• شناسه خبر : 8612

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

حد و حدود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی و صنعتی کاشان

چندی پیش معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با تاکید بر اینکه چرخه تولید و صنعت در کشور متوقف نمی شود و محدودیت های کرونایی طی دو هفته آینده شامل کارخانجات و کارگاه های تولیدی نمی شود، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی در بین اصناف و مشاغل در سطح ایران دارای بالاترین سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند و از سوئی دیگر علیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با تصدیق ادعای معاون وزیر گفت: در کاشان بالاترین رعایت دستورالعمل های بهداشتی مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی است که حدود ۹۵ درصد رعایت را شامل می شود.


پایگاه خبری اهل کاشانم برای صحت و سقم این ادعا و گفتارهای مدیران و مسئولین محلی و سراسری قصد گزارشی به صورت تصویری را داشت که متاسفانه مصاحبه شوندگان هیچ کدام به دلیل از دست دادن شغل و جایگاه خود حاضر به مصاحبه نشدند و فقط گفتگو به صورت متنی آن هم بدون ذکر نام و نام خانوادگی کارگر و مصاحبه شونده و اسم شرکت را برای گزارش ترجیح دادند.


شایان ذکر است در طول این گزارش اظهارات افراد بر مبنای گفته های آنان انعکاس یافته است و پایگاه خبری اهل کاشانم ادعاها و صحبت های انعکاس داده شده را تایید و یا رد نمی کند.

حدود ساعت ۱۴ ظهر یک روز آخر هفته است که در یکی از شهرک های صنعتی کاشان برای وضعیت واحدها و کارخانجات صنعتی در مورد رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستیم. عملا امکان حضور در کارخانجات را نداریم چراکه درب این واحدها بسته و گهگاهی از این واحدها هم نگهبان دارند.


به طور خیلی اتفاقی درب یک شرکت باز بود که وقتی وارد شدیم و خود را معرفی کرده و هدف خود را از تهیه این گزارش بیان کردیم، مدیر شرکت بلافاصله ما را به بیرون از شرکت راهنمایی و عملا خیلی محترمانه عذر ما را خواست.


بهترین راه برای تهیه گزارش را کارگرانی دانستیم که ممکن است به هنگام مراجعه به شرکت ها و یا اتمام ساعات کاری قصد ورود به خروج داشتند.


بعد از چند دقیقه یکی از شهروندان کاشانی را دیدیم که با اتومبیل خود از در یک شرکت بیرون آمد. بعد از درخواست ما برای توقف و پارک ماشین در کنار خیابان از او خواستیم که شرایط موجود را برای ما توضیح دهد.


این شهروند کاشانی که حدود ۴۰ ساله به نظر می رسید، با بیان اینکه در سالن تولید آنها در محیط کار متاسفانه فاصله اجتماعی رعایت نمی شود، اظهار داشت: اینکه مسئولین می گویند شیوه نامه های بهداشتی در کارخانجات رعایت می شود مربوط به شرکت های بزرگ است که برای آنها استانداردها از تهران تعریف می شود نه شرکت های کوچک که رئیس شرکت بنا به صلاحدید خود همه چیز را مشخص می کند.


وی با اشاره به اینکه در شرکت ما رعایت دستورالعمل های بهداشتی فقط به استفاده از ماسکی خلاصه می شود که از طرف کارفرما داده می شود، ابراز داشت: خیلی از کارگران به دلیل از دست ندادن کار و شغل خود، حتی اگر مریضی و نشانه ای هم داشته باشند از بقیه پنهان می کنند چراکه می ترسند از کار بیکار شوند و نتوانند خرج زندگی خود را بدهند.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه کارگران کارخانجات بر خلاف ادارات با همان روال سابق باید سرکار حاضر شوند، تصریح کرد: بسیاری از کارگران حتی اگر به شرایط موجود هم معترض باشند صدای آنها به جایی نمی رسد چراکه اصلا می ترسند بیان کنند.

چند دقیقه ای گفت و گو با این شهروند کاشانی نگذشته بود که یکی دیگر از شهروندان کاشانی را دیدیم که پیاده برای شیفت کاری خود در حال عزیمت به کارخانه است.


این شهروند که خود را مجید و ساکن یکی از خیابانهای حاشیه ای شهر معرفی کرد، ابراز داشت: من خودم حدود سه ماه پیش کرونا گرفتم و حدود دو هفته در خانه قرنطینه بودم.


وی با اشاره به اینکه کارفرمای من در این مدت رفتار خوبی با من داشت، ابراز داشت: البته خیلی از کارفرماها مانند کارفرمای من نیستند چراکه شنیده ام در صورتی که اگر کارگری کرونا بگیرد بیمه و حقوق او را در مدت استراحت پرداخت نمی کنند و او را به تامین اجتماعی معرفی می کنند ولی کارفرمای من نه فقط برای من بلکه برای بقیه کارگرهایی که با تشخیص پزشک متخصص کرونا گرفته باشند، هم بیمه و هم حقوق می دهد که در خانه بمانند.


مجید با اشاره به اینکه خیلی از دوستان و بستگان او از شرایط کارخانه و واحد تولیدی خود در زمان شیوع کرونا راضی نیستند، گفت: حقیقت این است که کارگران چاره ای جز تحمل این شرایط را ندارند و این کارفرمایان هستند که خود باید شرایط را برای کارگران تسهیل کنند.


وی با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا سرویس ایاب و ذهاب کارخانه آنها قطع شد، خاطرنشان کرد: از اسفندماه تاکنون کارخانه ما به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و برای عدم سرایت کرونا به دیگران سرویس ندارد و بجای آن هزینه های ایاب و ذهاب به کارگران داده می شود تا خود با وسائل نقلیه خود به شرکت مراجعه کنند.

با توجه به گفته های این دو شهروند کاشانی متوجه می شویم نگرش و دید یک کارفرما به بحران ناشی از کرونا ارتباط مستقیمی با تصمیمات اتخاذ شده توسط او برای کارگران و پرسنل زیر مجموعه خود دارد.
پیام های متعدد از افراد و کاربران مختلف برای ما ارسال می شود که فلان و بهمان شرکت دستورالعمل های بهداشتی رعایت نمی شود.


آنگونه که پیداست حتی برخی از شرکت ها که دستورالعمل های بهداشتی در داخل سالن های تولیدی رعایت می شود در سرویس های حمل و نقل و موقع ورود و خروج این نکات اصلا و یا در کمترین حد ممکن رعایت می شود که این موضوع باعث شده است عکس العمل های متفاوتی را هم مشاهده کنیم.


یکی دیگر از شهروندان کاشانی که خود را پرسنل یکی از شرکت های تولیدی و صنعتی مشهور کاشان می داند در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه در شرکت ما حدود ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند، اظهار داشت: در قسمتی که من کار می کنم دو شیفت وجود دارد که برای ما یک رختکن حدود ۴۰ متری هست.


وی با بیان اینکه موقع تعویض لباس در دو شیفت ازدحام زیادی در این رختکن ایجاد می شود، ابراز داشت: چون پرسنل یک شیفت در حال ترک کارخانه و شیفت دیگر در حال ورود به کارخانه هستند این ازدحام پیش می آید که تقریبا هیچ فاصله اجتماعی هم رعایت نمی شود.


این شهروند کاشانی که جوانی حدود ۲۵ ساله است، تصریح کرد: در مورد استفاده از سرویس های بهداشتی هم با توجه به تعداد کم و فضای کوچک آن در مواقع تعطیلی خیلی شلوغ می شود.
وی در ادامه مشکل دیگر شرکت تولیدی خود را اتاق کوچک نگهبانی برای ورود و خروج پرسنل دانست و افزود: متاسفانه این موارد اغلب دیده نمی شود در حالیکه در زمانی که کرونا تا این حد شیوع و سرکش شده است این حداقل موارد در شرکت های بزرگ که تعداد پرسنل زیادی در آن کار می کنند باید به خوبی رعایت شود.

 

به گفته درصد زیادی از مصاحبه شوندگان رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاید در سالن تولید کارخانجات و کارگاه ها انجام شود ولی در خارج از سالن های تولید و برای مثال به هنگام ورود و خروج کارگران و علی الخصوص در سرویس های مینی بوس و اتوبوس برای ایاب و ذهاب نشانه ای از رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله ای اجتماعی وجود ندارد و حتی گفته شده است بعضی از مواقع به دلیل ازدحام موجود در این سرویس ها و برای اینکه سر موقع به کار برسند مجبورند که ایستاده در سرویس ها بمانند.

 

با کمک یکی از آشنایان با یکی از پرسنل یکی از شرکت های دیگر کاشان که در زمینه تولید وسائل خانگی فعال است از طریق فضای مجازی ارتباط میگیریم.


این همشهری کاشانی در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه تعداد زیادی از پرسنل این شرکت خانمها هستند، ابراز داشت: در این شرکت تعداد زیادی از پرسنل متاسفانه مبتلا به کرونا شده اند.


وی با اشاره به اینکه در قبال مبتلایان به کرونا مدیران شرکت به آنها فقط مرخصی یک هفته ای داده اند، تصریح کرد: تقریبا هر روز در شرکت آنها یکی از پرسنل به کرونا مبتلا می شوند و برای یک هفته سر کار نمی آیند.


این شهروند کاشانی با اشاره به اینکه متاسفانه مدیران شرکت توجهی به این موضوع ندارند، بیان داشت: حتی افراد جدیدی هم به عنوان نیروی کار به شرکت اضافه شده اند که ممکن است آنها هم مبتلا شوند.

 

یکی دیگر از کارگران کاشانی که شاغل در یکی از شرکت های صنعتی در اطراف کاشان هست نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه مدیران این شرکت علاوه بر ساعات مرسوم حتی تا ۱۲ ساعت اضافه کار اجباری هم برای ما اعمال می کنند، اظهار داشت: همسر من باردار هست و بسیار از این ترس دارم که خدایی نکرده ناقل باشم و کرونا را یه همسرم منتقل کنم.


وی با بیان اینکه در محیط کار از ماسک استفاده می کنیم، ابراز داشت: در سالن نهارخوری متاسفانه در فضای سالن همه ماسک ها را برای صرف غذا بر میدارند و احتمال دارد در همین زمان ویروس به افراد دیگر از طرف ناقلین منتقل شود.


این کارگر کاشانی با بیان اینکه در شرکت ما بیش از ۵۰ نفر کرونا گرفتند، تصریح کرد: اگر مدیران شرکت نمی خواهند تعطیل کنند حداقل دستورالعملی از طرف فرمانداری به مدیران شرکت های خصوصی ابلاغ شود که کارگران را برای اضافه کار اجباری در محل کار نگه ندارند.

متاسفانه شهر کاشان از نظر شیوع ویروس کرونا یه هیچ عنوان شرایط مناسبی ندارد و در این میان کارگران و پرسنل زحمت کش کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل شرایط خاص کاری احتیاج به توجه بیشتر مدیران و مسئولین و صاحبان واحدهای تولیدی دارند.


اینکه به ادعای مقامات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کاشان رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر از سایر صنوف و حدود ۹۵ درصد می دانند، برای بسیاری غیرمشخص است ولی اگر چرخه تولید و صنعت قرار است برقرار باشد که باید هم اینچنین نیز باشد، باید زمینه های لازم برای اشتغال و کار ایمن کارگران نیز توسط دولت و صاحبان واحدهای تولیدی فراهم شود.


این نه یک لطف بلکه یک حق شرعی، قانونی و انسانی برای کارگران است که محیط کار آنها ایمن و دارای شرایط استاندارد برای آنها به خصوص در این شرایط باشد.


یکی از راه حل هایی که می تواند در بهبود شرایط کاری کارگران با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا موثر باشد انجام اقدامات پزشکی و چکاب پزشکی برای پرسنل و کارگران به صورت هفتگی و همچنین تب سنجی و اعطای وسائل بهداشتی لازم به هنگام ورود و در حین کار پرسنل باشد.


افزایش سرویس های کارگران به منظور رعایت فاصله اجتماعی نیز می تواند یک راه حل پیشنهادی باشد که با درنظرگرفتن شرایط کارخانه و یا واحد تولیدی و همچنین پرسنل امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد.


    (0) (0)

    نوامبر 21, 2020

    توروخدا شرکت های تولیدی رو هم تعطیل کنید من خودم کارگر هستم و کرونا گرفتم و بیشتر همکارای منم گرفتن.از جمع ۳۰ نفره ۱۲ نفر تا الان کرونا گرفتن‌زن و بچه ما چه گناهی دارن اخه

    ابوالفضل
    (0) (0)

    ابوالفضل

    نوامبر 22, 2020

    سلام آقای دولت زیاد به خودت نزن که هیچ کس گوش به حرفتت نمی دهد..... درپی دستوردولت وستادملی کرونامبنی برحضورپرسنل ادارات واجرای آن مطلع شدیم اگرپرسنل شهرداری کاشان بطورکامل حاضرنشونداضافه کارپرسنل کم می شود.حال باتوجه به این تصمیم متوجه شدیم ارزش جان پرسنل برای شهردارچقدراست.ما مشکل قانون داریم بعضی وقت ها شاه می بخشدولی وزیرنمی بخشد.سوال. چراشهرداربایدگوش به حرف مدیرخودبه بدهد و....خیلی مهم نیست مهم سلامتی افرادهست

    فاطیما
    (0) (0)

    فاطیما

    نوامبر 22, 2020

    سلام بنظرم باید دولت یه فکر اساسی برای مردم کاشان انجام بده تورو خدا بداد مردم کاشان برسید .مردم هم باید خودشون رعایت کنن بنظرم همینکار جریمه خوبه

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *