• شناسه خبر : 16321

احیای خانه های پدری راهی برای نجات بافت های تاریخی کاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: ایجاد خانه‌هایی موسوم به "خانه پدری" یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن بافت تاریخی کاشان است.

به گزارش اهل کاشانم، احمد دانایی نیا در دومین نشست رفع موانع و مشکلات محله‌های تاریخی کاشان در محله سنگ پلویی گفت: از مزیت های راه‌اندازی خانه‌های پدری در بافت تاریخی، آشتی دوباره اعضای خانواده با خانه اجدادی و تقویت جایگاه خانواده و احیاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی بافت تاریخی پویا و زنده می‌شود که ساکنان بومی در آن زندگی کنند، تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن بافت تاریخی کاشان احیای خانه‌ پدری است که می تواند توسط ساکنان بومی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه به منظور رفع مشکلات محله‌های تاریخی کاشان، طرح پایش محله‌ها هر دوهفته یکبار توسط‌ اداره میراث فرهنگی کاشان انجام می‌شود، گفت: پایش محله‌های تاریخی باید متناسب با زیست‌بوم همان مکان، قبل از تاسیس اقامتگاه‌‌ انجام شود و قرار نیست هر خانه تاریخی در بافت تبدیل به اقامتگاه و کافی‌شاپ شود بلکه کاربری های جدید باید مبتنی بر ظرفیت‌های هر محله تعریف شود.

دانائی‌نیا ادامه داد: مرمت خانه‌های تاریخی و تغییر کاربری برخی از آنها به تاسیسات گردشگری قطعا موجب زنده شدن بافت خواهد شد اما افراط در این امر باعث معضلاتی به خصوص برای ساکنان بومی خواهد شد که قبل از شروع به مرمت و تغییر کاربری، این موارد باید مدنظر قرار گیرد.

استاد گروه معماری و مرمت دانشگاه کاشان ادامه داد: رابطه تنگاتنگی میان باز زنده‌سازی بافت تاریخی و توسعه گردشگری وجود دارد و هر دو مکمل یکدیگرند و نمی توان آن ها را رقیب هم دانست.

دانایی نیا خاطرنشان کرد: گردشگر مجهولی دارد و بنا است از طریق سفر به مکانی خاص با فرهنگ، سبک زندگی و مهارت های زیست بوم آنجا آشنا شده و بدین طریق ضمن انطباق خود با شرایط جامعه هدف، سبب تداوم حیات فرهنگی – اجتماعی محله و شهر تاریخی شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *