• شناسه خبر : 7456

مجید کافی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی کاشان؛

«بی‌آبی» منطقه را «احساسی» نکنید

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: کسانی که دائم از مشکل بی‌ آبی حرف می‌زنند اصولاً هیچ گونه اقدام عملی برای استحصال آب انجام نمی‌دهند. تنها کشاورز است که مصرف آب را طی سال‌های گذشته مدیریت کرده است. برای مثال کشاورز کاشانی طی 6-5 سال گذشته بیش از 33 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کرده است. کمتر مصرف کرده است. این کار با توجه به اقدامات کشاورزان و حمایت دولت محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم ، مجید کافی‌زاده در گفت و گو با برنامه رادیویی «صدای پای آب» افزود: از گذشته‌های بسیار دور آب کاشان – سطحی و زیرزمینی – برای مصرف کشاورزی بنیان نهاده شده است ولی به مرور با افزایش جمعیت برای مصرف «شرب» و «فضای سبز» و «صنعت» به آن دست‌درازی شده است. الان به همان صاحبان آب می گوییم و می‌خواهیم که آب مصرف نکنند و این حرف و رفتار درستی نیست.

مجید کافی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی کاشان

وی افزود: بخش کشاورزی به خودی خود بهره وری آب و محصول خود را افزایش داده است.  به عنوان مثال شما در کجای ایران دیده اید که کشاورز سه نوع کشت را در یک محل انجام بدهد؟ ولی در کاشان کشاورزانی را سراغ داریم که برای افزایش بهره‌وری آب سه نوع کشت را در یک منطقه متمرکز کرده‌اند.  با آب کمتر بهترین محصول ارگانیک تولید کرده است ولی این چیزها هیچ‌وقت در گفته‌های دوستان و رسانه‌ها نمی‌آید و همیشه تا جلسه‌ای تشکیل می‌شود و تریبونی به دست می‌آورند از مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی سخنرانی کرده و مردم را نگران می‌کنند.

تنها نظر کارشناسان بخش کشاورزی قابل استناد است

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: کاشان 9 هزار هکتار باغ و حدود 6 تا 11 هزار هکتار زراعت دارد منتهی امروز زراعت را از 11 هزار هکتار به حدود 5 هزار هکتار کاهش داده است. در حال حاضر در کاشان 14 هزار هکتار سطح سبز موجود است. این بدان معنی است چیزی حدود 6 هزار هکتار از فضای سبز کشاورزی ما در طول یک دهه اخیر کم شده است و از طرف دیگر مصرف آب بهینه‌تر از گذشته شده است. از این 14 هزار هکتار زراعت موجود 6 هزار هکتار آن با کمک‌های 85 درصدی دولت – با حمایت 32 میلیاردی تسهیلات بلاعوض دولت – مجهز  به سیستم آبیاری نوین شده که نتیجه‌ی اقدامات ذکر شده باعث صرفه‌جویی  33 میلیارد متر مکعب مصرف آب شده است. این در حالی است که تولید کشاورزی با وجود کاهش سطح زیر کشت و مصرف آب دو برابر گذشته شده است. بنابراین کشاورز با حفظ اشتغال 45 هزار نفری شهرستان توانسته است مصرف را کاهش داده و تولید را دو برابر کند.

کافی‌زاده تأکید کرد: تنها نظر کارشناسان بخش کشاورزی در حوزه‌ی آب و محصولات کشاورزی صائب و قابل استناد است و ورود کارشناسان دیگر حوزه‌ها به مسائل بخش کشاورزی غیرقابل قبول است. ورود این گونه افراد نه تنها کمکی به بخش کشاورزی نکرده است بلکه در بسیاری از مواقع مزاحمت ایجاد کرده است. بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی است بنابراین راهکارهای مدیریت مصرف نیز باید توسط کارشناسان کشاورزی ارائه شود.

انتقاد مدیر جهاد کشاورزی کاشان به گفته‌های کارشناسان دانشگاهی و خبرنگاران 

مدیر جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: کارشناسان دانشگاهی هم موضوع بی‌آبی دشت کاشان را احساسی کرد‌ه‌اند. از پایگاه علم و دانش چیزهایی را مطرح می‌کنند که سندیت علمی ندارد. مثلاً این که «آب تمام خواهد شد.»، «فردا آبی برای نوشیدن نخواهد بود.»، «هر نیسان طالبی که به سمت قم و تهران می‌رود یعنی دو تن آب منطقه صادر می‌شود.» این حرف‌ها احساسی است و کاملاً اشتباه است. به عنوان مثال همین «طالبی» و «هندوانه» که بارها گفته شده است چرا در منطقه‌ی کاشان کشت می‌شود؛ این‌ها تنها میوه‌هایی است که آب را در خود نگاه می‌دارد. مردم وقتی این میوه‌ها را مصرف می‌کنند علی‌القاعده آب کمتر می‌نوشند. پس آب هدر نمی‌رود. از همه‌ی این‌ها گذشته این آقایون اعداد و ارقامی که به مصرف آب این‌گونه محصولات نسبت می‌دهند غلط است. در منطقه‌ی کاشان از قدیم‌الایام آب کم بوده و بی‌آبی مربوط به دیروز و امروز منطقه نیست. از قدیم کم بوده و با این وجود کشاورز کاشانی قبلاً کشت می‌کرده است و اکنون نیز کشت می‌کند و همواره خود را با وضعیت کم‌آبی وفق داده است.

کافی‌زاده گفت: متاسفانه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که متولی آب هستند علیه کشاورزان اقدام می کنند. ادعای مدیریت آب دارند ولی هیچگونه اقدامی برای صرفه‌جویی آب نمی‌کنند و تنها خروجی آب و توزیع آب را مدیریت می کنند و آن هم به خاطر منافع مالی و  پولی است که از صنعت و مردم دریافت می‌کنند.

وی افزود: مطالعات و کارشناسی افرادی که از مجامع دانشگاهی در خصوص کشاورزی ارائه شده است متأثر از حمایت‌های مالی است و از استدلال و سندیت محکم و استوار برخوردار نیست ولی به گونه‌ای صحبت‌ می‌کنند که جامعه را نگران کرده که ابداً کار درستی نیست.

مدیر جهاد کشاورزی یادآور شد: خبرنگاران و اصحاب رسانه که گفته‌های ایشان را پوشش داده و در رسانه‌ها منعکس می‌کنند نیز متأثر از حمایت‌های مالی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط هستند. از آنجایی که بخش اداری جهاد کشاورزی به نسبت دیگر سازمان‌ها و ادارات مقداری فقیرتر است نمی‌تواند اهالی رسانه به خوبی حمایت کند. بنابراین خبرنگاران و اهالی رسانه‌ کشاورز و دغدغه‌های کشاورزی را فرونهاد و برای جایی قلم می‌زنند که بیشتر از حمایت مالی آن سازمان یا نهاد برخوردار شوند ولی اگر به سوی ما بیایند قطعاً اطلاعات دقیق‌تر و علمی‌تر بخش کشاورزی را در اختیار ایشان خواهیم گذاشت.


    (0) (0)

    آگوست 13, 2020

    کم ... بگو.مرد حسابی مصرف آب هندوانه خیلی بیشتر از آب خود هندوانه است.ی کم فکر کن بعد حرف بزن

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *