• شناسه خبر : 9074

اهل کاشانم گزارش می‌دهد؛

جولان گرانی در بازار آجیل شب یلدا

شب یلدا فرا رسید و خانواده های ایرانی به پاس گرامیداشت این شب باستانی امسال در خانه هایشان و به دور از دورهمی و تجمعات با همدیگر یلدا را گرامی می دارند.

یلدای امسال غیر از اینکه سایه شوم ویروس کرونا تحت تاثیر گرانی و افزایش قیمت شدید آجیل نیز قرار گرفته شده است.

این افزایش قیمت تنقلات و مواد تشکیل دهنده آجیل سبب کاهش مراجعات مردم برای خرید و یا کاهش کمی خرید آجیل شده‌است.

یکی از شهروندان کاشانی در بازار بزرگ کاشان را میبینیم که در مقابل یک مغازه آجیل فروشی در حال قیمت کردن اجناس است. این شهروند که خود را محمدجواد معرفی می‌کند در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه قیمت ها سر به فلک کشیده شده‌است، اظهار داشت: متاسفانه شیرینی یلدای امسال با این حجم از گرانی و افزایش قیمت ها در کام ما تلخ شده است چراکه من یک کارگر هستم و واقعا با شنیدن این قیمت ها شوکه شدم‌.

وی با بیان اینکه حقیقتا به جز نخودچی کشمش و گل ذرت درآمد ما کفاف خرید دیگر تنقلات را نمی‌دهد، ابراز داشت: امسال سعی می‌کنیم با همین تنقلات و چند پفک و چیپس هندوانه در کنار خانواده شب یلدا را برگزار کنیم.

این شهروند کاشانی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها همانند ما واقعا توان خرید این اجناس را ندارند، تصریح کرد: اینکه می‌گویند امسال یلدا را در منازل خود باشید واقعا اینچنین است زیرا هم از شیوع کرونا جلوگیری می‌شود و هم کمتر خانواده‌ها در تنگنای مالی برای خرید و پذیرایی از میهمانان قرار میگیرند.

وی افزود: خود مغازه داران هم نسبت به این افزایش قیمت ناراحت هستند چراکه فروش آنها و به تبع آن سود آنها کم شده‌است و مردم هم مثل ما چون درآمد زیادی نداریم خرید آنچنانی هم نداریم.

یکی دیگر از شهروندان کاشانی نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه یلدا جز سنن و رسوم ما ایرانیان است، اظهار داشت: گرانی و افزایش قیمت‌ها درست است که بر قدرت خرید مردم اثر گذاشته است ولی گرامیداشت شب یلدا نباید تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد.

این خانم که می گوید یک معلم بازنشسته است، ابراز داشت: من و همسرم هر دو بازنشسته آموزش و پرورش هستیم و به رسم باستانی مثل شب یلدا و عید نوروز کاملا مقید هستیم و حتی اگر شرایط اقتصادیمان بد باشد سعی می‌کنیم با حداقل ها این روزها را با شادی بگذرانیم.

وی با بیان اینکه امسال هم یکی از همان سال های بد اقتصادی است، به دیگر شهروندان کاشانی توصیه کرد: درست است که گرانی داریم و آجیل شب یلدا گران شده‌است ولی خوشی و شادی این شب را با این موارد نباید خراب کرد و با کوچکترین بهانه‌ای باید به شادی زیست.

ین معلم بازنشسته کاشانی با اشاره به اینکه خرید آجیل و تنقلات امسال شب یلدای او نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد کمک شده‌است، تاکید کرد: من و همسر و فرزندانم با همین حداقل ها سعی میکنیم شب خوبی را در کنار هم بگذرانیم.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی و آجیل فروشی کاشان نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کسادی کاسبان این صنف اظهار داشت: متاسفانه امسال با افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش فروش شاهد سال سختی برای فعالین این بخش بودیم که تعدیل نیروی برخی از صاحبان مشاغل این صنف گوشه‌ای از آسیب های وارده بر آنها بود.

وی با بیان اینکه حتی در مناسبت های مذهبی و آیینی هم فروش شیرینی فروشی ها نسبت به زمان‌های مشابه در سال گذشته کاهش حدود ۵۰ درصدی داشته‌است، ابراز داشت: البته مردم نیز سعی می کنند خریدهای ضروری تر خود را انجام بدهند و خرید شیرینی و تنقلات جز اولویت های دوم و یا سوم آنهاست.

جواد محسنی افزود: هزینه‌های این صنف از جمله مالیات، عوارض، حقوق کارگران، بیمه، خرید مواد اولیه و غیره بسیار بالاست و این کاهش فروش باعث شده‌است که برخی از صاحبین مشاغل در این رده صنفی فعالیت خود را کاهش و یا به کل تعطیل کنند.

مهدی نبات ریز یکی دیگر از فعالین در تهیه و فروش شیرینی است. وی در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه مردم برای شیرینی و تنقلات دیگر زیاد هزینه نمی کنند، اظهار داشت: اکثرا مردم از قشر کارگر و کارمند و حقوق بگیر هستند و همانند گذشته نسبت به خرید این اجناس استقبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این موقع از سال من و خیلی دیگر از همکاران باید با حداکثر ظرفیت کار می کردیم، ابراز داشت: متاسفانه گرانی مواد اولیه یکی از دلایل مهم کاهش تولید ما نیز شده است به طوریکه مثلا روغن حیوانی حدود دو برابر، روغن نباتی بیش از سه برابر و مغزها نیز افزایش قیمت زیادی داشته اند و این باعث شده است که قیمت تمام شده جنس بالا رفته و فروش ما کم شود.

نبات ریز همچنین از گرانی بسته بندی و مواد آن سخن گفت و تصریح کرد: فروش ما با این اوضاع حتی از نصف پارسال نیز کمتر شده‌است چرا که حتی با تولید ما قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته‌است.

یک آجیل فروش نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم ضمن اشاره به افزایش قیمت آجیل اظهار داشت: آجیل با توجه به کیفیت قیمتهای مختلفی دارد مثلا با نخودچی کشمش از ۸۰ هزار تومان تا ۱۳۰هزار تومان و با مغز از ۱۷۰ هزار تومان تا حدود ۲۲۰هزار تومان در هر کیلو قیمت دارد.

وی با بیان اینکه امسال خوشبختانه از نظر کمی اجناس نسبت به پارسال افزایش داشته‌ایم، ابراز داشت: با این وجود فروش ما به مردم از نظر مالی تفاوت چندانی نداشته ولی از نظر کمیت کاهش داشته ایم مثلا اگر یک خانواده تا ۲۰۰هزار تومان آجیل میخرید امسال هم همان مقدار را خریده‌است ولی نوع مواد و حجم آن در آجیل کاهش یافته‌است.

حمید عسگری با اشاره به اینکه همه اجناس به طور متوسط نسبت بین ۴۰ تا حدود ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته2است، تصریح کرد: اجناسی مثل فندق، تخمه کدو، انجیر خشک و بادام زمینی جز اجناسی است که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌است.

وی یکی از دلایل این افزایش قیمت را احتمالا صادرات دانست و افزود: برای مثال برخی از تاجرین چینی در برخی از شهرها می‌آیند و جنس را همانجا از آنها با دلار میخرند و این باعث می‌شود که بر قیمت آن جنس تاثیر گذاشته شود.

وی فرو شب یلدای امسال را حدود نصف پارسال دانست و گفت: ما خودمان هم خجالت مشتری را می‌کشیم چراکه به دلیل افزایش قیمت قادر به خرید نیستند و برای خرید برخی از اجناس واقعا در تنگنا هستند.

امشب شب یلدا هست و تمام اعضای خانواده به دور هم جمع هستند. متاسفانه گرانی و افزایش قیمت اجناس به همراه وضعیت بد معیشت خانواده ها و اوضاع بد اقتصادی باعث شده‌است که یلدای امسال همانند سالهای پیش نباشد.

ویروس کرونا از سوئی دیگر باعث شده‌است که از دورهمی های هر سال خبری نباشد و در کنار همدیگر گذران آن لحظات خوب و خوش هر سال را نداشته‌باشیم.

به هر حال گرانی و تورم امسال در تنقلات و آجیل باعث نخواهد شد که طولانی‌ترین شب سال را با تلخکامی این گرانی‌ها به سر کنیم چراکه یادمان است حتی اگر به اندازه یک دقیقه هم که شده است باید شادتر زیست و زندگی کرد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *