• شناسه خبر : 12344

بازخوانی گفته‌های قابل تامل پروفسور کردوانی درباره کاشان

پروفسور پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار که به “پدر علم کویرشناسی ایران” شهرت دارند، در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به این بهانه، پایگاه خبری اهل کاشانم، گفته‌های قابل تامل پروفسور کردوانی درباره کاشان در سال‌های گذشته را جمع آوری کرده است.

با این روند بهره برداری از آب های زیرزمینی، حداکثر ۵۰ یا ۶۰ سال دیگر نه قمی وجود دارد، نه کاشانی. این شهرها اصلا وجود ندارند. چون آب زیرزمینی‌اش تمام می‌شود.( ۲۷ خرداد ۱۳۹۱)


شدت فرونشست‌ها در دشت کاشان زیاد است به عنوان نمونه در دشت ابوزیدآباد زمین گود شده است مثل اینکه زلزله آمده است. این‌ها هشدار است. اگر این فرونشست‌ها به شهر برسد باعث نشست زمین و از بین رفتن تاسیسات مثل آب، گاز و ساختمان‌ها می‌شود.( ۳۱ تیر ۱۳۹۳)

بسیاری از ساختمان‌های منطقه کاشان ترک می‌خورد و فکر می‌کنند مشکل از سازنده ساختمان است. در صورتی که اینطور نیست نشست. زمین باعث این امر شده است.( ۳۱ تیر ۱۳۹۳)

چهار سال در منطقه کاشان کار کردم و به اهمیت آن واقف هستم و بر همین اساس با توجه به تجارب این سال‌ها توصیه می‌کنم توسعه صنعتی کاشان روندی متعادل داشته باشد.( ۱ مهر ۱۳۹۷)

کاشانی‌ها افراد قانعی هستند و بر همین اساس مردم آب کمتر مصرف کنند اما مسئولان نیز باید از توسعه چمن کاری خودداری کنند و کاشان را با ساخت صنایع گوناگون از اصالت نیندازند.( ۱ بهمن ۱۳۹۷)

توسعه صنعتی بلای جان کاشان است، مسئولان شهری با روش‌های گوناگون ادارات را به صرفه جویی در مصرف آب و گاز ترغیب کنند و شهروندان نیز با استفاده از شیرهای کم مصرف در مصرف آب صرفه جویی کنند.( ۱بهمن ۱۳۹۷)

وضع کاشان بسیار بد است. در چنین وضعیتی در این منطقه بندر خشک هم ایجاد کردند که مصرف آب زیادی دارد.( ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)

وضعیت کاشان خیلی بدتر خواهد شد. بدتر از آن منطقه آران و بیدگل است چون هر چه کاشان چاه بزند، آب آران‌و‌بیدگل گرفته می‌شود.( ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *