• شناسه خبر : 3044

بررسی طرح ناکام پارک حاشیه‌ای آذرپارک در شهر کاشان و بی‌سامانی ترافیک

مدیریت جنجالی و اقدامات غیرکارشناسی

شهردار کاشان در حاشیه جلسه فوق العاده شورا در تاریخ دوم مهرماه در پاسخ به خبرنگار اهل کاشانم که جویای وضعیت آذرپارک بود، گفت: «این مسائل را رسانه ای نکنید و شان شهر و مردم شهر را پایین نیاورید»؛ طرحی که قرار بود ترافیک کاشان را سر و سامان بدهد این همه بیا و برو و هزینه بر شورا، مدیریت شهری، مردم وارد کرد؛ اکنون پس از چندماهی که گذشت، نه تنها کار از پیش نبرد بلکه به یک باره طرح به حال خود رها شد و از همه بدتر در منظر شهردار طرح بی‌ارزشی است که حتی قابلیت بررسی و پیگیری هم ندارد.

شهردار توضیح داد: «آذرپارک شش ماه دوره آزمایشی داشت که پس از اتمام دوره به خاطر این که زیان کرده بود تمایلی به ادامه همکاری نداشت. کارگرانی که در این طرح مشغول به کار بودند در صورتی که نتوانند طلب خود را دریافت کنند به اداره کار شکایت کرده تا حق و حقوق این افراد پس از صدور رای از محل مطالبات شرکت نزد شهرداری پرداخت شود.»

عصر روز پنجشنبه 18 مهر ماه شهرداری کاشان در آخرین واکنش به اوضاع و احوال آذرپارک رسما پایان کار این شرکت را از کانال تلگرامی و غیررسمی شهرداری اعلام کرده و از شهروندان ضرر دیده خواسته است با در دست داشتن مدارک خود به ساختمان معاونت حمل و نقل در پایانه مسافری ترمینال مراجعه کرده و مبلغ شارژ مصرف نشده خود را پس بگیرند.

آذرپارک کاشان

آذرپارک کاشان

هاشمی طاهری عضو شورا: آذرپارک هیچ ضمانتنامه‌ای نداده است

ولی هاشمی طاهری عضو شورای اسلامی شهر معتقد است شهرداری ضمانتامه‌های لازم و متناسب با قرارداد از «آذرپارک» دریافت نکرده است. وی در جلسه یکصد و یازدهم شورا مورخ ششم مرداد سال جاری (اینجا) گفت: «ضمانت‌نامه هر قراردادی باید پیش از عقد قرارداد دریافت شود. این در حالی است که شرکت آذرپارک تاکنون هیچ ضمانت‌نامه‌ای نداده است و این کار خلاف قانون است.»

وی با بیان اینکه نامه کارشناس حقوقی شورای شهر در خصوص ایرادات وارده بر این طرح جمع‌آوری شده و جامع و کامل است، اظهار داشت: «ایرادات قرارداد در 17 بهمن سال گذشته به شهرداری اعلام گردیده است ولی پس از گذشت بیش از پنج ماه هنوز پاسخی به مکاتبه ارسالی داده نشده است».

شمس عضو شورا: شورا قرارداد آذرپارک را مخدوش کرده است

ولی عضو دیگر شورا نظری متفاوت دارد. مجید شمس در این نشست گفت: «قرارداد شهرداری با شرکت آذرپارک تمام سلسله مراتب قانونی خود را اعم از دریافت مجوز، تایید کلیات و ارجاع به مراکز فنی و تخصصی کاملا رعایت کرده است و برای اجرای آن به طور طبیعی در دو فاز شش ماهه و یک ساله قرارداد بسته شده است. این قرارداد در ماه‌های نخست دچار دگرگونی شد، در قرارداد ذکر شده بود 20 هزار مکان به پیمانکار واگذار می شود ولی طبق تصمیم شورا به حدود هشت هزار مکان تقلیل یافت و عملا قرار داد نقض شد، طبیعی است که سرمایه گذار ضمانت نامه‌ای ندهد.»

بر اساس اظهار نظر دو عضو شورا به نظر می‌رسد شورا قرارداد شرکت آذرپارک را هم دوخته و هم پاره کرده است. از سویی مکان‌های واگذار شده کاهش پیدا کرده و به تبع آن ضمانتامه‌های لازم دریافت نشده است. طرح در شرایطی ناپایدار به اجرا شده و نارضایتی‌هایی در پی داشته است.

شهروندان: حق و حقوق مردم ضایع شده است

یکی از شهروندان کاشانی نیز در این زمینه در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اعتراض به این موضوع گفت: چند وقت پیش در خیابان آیت الله کاشانی ماشین را پارک کردم. فردی بدون داشتن لباس فرم آذرپارک و با در دستن شدن بارکدخوان آمد و نسبت به ثبت پلاک ماشین اقدام کرد. وقتی به او گفتم خودرو دارای برچسب شرکت «سی‌پی» هست، گفت ما برای آذرپارک کار می‌کنیم برای این‌که راحت‌تر بتوانید در خیابان‌های محدوده ما پارک کنید کد شما را به صورت اینترنتی ثبت می‌کنیم و 50 هزار تومان وجه نقد دریافت کرد ولی هیچ برچسب اعتباری مانند شرکت سی پی نداند»

این شهروند کاشانی با بیان اینکه حقوق شهروندی مردم تضییع شده است خواستار پاسخگویی مسوولان شهر و ساماندهی و اطلاع رسانی صحیح درباره طرح پارک حاشیه‌ای خیابان ها شد.

معاون سابق اداری و مالی آذرپارک: تخلفات آذرپارک به شورا و شهردار گزارش شد

در همین رابطه معاون اداری و مالی سابق شرکت آذرپارک در گفت وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: از شروع کار تا 17 اسفند سال گذشته در این شرکت مسوولیت داشتم که به دلیل برخی تخلفات و اقدامات غیرقانونی مانند دریافت وجه از مردم و واریز آن به حسابی در تبریز به جای خزانه و وجود قراردادهایی با کارکنان بر خلاف ضوابط قانون کار استعفا دادم.

سعید اخوان افزود: حدود 40 الی 50 نفر از پرسنل این شرکت که اکثر آنها از افراد بی بضاعت یا معرفی شده از ارگان های بهزیستی و خیریه بودند که در بسیاری از مواقع مجبور شدند برای دریافت دستمزد به اداره کار و تعاون کاشان شکایت کنند.

اخوان خاطرنشان کرد: پس از استعفا تخلفات موجود را به مسوولان کاشان از جمله شهردار و رئیس شورای شهر اطلاع دادم تا در جریان آسیب‌های و مشکلات این طرح قرار گرفته و چاره‌اندیشی کنند.

یکی از کارکنان آذرپارک: رئیس شورا گفت حق و حقوق کارکنان آذرپارک به شورا ربطی نداشته و به شهرداری مراجعه کنیم

یکی از کارکنان شرکت آذرپارک در گفتگو با اهل کاشانم گفت: پس از توقف این طرح ترافیکی برای گرفتن حق و حقوق از دست رفته به رئیس شورای شهر مراجعه کردم که گفتند این موضوع به شورا ربطی ندارد از طریق شهرداری پیگیری کنید.

این کارگر که نخواست نامش اعلام شود، افزود: 32 نفر از پرسنل شرکت آذرپارک پنج ماه حقوق کامل از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور و نیمی از حقوق فرودین‌ماه را از شرکت آذرپارک طلب دارند و لیست بیمه‌ی آنها از خرداد تا شهریور ماه به سازمان تأمین اجتماعی ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه مدیران شرکت آذرپارک با جمع کردن دفتر خود پاسخ پیگیری‌های کارگران و کارکنان را نمی‌دهند افزود: چند هفته پیش که مسئولین آذرپارک در شهرداری جلسه ای داشتند کارکنان آذرپارک همان جا تجمع کردند که مسوولان شهرداری از ما خواستند به محل دفتر این شرکت رفته و قول دادند به کمک سه حسابدار مطالبات و حق و حقوق ما را بررسی کرده و شرایط پرداخت آن را فراهم کنند.

رئیس شورا: آذرپارک به درستی به تعهدات خود عمل نکرده است

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان مدعی است وضعیت حق و حقوق کارکنان هیچ ارتباطی با شورا ندارد در حالی که شورا به عنوان نهاد بالادستی شهرداری مسئول و موظف به پاسخ گویی کلیه اقدامات انجام شده در حوزه‌ی مدیریتی شهری است. به خصوص در زمینه طرح پارک حاشیه‌ای آذرپارک می‌توان گفت بیشترین دخل و تصرف در این قرارداد توسط شورا انجام گرفته است.

بحث شرکت آذرپارک از همان اوایل محل بحث و جدل مخالف و موافق اعضای شورای شهر کاشان قرار گرفت. به گونه‌ای که یکصد و یازدهیمن جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان برای رسیدگی به اعتراضات شهروندان از یک طرف و کارکنان شرکت آذرپارک از سوی دیگر به همین موضوع پرداخت. در این جلسه رئیس شورا گفت: طبق ماده 15 قانون تخلفات رانندگی،شهرداری می تواند از معابر درجه یک به عنوان پارک حاشیه ای استفاده کند، ولی برای اجرای این طرح، کارهای لازم رعایت نشده و شرکت آذرپارک به درستی به تعهدات خود عمل نکرده است.

علی رسول‌زاده با اشاره به آنکه هر طرح قانونی باید رضایت مردم را همراه داشته باشد افزود: مردم شکایت های زیادی از این طرح به شورا ارائه کرده‌اند و از طرفی دیگر مدیرعامل شرکت به شورا مراجعه کرده و گفته است که ضرر کرده است. اگر شرکت از ادامه کار منصرف شود چه کسی پاسخگوی حقوق کارکنان خواهد بود؟

شهردار کاشان: آذرپارک زیان دیده است؛ شهرداری 200 میلیون به آذرپارک بدهکار است

سعید ابریشمی راد شهردار کاشان در این نشست گفت: «طی یک دوره دو ماهه پیش نویس قرارداد آماده و به تایید و تصویب شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان رسید و برای اجرای طرح خیابان‌ها در دو فاز اولویت بندی شد. در فاز اول تعداد خیابان‌ها به هشت خیابان کاهش یافت و جای پارک به نصف مقدار موجود در قرارداد تقلیل یافت و فاز دوم آن هرگز عملی نشد، طرحی که می توانست سوددهی بالایی برای شهرداری داشته باشد عملی نشد.»

ابریشمی راد با اشاره به اینکه شرکت آذرپارک یک سرمایه گذار است و پیمانکار نیست؛ یادآور شد: «چهارچوب قرارداد شرکت تغییر کرد. به همین خاطر زیان دیده است و طبق بررسی که در تاریخ 16 تیرماه با سرمایه گذار انجام شد شرکت از ابتدای فروردین ماه ۳۲۹میلیون هزینه کرده و ۱۷۲میلیون درآمد داشته است.»

شهردار کاشان افزود: «قرار بوده است در صورتی که این طرح به سودآوری برسد درصدی از سود را در قالب خدماتی چون خط کشی حاشیه خیابان‌ها، نصب علائم و ترسیم خطوط وسط برخی خیابان ها بپردازد این درحالیست که سرمایه گذار این هزینه‌ها را کرده است و سودی هم بدست نیاورده و شهرداری حدود ۲۰۰میلیون به ایشان بدهکار است.»

بی‌سامانی ترافیک ؛ مدیریت جنجالی و اقدامات غیرکارشناسی

قرار بود طرح‌ پارک حاشیه‌ای ترافیک خیابان‌های کاشان را سر و سامان بدهد. فرهنگ پارک خودرو را ترمیم کرده و ارتقاء بخشد. ولی نه تنها نکرد درد روی درد گذاشت. اکنون به آشفتگی خیابان‌های شهر ضایع شدن حقوق شهروندان افزون شده است. کارکنان شرکت‌های آذرپارک هم طلب حق و حقوق کرده‌اند. شهرداری گفته است پس از صدور حکم از محل مطالبات شرکت آذرپارک پرداخت می‌شود این در حالی است که شهردار چندی پیش گفته است شهرداری به آذرپارک بدهکار است.

قرار بود نسیم همدلی در شهر بوزد. قرار بود کارهای غیرکارشناسی از کوچه و خیابان و بلوار شهر رخت بر بندد ولی چنین که نشد هیچ، بحث و جدل‌های اعضای شورای اسلامی شهر و مواجه آنان با شهردار و شهرداری روز به روز شدت گرفت و روح و روان شهر را پریشان کرد.

قرارمان این نبود. ولی چنین شد. طرحی که به گفته‌ی شهردار توسط رسانه ارزش پیگیری، بررسی و تحقیق ندارد اکنون محل مجادله و مناقشه شورا و شهرداری و کارکنان و شهروندان یک شهر شده است.

شهروندان می‌پرسند آیا کسانی که اقدامات خود را بر اساس مدیریت جنجالی و طرح‌های غیرکارشناسی پی‌ریزی کرده‌اند غمخوار مردم و شهروندان هستند؟ آیا به دنبال منافع مردم و آسایش شهروندان هستند؟ و از همه مهم‌تر آیا مجموعه شورا و شهرداری توان بررسی و آینده‌نگری یک خُرده طرح در حوزه‌ی ساماندهی ترافیکی شهر کاشان را ندارد؟! پرسشی است که پاسخ آن در اقدامات صرفاً عملی مدیریت شهری کاشان نهفته است.

لازم به ذکر است پایگاه خبری اهل کاشانم در راستای پیگیری حق و حقوق شهروندان و شفاف سازی درباره طرح پارک حاشیه ای آذرپارک طی دو سه هفته گذشته چندین بار از شهرداری کاشان پیگیر موضوع شده است تا پاسخ دغدغه های مردم در این خصوص را دریافت کرده و به اطلاع شهروندان برساند. ولی متاسفانه با پاس دادن به معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری و درهای بسته مواجه شد. حتی با مشورت مدیر روابط عمومی و بر خلاف عرف رسانه ای پرسش های مردم به صورت مکتوب تقدیم آنها شده ولی پاسخی دریافت نشد. رسانه اهل کاشانم ضمن دعوت از مدیران شهری برای پاسخگویی به افکار عمومی درباره موضوع آذرپارک این آمادگی را دارد با کلیه سازمان و ادارات برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شفاف و همه جانبه همکاری کند.


    (1) (1)

    اکتبر 13, 2019

    رسانه اهل كاشانم فعلا با رويه اي كه پيش گرفته است مي تواند به منافع مادي خوبي برسد با همين جنحال آقرينيها طرحي كه مي توانست به اوضاع ساماني بدهد را ناكارآمد حلوه داده و حالا با خوشحالي از عملكرد خود و در حاليكه قند ته دلتان آب مي شود دنبال حقوق كارگران هستيد!زماني كه طرح سي پي امد هم همين مشكلها وجود داشت اما چون شهر دست تماميت خواهان بود آب از أب تكان نخورد و البته طرح خوبي هم هست وگرنه تردد و خريدهاي ضروري لحظه اي فوق العاده براي مردم سخت مي شد و تا چند سال ديگر حتما و إجبارا اين طرح اجرا خواهد شد حتي اگر ١٠پاركينگ هم در خيابان باشد تا خيابان محدوديت پارك نداشته باشد مردم به پاركينگ نخواهند رفت .سالها بود كه بنده از خريد كردن و تردد در خيابان محتشم و ...اكراه داشتم ولي در اين مدت به راحتي مي توانستيم به كارهاي ضروري بپردازيم چون هميشه جاي پارك بود .از ماست كه برماست .مي توانم به جرات قسم بخورم دقتي كه در قرارداد إذرپارك بود در قرارداد سيپي نيست و و نخواهد بود اما چه مي شودكرد؟بعضيها در كاشان نظير رضوي و هاشمي و رسول زاده و ....انگار شهر ارثيه پدري آنهاست و مردم رعيت آنها هستند و البته عده اي هم چون رعيت زاده هستند عادت دارند دور و بر اين افراد بچرخند و از منافع اندكي كه مي برند راضي مي شوند و براي اين افراد سود جو راي جمع كنند .بجه هاي كاشاني كمتر ترجيح مي دهند در كاشان زندگي كنند شهري با اين قدمت و سرمايه در مسير دو شهر بزرگ اصفهان و تهران و با طبيعت متنوع .كمي فقط كمي فكر كنيد افراد با طرز تفكراتي مانند هاشمي و رسول راده و رضوي و شمس و پدرام فر در شان و لياقت چگونه مردماني هستند ؟

      writer
      (3) (0)

      writer

      اکتبر 13, 2019

      سلام.. پایگاه خبری اهل کاشانم از 17 خرداد امسال فعالیتش را شروع کرده است.. شروع طرح آذرپاک از زمستان سال گذشته بوده است... حتی طرح سی پی هم برای سال های قبل بوده است... و نه در شروع طرح و نه در پایان آن این رسانه هیچ نفع و دخلی نمی توانسته داشته باشد... بیشتر مطالب صحبت های این گزارش در جلسه شورای شهر بیان شده است که اهل کاشانم به دلیل پاسخگو نبودن مسوولان شهری با وجود پیگیری ها و تماس ها و قرار مصاحبه داشتن ها بازنشر کرده است... و در این گزارش کل اعضای شورا که از دو طیف هستند مورد سوال قرار گرفته اند و باید پاسخگوی مردم باشند چون مردم با انها رای داده اند... اهل کاشانم وظیفه خود می داند و قتی می بیند که الان تعدادی کارگر حقشان به دلیل اختلافات مدیریتی ضایع شده است و دستشان به هیچ جایی نمی رسد این موضوع را پیگیری کند.. و پیگیر حقوق تضییع شده شهروندان که با اعتماد به مسوولان شارژ خریده اند و الان طرح متوقف شده است.. در ضمن اهل کاشانم یک رسانه محلی است و اخبار و سوژه های محلی را بیشتر پیگیری می کند چون اکثر خبرگزاری ها بر اساس سیاست های کاری خود انها را دنبال نمی کنند... اهل کاشانم همچنان منتظر پاسخ ها و شفاف سازی مدیران شهری درباره ابهامات و سوالات طرح نافرجام آذرپاک می باشد...

    rasool Akbarzade
    (0) (0)

    rasool Akbarzade

    دسامبر 2, 2019

    امثال آقایان پورعسگری، شمس، وکیل و کردمیل چه گلی به سر شهر کاشان زده اند (جز به منفعت رساندن هیئت امنا ناجی آباد) که بقیه نزده اند. طرح آذرپارک از اول با رویه اشتباه اجرا و با رویه اشتباه تر دنبال شد و در نهایت هم قابل پیش بینی بود که شکست می خورد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *