• شناسه خبر : 590

در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به کاشان چه گذشت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان برای بازدید از چند شرکت دانش بنیان روز دوشنبه سفره یکروزه ای به شهرستان کاشان داشتند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، و به نقل از وب سایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، “سورنا ستاری” در این سفر و پس از بازدید چند شرکت دانش بنیان اظهار داشت: ظرفیت های بومی تاریخی و فرهنگی کاشان، به عنوان پشتوانه ای برای رونق صنایع خلاق و دانش بنیان کشور است
وی افزود: کاشان دارای پیشینه ای غنی است که در فرهنگ و تاریخ این کشور ریشه دارد. اکنون به مدد پیوند نوآوری کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی که توسط جوانان دانش آموخته و خلاق ایجاد شده است، به یک بخش اثرگذار و جدایی ناپذیر از زیست بوم دانش بنیان بدل شده است.
همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش سفر به شهرستان کاشان و در دیدار آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: منشأ و ریشه توسعه پایدار در ویژگی‌های بومی نهفته است و توسعه باید از محیط بومی بجوشد.

ستاری با یادآوری مزیت های بومی کاشان از جمله فرآوری گل محمدی و فرش بافی، بر اهمیت این ویژگی های بومی در توسعه تاکید کرد و گفت: فرش دستباف کاشان، هنر و خلاقیت و پیشینه درخشان تاریخی دارد که با همراهی و به یاری آمدن فناوری های پیشرفته، صنعتی پایدار، درآمدزا و توسعه یافته خواهد شد. همچنین گل محمدی و گلاب گیری یکی دیگر از صنایع تاریخی و بومی کاشان است که فناوری های نو می تواند در پیشرفت و خلق ارزش افزوده بالا، به این حوزه یاری برساند. عطر، مثال خوبی از ارزش افزوده ایجاد شده به دست نوآوری است و ارزش افزوده یک شیشه چند گرمی عطر به واسطه نوآوری چندین برابر درآمدهای ارزی بشکه های نفتی است.

 

بومی سازی جرثقیل‌های 50 تنی با توانمندی داخلی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه به شهرستان کاشان از یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات صنعتی سنگین و نیمه سنگین بازدید کرد.
شرکت دانش بنیان صنعت اندیشه مدار که تجهیزات و ماشین آلات صنعتی سنگین و نیمه سنگین را تولید می کند برای نخستین بار در کشور توانسته است کشنده هایی با ظرفیت بالای 50 تن را بومی سازی کند.
این شرکت دانش بنیان توانسته است برای نخستین بار در کشور با تولید کشنده های متحرک بالای 50 تن، کالای دانش بنیان تحریمی را در مدار بومی سازی و تولید داخلی قرار دهد.

رونق فناوری با ترکیب سولفور

شرکت دانش بنیان سولفور شیمی کاشان، دیگر میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و همراهانش بود. تولید ترکیبان سولفوری و سولفیدی مانند سولفیت سدیم ، متابی سولفیت سدیم از تولیدات این شرکت دانش بنیان به شمار می رود. فناوران این شرکت، با استفاده از دانش فني داخلی نخستین تولید کننده سولفیت سدیم و متابی سولفیت سدیم مطابق با استانداردهای جهانی در ایران به شمار می روند.
هزاران تن از محصولات تولیدی این شرکت در صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی ، پالایش ، تصفیه آب و فاضلاب ، غذایی ، نساجی ، دارویی و غیره استفاده شده و کشور را از وارد کردن این فرآورده ها بی نیاز کرده است.

بی نیازی از واردات با تولید روغن های صنعتی و نظامی با دانش فنی داخلی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از یک شرکت توانمند در تولید شوینده و روان کننده پیشرفته صنایع هوایی، دریایی و نظامی دیدن کرد.
پاکیان کویر با تکیه بر متخصصان داخلی توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز کشور به روان کننده ها از جمله روغن های هیدرولیک موتورجت، سلاح ها، صنایع توربین و تجهیزات آبی را با کیفیتی هم پای نمونه وارداتی، در داخل کشور بومی سازی کند.

بازدید از پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی دانشگاه کاشان

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در ادامه از ساختمان موقت پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی دیدن کرد.
به گزارش ایرنا، موافقت اصولی با راه اندازی پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی، روزهای پایانی سال ۹۶ انجام و ساختمان مرحوم آیت الله یثربی واقع در خیابان آیت الله طالقانی برای استقرار موقت در نظر گرفته شده که ظرفیت استقرار ۷۵ واحد فناور را دارد.
برای پارک علم و فناوری امکان استقرار در زمین‌های دانشگاه کاشان به مساحت ۵۰ هکتار نیز پیش بینی شده و مکان کنونی با وجود فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی برای فعالیت موقت سه تا پنج ساله است .
همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهور با حضور در دانشگاه کاشان از مرکز نوآوری و تجاری سازی این دانشگاه دیدن کردند

 

بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور سلامت

ستاری در ادامه این سفر، به مرکزرشد واحدهای فناور سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان رفت و از دستاوردهای فناوران مستقر در این مرکز دیدن کرد.
24 واحد فناور در این مرکز رشد به ثبت رسیده است که تعداد 10 واحد در این مرکز استقرار دارد که در حوزها های گوناگون سلامت و پزشکی از جمله تولید کیت های دی‌ان‌ای، برنامه های کامپیوتری دیجیتال سلامت، تولید لامل و مولاژهای بافت‌شناسی، نرم افزارهای آموزشی و تجهیزات پزشکی فعال هستند
در حال حاضر 24 محصول مختلف توسط واحدهای فناور این مرکز رشد تولید شده است که 8 محصول موفق ثبت پتنت شده است و اکثریت این واحدها توسط اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان راه اندازی شده است.

بهره برداری از نخستین مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان 

نخستین مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان در دانشگاه فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان در آیینی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مسوولان این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، این مجموعه در یک سوله با زیربنای یکهزار و ۲۵۰ مترمربع ساخته شده و دارای هشت مجموعه کارگاه آزمایشگاهی است تا دانشجویان بتوانند طرح‌ها و ایده‌های خود را در آن آزمایش کنند..
احبرای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده که شامل ۵۰ درصد اعتبارهای ملی تخصیصی و ۵۰ درصد از محل کمک‌های خیرین است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *