• شناسه خبر : 17210

اخذ شهریه در مدارس دولتی کاشان، قانون اختیاری که اجباری شده است

جواد تقی زاده - یکی از دغدغه‌های والدین در زمان ثبت‌نام فرزند خود در مدارس دولتی مبلغی است که به عنوان شهریه از والدین دریافت می‌شود و این موضوع برای شهروندان کاشانی به یک دغدغه تبدیل شده است چراکه اخذ مبلغ اجباری تحت عنوان شهریه در مدارس دولتی ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، فصل تابستان زمان ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس است و والدین بر اساس منطقه سکونت خود باید در مدرسه تعیین شده در نزدیکی محل خود مدرسه ای انتخاب کرده و اقدام به ثبت‌نام فرزند خود در پایه تحصیلی مد نظر می‌کنند.

والدین کاشانی به ازای هر فرزند خود ویژه ثبت‌نام در مدارس دولتی مبلغی حدود 300 تا 400 هزار تومان پرداخت می‌کنند و اگر این مبلغ پرداخت نکنند از ثبت‌نام فرزندانشان ممانعت می‌کنند در حالی که این اقدام غیرقانونی است.

زهرا مادر یکی از دانش‌آموزان کاشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه برای ثبت‌نام فرزند در مدرسه دولتی 350هزار تومان به عنوان شهریه از ما درخواست کردند، اظهار داشت: اگر این مبلغ را پرداخت نمی‌کردیم فرزندمان را در مدرسه ثبت‌نام نمی‌کردند.

وی با بیان‌ اینکه مسئولان در رده‌های مختلف اخذ وجه در مدارس دولتی را تخلف محسوب می‌کردند، افزود: برای اینکه مدارس چهره قانونی به تخلفشان بگیرند، دریافت این مبالغ را تحت عنوان “مشارکت مردمی” قلمداد می‌کنند و رسید تحویلی به ما نیز حاکی از این اقدام است.

این والدین دانش‌آموز کاشانی با بیان اینکه مشارکت مردمی امری اختیاری است، ابراز داشت: متاسفانه مدرسه مد نظر ما این اقدام را به اجبار به خانواده‌ها تحمیل می‌کند اما در ظاهر اقدامی داوطلبانه جلوه می‌دهد.

حسین یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان کاشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه بنده دو پسر دارم، اظهار داشت: برای ثبت‌نام فرزندانم در یکی از مدارس دولتی کاشان نزدیک به محل سکونت خود اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه در زمان ثبت‌نام مدرسه به ازای هر فرزند مبلغ 350 هزار تومان از ما به عنوان شهریه مطالبه کرد، افزود: وضعیت مالی من در شرایط فعلی به گونه‌ای نیست که بتوانم این مبلغ را پرداخت کنم.

این والدین دانش‌آموز کاشانی با بیان اینکه تنها مبلغ شهریه یکی از فرزندانم را پرداخت کردم، ابراز داشت: مسئولان مدرسه تنها یکی از فرزندانم را در مدرسه ثبت‌نام کردند و از ثبت‌نام فرزند دیگر به دلیل عدم پرداخت شهریه ممانعت کردند.

علیرضا دیگر والدین دانش‌‌آموز کاشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه هزینه مدارس را نیز از جیب والدین دانش‌آموزان می‌گیرند، اظهار داشت: این کار یک اقدام غیرقانونی است اما برای قانونی کردن آن برچسب مشارکت مردمی به آن می‌زنند.

وی با بیان اینکه دریافت اجباری وجه از والدین مشارکت مردمی نیست، افزود: به هر قسمتی از آموزش و پرورش نیز رجوع کردیم به نتیجه نرسیدیم و مجبور به پرداخت مبلغ اعلامی از سوی مدرسه هستیم.

این والدین دانش‌آموز کاشانی با بیان اینکه اگر این مبلغ را پرداخت نکنیم از ثبت‌نام فرزندمان خودداری می‌کنند، ابراز داشت: به غیر از این هزینه باید هزینه لباس فرم و ملزومات تحصیل را اضافه کرد که در این شرایط هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

ثبت نام دانش آموزان به شرط پول غیرقانونی و غیرشرعی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در این رابطه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه شرط پول گرفتن برای ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرقانونی و غیرشرعی است، اظهار داشت: خانواده‌ها می‌توانند در هزینه مدارس مشارکت داشته باشند.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه مشارکت در هزینه مدارس با اقناع و علاقه امر پذیرفتنی است، افزود: دانش‌آموزی اگر به دلیل عدم پرداخت مبلغ از ثبت‌نام او خودداری شود امر پذیرفتنی نیست و مدارس نباید به این دلایل از ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداری کنند.

با بیان اینکه مشارکت مردم در مدارس امری اختیاری است، ابراز داشت: هزینه مدارس اعتبار قابل توجهی نیاز است و مشارکت والدین می‌تواند بخش قابل توجهی از دغدغه مسئولان مدارس را بکاهد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *