی، قیمت پماد را از فروشگاه‌های آنلاین جستجو کرده و متوجه شده قیمت جدید پماد ۲۵ هزار تومان است.

تفاوت قیمت کالاهای مشابه در مغازه‌های مختلف، موضوع تازه‌ای نیست؛ اما به نظر می رسد درپی نوسانات بازار، عده‌ای از فروشندگان فرصت را مغتنم شمرده و به این موضوع دامن زده‌اند.

آقای سیدی یکی از شهروندان کاشانی برای توصیف شرایط کنونی بازار می گوید «بازار شیر تو شیر است. انگار صاحب ندارد، هرکسی هرقدر که تیغش برید می‌گیرد. از این سر شهر، تا آن سر شهر، کلی تفاوت قیمت می‌بینید.»

 

بازار رها نیست، مردم کمک کنند

 

مسعود خاندایی، معاون فرماندار کاشان با این گفته مخالف است. او معتقد است بازار «ول و رها» نیست. خاندایی با رد ادعای عدم نظارت بر بازار می‌گوید: «اگر نظارت نبود اوضاع و احوال خیلی بدتر از این بود».

او درباره علت این نوسانات و تفاوت قیمت‌ها می‌گوید: منطقه شهری، هزینه‌های تمام شده واحدهای صنفی و کیفیت کالاها باعث تفاوت قیمت‌ها می شود؛ مثلا هندوانه انواع مختلفی دارد. این موضوع در بازار میوه و تره‌بار بیشتر به چشم می آید. قند و شکر و تخم مرغ از کالاهایی است که قیمت ثابت دارد.

معاون فرماندار کاشان تصریح می‌کند که فروشندگان موظفند کالا را بر اساس قیمت درج شده بفروشند. او از مردم می خواهد درصورت دیدن هرگونه تخلفی موارد را به اداره تعزیرات گزارش دهند.

خاندایی می گوید: ما ناظر هستیم و اداره صنعت و معدن بر اساس شکایات مردمی، واحدها را بازرسی می‌کند. بازرسان و ناظران ما به مغازه‌ها مراجعه نمی‌کنند تا قیمت‌ها را بپرسند؛ بلکه بر اساس شکایت‌های مردمی به صورت نامحسوس شکایات را بررسی می‌کنند. بیش از ۶۰ هزار کالا توسط اصناف توزیع می‌شود. امکان این وجود ندارد که تک تک قیمت‌ها بررسی شود. مردم باید همکاری کنند و تخلفات را گزارش دهند.

 

توزیع ۱۸۰ تن گوشت قرمز در کاشان

علی نطاقی، نماینده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت می‌گوید این اداره تیم‌هایی دارد که به صورت مستقل به برخی از مغازه‌ها مراجعه و قیمت‌ها را بررسی می‌کنند.

او می‌گوید برای مراجعه این تیم‌ها به واحدهای صنفی نیاز به طرح شکایت‌های مردمی نیست بلکه اگر شکایت مطرح شود، بازرسی از آن واحد صنفی در فوریت قرار می‌گیرد.

نطاقی می‌گوید «ما خودمان سازمان شاکی و نظارتی هستیم و باید نسبت به قیمت عرضه کالا مطمئن شویم.»

وی معتقد است شاید ۱۰ یا ۲۰ درصد از واحدهای صنفی کاشان محصولات خود را گرانتر از قیمت قانونی عرضه کنند که از آنان شکایت شده و پرونده‌شان به اداره تعزیرات ارسال می‌شود.

نطاقی می‌گوید اداره صنعت، معدن و تجارت علاوه بر نظارت مستقیم بر قیمت‌گذاری بر کالاها در هشتاد فروشگاه‌ بزرگ، به جذب کالاهای اساسی از استان و توزیع آن با قیمت دولتی روی آورده است.

او از توزیع ۱۸۰ تن گوشت قرمز، هزار تن شکر، حدود ۷۰۰ تن از انواع برنج،  ۲۰۰  تن انواع قند و ۲۰ هزار بسته کاغذ با نرخ مصوب از اول سال جاری تا کنون خبر می‌دهد.

نطاقی معتقد است تغییرات نرخ ارز از جمله عواملی است که باعث تعدد قیمت‌ کالاهای وارداتی و صاداراتی می شود.

 

جنس با گران و ارزان شدن دلار، گران می شود

 

سیدی شهروند کاشانی با نطاقی هم عقیده نیست. او می‌گوید: قبلا می‌گفتند دلار گران شده جنس‌ها هم گران می‌شود اما حالا که دلار ارزان شده چرا جنس‌ها گران می‌شود؟

این پرسش و پرسش‌های مشابه آن در گفت‌وگوی بسیاری از شهروندان با خبرنگار مشکات آنلاین مطرح شده است.

شهروندان از نوسانات قیمت‌ها و علت تغییرات فاحشی که در برخی از مغازه ها می بینند نگران، ناراحت و گاهی در حیرتند و این پرسش برای آنان مطرح است که علت این همه تفاوت قیمت برای چیست؟

ایمان این پرسش را از فروشنده پماد پرسیده و از او خواسته فاکتور فروش و یا پمادی با تاریخ ساخت سال ۹۸ به او بدهد.

او به فروشنده گفته پماد ساخت سال ۹۸، ۲۵ هزار تومان است اما پماد ساخت سال ۹۶ برای او ۳۵ هزار تومان از کار درآمده است.

فروشنده به ایمان گفته است« پماد ندارم. تو خریدار نیستی. دنبال درد سر می‌گردی. پماد را پس بده».

فروشنده پماد را پس گرفته و ایمان، سرانجام دست خالی از مغازه خارج شده است.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *