• شناسه خبر : 6465

گزارش تفصیلی اهل کاشانم از سیل سال گذشته در مشهد اردهال؛

ایجاد خاکریز و تصمیم برای احداث 2 پل، تنها نتایج به جای مانده از سیل سال گذشته مشهد اردهال

هادی نجف زاده* یکسال پیش در چنین روزی، بارش شدید باران در آخرین دقایق روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت مصادف با هشتم ماه رمضان در مشهد اردهال باعث طغیان آب رودخانه غرب این منطقه و جاری شدن سیل پس از ۲۰ دقیقه بارندگی شد که در این سیل کم‌سابقه علاوه بر خسارات مالی، متاسفانه یک مادر و کودک آران و بیدگلی نیز جان خود را از دست دادند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، دقیقا یکسال پیش در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان جاری شدن سیل در غرب مشهد اردهال و در مقابل آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) روستای باریکرسف و درگذشت دو تن از همشهریان ما موجی از غم و اندوه را در منطقه کاشان به بار آورد. سیلی که با انعکاس گسترده در رسانه ها لزوم توجه مسئولین و مدیران را برای جلوگیری از وقع چنین پیشامدهای ناگواری گوشزد کرد.

اما بعد از یکسال از وقوع این واقعه وحشتناک  چه اقداماتی برای بهسازی مسیر این سیل که ممکن است مجددا هر لحظه باعث رقم خوردن حادثه ای دیگر شود، انجام شده است؟

تجربه اتفاقاتی اینچنینی می طلبد که همیشه پیشگیری قبل از درمان مورد توجه تصمیم گیرندگان باشد و حال با وقوع این حادثه اسفناک چه اقداماتی برای درمان و رفع دغدغه اهالی محلی و همچنین زائران و مجاورین حضرت علی ابن باقر(ع) انجام شده است؟

عضو شورای روستای باریکرسف در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه رودخانه مقابل شاهزاده حسین(ع) این روستا محل اصلی آب بردگی اتومبیل ها در سیل سال گذشته بود، اظهار داشت: مقداری از کناره های این رودخانه قبلا توسط بنیاد مسکن و دیگر متولیان امر مثل امور آب دیوارکشی شده بود که بعد از آن تکمیل نشد.

وی با بیان اینکه این رودخانه در امور آب به عنوان یک رودخانه وحشی شناخته می شود، ابراز داشت: معنی رودخانه وحشی این است که با توجه به جغرافیا و محل قرارگیری، این رودخانه با طغیان آب می تواند ضرر و آسیب های فراوانی به مردم وارد کند.

محمد قاسمیان با اشاره به اینکه مقابل شاهزاده حسین(ع) روستای باریکرسف پیش از این برای استفاده شرکت کنندگان در مراسم قالیشویان آسفالت شده است، تصریح کرد: این مکان برای پارکینگ اتومبیل های شرکت کنندگان سالیان سال استفاده می شد و هیچ اتفاقی نمی افتد تا اینکه سیل سال گذشته باعث رخ دادن اتفاقات ناگواری شد.

وی با بیان اینکه بعد از این اتفاق مسئولین محلی و همچنین مدیر بحران استانداری اصفهان برای بررسی جوانب این مسئله در منطقه حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد:یکی از نتایج به جای مانده از تمام این بازدیدها فقط به تصمیم برای احداث دو پل خلاصه می شود که یکی قرار است در مقابل شاهزاده حسین(ع) و دیگری در مقابل مجتمع خورشید اردهال احداث شود.

 *خاکریزی که در طول یکسال گذشته ایجاد، صاف و مجددا ایجاد شده است

این عضو شورای روستای باریکرسف با اشاره به ایجاد خاکریز برای عدم استفاده اتومبیل ها به منظور پارکینگ را دیگر نتیجه تصمیم اتخاذ شده برای پیشگیری از وقوع حوادثی مشابه در این مکان دانست و بیان داشت: این خاکریز هم بنا به تصمیم مسئولین برای مراسم قالیشویان صاف و مجددا ایجاد می شود و این در حالیست که برای استفاده در مراسم سنتی نخل گردانی روز عاشورای اهالی محلی این خاکریز ایجاد شده برداشته نشده و باعث ناراحتی عزاداران و اهالی محل شده است.

 *اختصاص 20 میلیارد اعتبار فقط برای احداث پل روبروی مجتمع خورشید اردهال

وی با بیان اینکه بعد از حادثه سیل سال گذشته برخی از مسئولین در برابر تلفن ها و درخواست های مکرر من جوابی برای رفع این نقطه حادثه خیز ارائه نداده و حتی گوشی های تلفن خود را جواب ندادند، افزود: بعد از عدم پاسخگویی مدیران شخصا  با منصور شیشه فروش مدیر بحران استانداری اصفهان تماس گرفتم که ایشان از اختصاص 20 میلیارد ریال برای رفع این مشکل خبر دادند.

قاسمیان افزود: بنا به گفته مدیر بحران استانداری این اعتبار به حساب شهرستان واریز شده است و ایشان به من گفتند که باید از طریق شهرستان پیگیری موضوع را انجام دهم.

وی گفت: بعد از شنیدن این سخنان طی تماس با بهروز ستاری رییس بنیاد مسکن کاشان از اختصاص این 20 میلیارد ریال فقط برای احداث پل مقابل خورشید اردهال خبر دادند و اظهار کردند برای پل روبروی شاهزاده حسین(ع) که محل اصلی وقوع سیل سال گذشته بوده است هیچ اعتباری اختصاص داده نشده است!

 *خطری که یکماه قبل از وقوع به اطلاع استاندار اصفهان رسیده بود

عضو شورای منطقه مشهد اردهال نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه حدود یکماه قبل از این حادثه در جریان سفر عباس رضایی استاندار اصفهان به مشهد اردهال و تشرف به حرم حضرت علی ابن باقر(ع) خطر وقوع سیل را تذکر داده بودم، اظهار داشت: در آن سفر شخصا از وقوع اتفاقی ناگوار در این مسیر خطرناک استاندار را آگاه کردم و از او خواستیم تا قبل اینکه حادثه ای رخ داده و باعث مرگ فرد یا افرادی شود برای حل این مشکل راه حلی فوری و عملیاتی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار حتی قول بازدید مجدد تا یکماه بعد از آن از این مسیر را به من دادند، ابراز داشت: متاسفانه دقیقا یکماه بعد این اتفاق رخ داد و باعث فوت دو نفر از همشهریانمان شد.

ابوالفضل انصاری با بیان اینکه مسیر رودخانه مقابل شاهزاده حسین(ع) باریکرسف خطرناک و محل تردد اهالی چندین روستای منطقه است، تصریح کرد: ما حدس می زدیم چنین اتفاقی رخ دهد و هشدارهای لازم را هم داده بودیم ولی در عمل هیچ اقدامی برای رفع این نقطه حادثه خیز رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مراسم قالیشویان در مقابل این امامزاده اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: مسئولین هر ساله قبل از مراسم قالیشویان رودخانه مقابل شاهزاده حسین(ع) را برای استفاده پارکینگ شرکت کنندگان صاف و آسفالت می کنند و این اقدام آنها هر سال حتی اگر سطح صاف و پر شده رودخانه در اثر اتفاقی چال شود، مجددا انجام می شود!

 *پر شدن رودخانه مقابل شاهزاده حسین(ع) در حدود 22 سال پیش

عضو شورای روستای باریکرسف با اشاره به اینکه حدود 22 سال پیش محوطه مقابل شاهزاده حسین(ع) روستای باریکرسف به این منظور پر و آسفالت شد، بیان داشت: همانطور که قبلا گفتم حال نیز تقریبا یک هفته قبل از برگزاری مراسم بهسازی و بازسازی آسفالت جلو امامزاده انجام می شود.

وی با بیان اینکه قبل از وقوع چنین حادثه ای طبق دستور عباس رضایی استاندار اصفهان به بنیاد مسکن کاشان قرار بود این نقطه حادثه خیز اصلاح شود، متذکر شد: اما در عمل هیچ کاری پیش نرفت تا این اتفاق ناگوار افتاد.

انصاری با اشاره به تصمیم مسئولین برای احداث دو پل در مسیر این رودخانه گفت: برای احداث این پل ها تاکنون هیچ اقدامی نشده است هر چند تردد در مقابل مجتمع خورشید اردهال بسیار کمتر از محوطه مقابل شاهزاده حسین(ع) است.

یک فعال اجتماعی منطقه اردهال نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم ضمن یادآوری عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به خطه مقدس اردهال، از بی‌توجهی شدید مسوولان شهرستان کاشان، استان اصفهان و کشور به این منطقه ابراز تاسف کرد.

 *عدم جابجایی حتی یک بیل خاک برای اصلاح و رفع این نقطه حادثه خیز

وی، عدم جابجایی حتی یک بیل خاک جهت اصلاح و ایجاد پل هر چند ناقص بر روی رودخانه اردهال را یک اتفاق عجیب از سوی متولیان بحران در استان اصفهان دانست که با توجه به افزایش بارندگی‌ها، به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

سیدهادی مسعودی علوی علت فوت دو زائر مظلوم علی‌بن‌باقر(ع) در رودخانه اردهال را عدم پیش‌بینی و اقدامات لازم از سوی متولیان امر دانست و گفت: باوجود مصوبات ویژه ایمن‌سازی رودخانه اردهال، متاسفانه مسوولان در ۲۰ سال گذشته کم‌کاری مشهودی داشته‌اند که باید پاسخگو باشند.

وی گفت: مسوولان کاشانی ماه‌ها قبل از تصویب اعتبار چند میلیاردی و پیگیری اختصاص آن برای ساماندهی رودخانه اردهال خبر دادند، اما نمی‌دانم چه کار مهمتری دارند که کمی به مسوولان استان فشار نمی‌آوردند تا آنها را از خواب غفلت نیز بیدار کنند.

 *نگاهی منفعلانه به مشهد اردهال وجود دارد

این فعال اجتماعی از آخرین گفت‌وگوی مدیر کل بحران استان اصفهان با رادیو کاشان که در آن هیچ اشاره‌ای به مساله رودخانه اردهال نشد، اظهار تعجب کرد و گفت: این سبک مدیریت و نگاه منفعلانه به مشهد اردهال که یک منطقه ویژه مذهبی و گردشگری کشور است، مساله‌ای را حل نخواهد کرد و احتمال بروز حوادث تلخ دیگری نیز وجود دارد.

قابل ذکر است خبرنگار اهل کاشانم طی چندین تماس با جواد مزروعی مدیر ستاد بحران فرمانداری شهرستان کاشان خواستار گفت و گو با ایشان در این زمینه شد که متاسفانه به تماس های گرفته داده شده پاسخی داده نشد.

 *در مقابل هرگونه تعدی به حریم رودخانه ها برای ساخت و ساز باید مقاومت کرد

حادثه ناگوار سیل سال گذشته در مشهد اردهال و نمونه های مشابه در سراسر کشور این موضوع را بیش از پیش ثابت کرد که هرگونه تعدی به حریم رودخانه ها برای ساخت و ساز و پروژه های عمرانی نتایج تاسف آوری به همراه دارد و باید در مقابل آن مقاومت کرد.

واضح و مبرهن است در اثر تصمیمات اشتباه ممکن است نتایج آن در کوتاه مدت ظهور و بروز نکند ولی در یک زمان خاص نتایج از این غفلت می تواند باعث اتفاقاتی ناگوار در جامعه شود.

حادثه سیل سال گذشته در مشهد اردهال فقط در اثر 20 دقیقه بارندگی شدید در مشهد اردهال و طغیان رودخانه در این منطقه اتفاق افتاد که نشان می دهد حادثه در هیچ زمان و مکانی خبر نمی کند ولی باید اقدامات پیشگیرانه توسط متولیان امر انجام پذیرد.

قابل ذکر است خطر سیل هر لحظه دشت کاشان را به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد تهدید می کند و انفعال در مقابل تعدی به حریم رودخانه ها که محلی برای گذر سیلاب های فصلی است می تواند خشم طبیعت را سبب شده و باعث رخ دادن حوادث ناگواری شود.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *