• شناسه خبر : 3659

بیان دغدغه های رسانه های محلی کاشان در کمیسیون فرهنگی شورا

مدیران مسوول و نمایندگان رسانه های محلی کاشان با حضور در نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا پیشنهادات، مشکلات و دغدغه های خود را در راستای تعامل با این پارلمان محلی و اطلاع رسانی اخبار و رویداهای مختلف شهر را بیان کردند.

رسانه های محلی کاشان

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای شهر کاشان، عفت پدرام فر رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کاشان در این نشست با تاکید به اهمیت رساندن اخبار صحیح به مردم بیان کرد: معضلی که امروز گریبان گیر رسانه های کاشان شده این است که برخی رسانه ها نسبت به تمامی مسائل منفی نگر هستند و مسائل منفی را بازتاب می دهند و از طرفی برخی دیگر کاملا مثبت نگرند و همین مورد سبب شده هر کدام مخاطبین خاص خود را داشته باشند.

عفت پدرام فر تصریح کرد: تغییر نگرش مردم بسته به رسانه هاست و در مقابل رسانه ها در برابر افکار عمومی مسئول هستند لذا لازم است رسانه ها کاملا بی طرفانه و در سایه تقوا رسالت اصلی خود که آگاهی بخشی به جامعه هست را انجام دهند.

علی هاشمی طاهری، نائب رئیس کمیسون فرهنگی اجتماعی شورا در این نشست بیان کرد: نقد از ملزومات جامعه است اگر کسی عیب یابی نکند مشکلات و نواقص هیچگاه حل نخواهد شد و خبرنگاران از سمت مردم وظیفه نظارت و بررسی عملکرد شهر را برعهده دارند و رسالت اصلی خبرنگاران همین برخورد منصفانه و ارائه راهکار برای حل مشکلات است.

علی رسول زاده، رئیس شورا و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی، با اشاره به حیطه وظایف شورای شهر گفت: حضور اداره فرهنگ و ارشاد باید در حل مسائل رسانه ها چون تشکیل انجمن صنفی بیشتر شود. همچنین باید پذیرفت که رویه فعالیت های شهرداری و شورای شهر مدت ها به همین صورت موجود بوده است و باید به دنبال راهکار و تدابیری برای بهبود حمایت از رسانه ها با همین وضع موجود بود.

وی افزود: مشکل موجود آن است که برخی از رسانه ها در اختیار هستند و این مسئله عرصه را برای رسانه های مستقل سخت می کند متاسفانه گاه مصلحت ها و منافع مردم قربانی جهت گیری ها شخصی و جناحی می شود.

رسول زاده با بیان اینکه نباید از بهبود شرایط ناامید بود، افزود: در جهت برآوردن خواسته ها و دریافت نتیجه از گردهمایی ها تلاش کرد که این مهم با همبستگی نهادهایی چون شهرداری، شورای شهر، اداره ارشاد و مطالبه گری بیشتر رسانه ها ممکن خواهد بود.

علیرضا پورعسگری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این نشست بیان کرد: ایجاد تشکلی برای اهالی رسانه در مجموعه شهرداری و در چهارچوب برنامه هایی که سازمان فرهنگی ورزشی دارد پیشنهاد خوبی است لذا لازم است که اهالی رسانه پیشنهادات خود را در این خصوص به شورا ابلاغ کنند تا بتوانیم از این طرح به خوبی بهره برداری کنیم.

مجید شمس، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با تشکر از زحمات موثر اهالی رسانه محلی بیان کرد: لازم است ارتباط بین شورای شهر و اهالی رسانه بیشتر شود و از طرفی رسانه ها به دور از جهت گیری های جناحی توسعه شهر را هدف خود قرار دهند و از هرکه به دنبال تحقق این مهم است حمایت کنند.

شمس تصریح کرد: مردم رسانه ها را رصد می کنند و بی تردید رسانه های واقع گرا مورد توجه عموم قرارمی گیرند لذا لازم است رسانه ها پویا و عادلانه به مسائل نگاه کنند و از موضع گیری های سیاسی بپرهیزند تا اینگونه با نقد عادلانه درصدد رفع موانع توسعه شهری برآیند.

حسینعلی وکیل، عضو شورای شهر در این نشست خاطرنشان کرد: رفع خواسته های اصحاب رسانه موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد لذا لازم است جلسات بیشتری در کمیسیون برگزار شود و خروجی مناسبی را داشته باشد.

وکیل با تاکید بر لزوم افزایش روحیه انتقاد در بین مسوولین گفت: مسوولین ملزم به پاسخگویی هستند و نیاز است رسانه ها به سمت تخصصی شدن اخبار و گزارشات در حوزه های مختلف پیش روند تا بتوانیم مشکلات شهر را بهتر بررسی کنیم و در صدد رفع آن برآییم.

 

رسانه های محلی کاشان

میثم نمکی ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلام کاشان در خصوص حمایت از رسانه ها بیان کرد: متاسفانه میزان انتشارات در حوزه رسانه به سبب مشکلاتی چون گرانی کاغذ بسیار پایین آمده است و از طرفی تشکیل پایگاه های خبری مجازی هرچند بسیار روزآمد و کاربردی است سبب شده با خلاهایی در حوزه رسانه های مکتوب مواجه شویم.

وی در ادامه افزود: حل این مشکل نیازمند داشتن تعریف و برنامه ای جامع از وضعیت موجود و خواسته مطلوب است و همبستگی و دوری از پراکندگی رسانه ها و مدیریت شهری است.

وی تصریح کرد :باید انتظارات و خواسته ها متقابل شهر و نهاد های شهری و اهالی رسانه مشخص شود و تشکیل مجموعه مطبوعاتی توسط شهرداری و شورای شهر برای رسانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است که سبب همسویی رسانه ها برای پیشبرد همزمان اهداف شهری می شود.

نمکی در پایان پینشهاد کرد تا با تشکیل کمیته ای با هدف تدوین بسته مشترک رسانه ها و مدیریت شهری شامل نقطه نظرات متقابل رسانه و نهادهای شهری انتظارات و راهکارهای موثر در بهبود وضعیت شهری بوجود آید.

حسین معافی، معاون اداره فرهنگ و ارشاد کاشان،دراین نشست گفت: خبرنگاران می توانند بازوهای توانایی برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری باشند که باتوجه به ظرفیت رسانه کاشان چه در زمینه مکتوب و چه در زمینه فضای مجازی این امکان را به خوبی فراهم می کند.
وی افزود: رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسولین در ایجاد موفقیت شورای شهر و شهرداری اهمیت بالایی دارد همچنین قراردادن اخبار روند فعالیت های عمرانی شهرداری و شورای شهر دراختیار رسانه میتواند از بروز مباحث حاشیه ای جلوگیری کند.

وی با اشاره به دغدغه مندی های اهالی رسانه تصریح کر:عدم همکاری دستگاه های اجرایی، مشکلات بیمه، اختصاص کاغذ برای نشریات مکتوب و تاسیس خانه مطبوعات از جمله مسائلی هستند ک اهالی رسانه با آن درگیر هستند که حل کردن آن نیازمند همکاری شورای شهر و اداره ارشاد است.

وی به ارائه آماری از مطبوعات و رسانه های کاشان پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت دفتر سرپرستی روزنامه رسمی در کاشان داریم که فعالیت برخی خوب وبرخی مطلوب نیست همچنین 10 پایگاه خبری مجوز دار از وزارت ارشاد در فضای مجازی داریم علاوه بر آن یک روزنامه، چهارهفته نامه ، چهار دو هفته نامه، دو دوماه نامه و شش ماه نامه هفت فصل نامه و دوفصل نامه در کاشان در حال فعالیت هستنند که این نشریات با توجه به مشکلاتی چون هزینه بالای کاغذ دارای نظم انتشاراتی نیستند .

معافی خاطر نشان کرد: تشکیل خانه مطبوعات دغدغه ای است که همواره در صدد تحقق آن هستیم که براساس قوانین وزارتخانه این واحد تنها در مراکز استان ها وجود دارد اما طی رایزنی های به عمل آمده با تشکیل یک شعبه از خانه مطبوعات در کاشان موافقت شده است که مستلزم عضویت اهالی رسانه در خانه مطبوعات اصفهان و پذیرش قوانین آن است.

 

رسانه های محلی کاشان

در این نشست مدیران مسوول یا نمایندگان رسانه های محلی کاشان هر یک به بیان دغدغه های خود پرداختند که برخی از آنها به شرح ذیل است:

محمد ملک آبادی، مدیر مسئول پورتال خبری کاشان با تاکید بر حفظ شانیت رسانه ها بیان کرد: امروز رسانه کاشان نیازمند درک شدن و فهمیده شدن است، آیا رسانه یک نهاد فرهنگی است؟ اگر اینچنین است باید پاسخ داده شود که از بودجه های میلیاردی در نظر گرفته شده برای شهرستان تاکنون چه میزانی به رسانه های داخلی تخصیص داده شده است؟ رسانه باید به حق واقعی خود برسد.

حامد عباسی مسئول دفتر صدا و سیما و رادیو کاشان،با تاکید بر پتانسیل رسانه ای شهر کاشان اظهار کرد: کاشان یک شهر رسانه ای است اما اتفاقات رسانه ای به خوبی در آن رقم نمی خورد که علت اصلی این مسئله نوع نگاه مسئولین به رسانه های شهری است و تغییر در این نگرش باید از درون خود دستگاه ها باشد و ظرفیت رسانه ای و انتقادی مسئولان و جناح های سیاسی بالا برود.

عباسی تصریح کرد: کاشان شهر کوچکی است با مسائل بزرگ که رسانه هایش برای انجام رسالت حقیقی خود از بسیاری از حواشی چشم می پوشند و با این کار به آرامش و ادامه روند توسعه شهر کمک می کنند لذا لازم است در مقابل نیز مجموعه های شهری از رسانه ها حمایت کنند این حمایت باید از درون خود نظام شهری باشد.

سعید غلامیان، مدیر مسئول پایگاه خبری کاشان نیوز با بیان این نکته که رسانه های کاشان در معرض خطر هستند، گفت: رسانه ها نیازمند دریافت کمک و حقوق از سازمان های شهری نیستند اما خواستار تحقق حق خود در بودجه های مختلف فرهنگی و ارائه ساز و کاری همیشگی برای درآمد زایی رسانه ها هستند لذا به سبب نزدیکی به فصل بودجه خوب است محلی برای تامین بودجه رسانه ها در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تولید محتوای رسانه در جهت منافع عمومی است اما متاسفانه توقعاتی که برخی مسئولین از رسانه ها دارند مطابق با استاندارد های کشوری و جهانی نیست به همین سبب لازم است مسوولین از سازوکار رسانه ها مطلع شوند و از ارایه درخواست های سلیقه ای جلوگیری کنند که این مهم مستلزم فرهنگسازی طولانی مدت و صرف هزینه است که تحقق آن بر عهده نهاد شهری است.

غلامیان خاطر نشان کرد: وجود خبرنگارنماهایی که قلم خود را فروخته اند به سبب عدم نظارت بر این حوزه و انتقاد ناپذیری و شکایت از اهالی رسانه به سبب انعکاس اخبار دو معضلی است که رسانه ها با آن روبرو هستند و حل آن نیازمند عزم جدی مسوولان ذی ربط است.

ابراهیم قربانی، مدیر عامل نشریه سلام کاشان در این نشست بیان کرد: در سال آخر دوره چهارم شورا تصویب شد مبلغی بودجه فرهنگی به رسانه های محلی تخصیص داده شود که متاسفانه تاکنون اجرا نشده است اما در پیگیری های صورت گرفته بیان شده که این بودجه به شهرداری پرداخته شده است لذا خواهشمندم اگر قرار است مبلغی در بودجه سال جدید در نظر گرفته شود مستقیم به رسانه های محلی پرداخت شود.

سیدحسین ساداتی نژاد نماینده روزنامه سراج ضمن بیان دشواری های پیش رو برای بدل شدن به روزنامه اظهار کرد: در شهر فرهنگی و مذهبی چون کاشان رسانه باید جایگاه والایی در تراز دارالمومنین کاشان داشته باشد.

ساداتی نژاد افزود: متاسفانه علی رغم آنکه ما تلاشمان را برای نیل به این هدف می کنیم استقبال و همکاری شایانی از سمت مسئولان شهری نمی شود و از طرفی سهمیه تبلیغات روزنامه از سوی اصفهان قطع شده است که این مسئله ما را با دشواری در تامین هزینه مواجه کرده است.

حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج با بیان این نکته که مسئولان شهری برای بازتاب عملکرد خود به رسانه ها احتیاج دارند گفت: تشکیل فرهنگسرای رسانه برای تربیت کادر رسانه ای آینده شهر و استفاده از تجربیات پیشکسوتان رسانه بطور رایگان پیشنهاد قابل تاملی است که این مهم با استفاده از ظرفیت فرهنگسراهای کم کاربرد سطح شهر امکان پذیر است.

همچنین مهدی عرشی، سردبیر پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان ‌اینکه رسانه های محلی برخلاف رسانه های دولتی و سراسری برای انتشار اخبار مدیریت شهری محدودیتی ندارند، افزود: پیشنهاد می شود شورای شهر کاشان با الگوپذیری از شورای شهر تهران با تشکیل کمیته ای با عنوان “شفافیت و شهر هوشمند” تمام تصمیمات، مصوبات و فعالیت شورا و شهرداری را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برساند.

عرشی تصریح کرد: همواره مسوولان به بیان واقعیت ها، مشکلات و عملکردهای ارگان های دولتی و شهری توسط رسانه ها سخن می گویند ولی در عمل خود کمتر حاضر به گفتگو و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران می شوند که این امر باعث شده رسانه ها برای ایفای نقش موثر خود در اطلاع رسانی اخبار با مشکل مواجه باشند.

گفتنی است این نشست به پیشنهاد روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان و همت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و به منظور تعامل بیشتر رسانه های محلی و شورای شهر و همچنین بررسی راهکارهای موثر جهت حمایت و تقویت رسانه های محلی کاشان و همچنین جذب و حضور موثر و همیشگی اصحاب رسانه جهت اطلاع رسانی اخبار جلسات رسمی و تشویق خبرنگاران و رسانه های محلی اعم از چاپی و مجازی برگزار شد.

حمایت بی چشم داشت و غیرهدایت گرانه از رسانه های محلی و در نظر گرفتن یک ردیف بودجه حمایتی برای رسانه ها با توجه به نزدیکی به فصل بودجه سال 99 شهرداری کاشان موضوعی بود که از سمت روابط عمومی شورای شهر در این جلسه مطرح

تهیه بسته پیشنهادات و خواسته های رسانه ها و نهادهای شهری برای درک خواسته های اهالی رسانه، پیشنهاد و بیان طرح تنظیم ردیفی برای رسانه ها در فصل بودجه سال آینده و استمرار برگزاری جلسات با مدیران مسئول رسانه های محلی کاشان از مصوبات جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این نشست بود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *