• شناسه خبر : 12047

خشکسالی امثال منطقه کاشانی بی‌سابقه بود، بارش‌های پاییز هم نرمال نخواهد بود

عباس ارغوانی رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم گفت: پیش بینی می شود شرایط پاییز نیز نرمال نباشد و در پاییز هم بارش نرمالی نخواهیم داشت.


وی ضمن اشاره به میزان بارش در سال زراعی جاری اظهار داشت: کاشان در سال زراعی جاری 64.9 میلی متر بارندگی داشته است در حالی که در سال گذشته تا این تاریخ 196.6 میلی متر و در سال گذشته 145.7 میلی متر است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در شرایط بلند مدت 133.6 میلی متر بوده است، افزود: این شرایط بدین معنی است که ما نسبت به سال گذشته 67 درصد و نسبت به بلند مدت 51.4 درصد کاهش بازندگی داشتیم.

رئیس اداره هواشناسی کاشان با بیان اینکه میزان بارش این منطقه نسبت به سال گذشته در میان تمامی شهرستان‌های استان اصفهان کمترین بوده است، ابراز داشت: نرمال کم بارشی استان اصفهان نسبت به سال گذشته 38- درصد و نسبت به بلند مدت 35- درصد بوده است.

وی با بیان اینکه بارش کشور به صورت میانگین 141.6 میلی متر بوده است، گفت: میزان بارش در بلند مدت تا این تاریخ در سال زراعی 228.5 میلی متر بوده است و این موضوع نشان از کاهش 38 درصدی نسبت به بلند مدت کشور بوده است و نسبت به سال گذشته تا این تاریخ 50.4 درصد کاهش داشته است.

ارغوانی تصریح کرد: میزان بارش منطقه کاشان نسبت به بارش استان در سال گذشته 29 درصد و نسبت به بلند مدت استان اصفهان 16.5 درصد کاهش بازندگی داشته‌است و در مقایسه با بارندگی کشوری نسبت به سال گذشته 16.5 درصد و نسبت به بلند مدت 13.5 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه 100 درصد از مساحت شهرستان کاشان تحت تاثیر خشکسالی است، تاکید کرد: 40 درصد از این خشکسالی بسیار شدید است، خشکسالی کاشان بی سابقه بوده به نحوی که مناطق کوهستانی خشکسالی بدتری نسبت به مناطق دشتی داشته است و از این رو شهر برزک امسال در تنش آبی قرار دارد.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه این کم بارشی به دلیل دلایل جهانی نظیر تغییر اقلیم و شرایط دمایی اقیانوس هند است، افزود: تغییر اقلیم شرایط بلند مدتی است که ممکن است ده‌ها سال ادامه داشته و حتی غیرقابل برگشت است و از این رو باید شرایط به گونه‌ای باشد که باید تغییر اقلیم را درنظر داشته باشند تا خسارت‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *