• شناسه خبر : 922

اجرای عملیات حفاظت و نجات بخشی درختان کهنسال باغ فین کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اجرای عملیات حفاظت و نجات بخشی درختان کهنسال باغ موزه جهانی فین کاشان در سال 98 با اعتباری بالغ بر 41 میلیون تومان خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مهران سرمدیان اظهار داشت: شستشو و سمپاشی درختان با آب صابون ارگانیک پالیزین و محلول پاشی آنها با استفاده از کودهای شیمیایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در طرح حفاظت ونجات بخشی درختان و ساماندهی فضای سبز باغ فین در سالجاری می باشد.

سرمدیان تصریح کرد:عملیات حراست و حفاظت درختان کهنسال ارزشمند باغ فین و باز پیرایی فضای سبز این مجموعه با مشاوره متخصصین تراز اول کشور و با نظارت کارشناس فضای سبز اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان صورت پذیرفت.

همچنین سمیه فرهادی، مدیر پایگاه جهانی باغ موزه فین کاشان درباره این عملیات نجات بخشی گفت: شستشوی درختان با آب صابون ارگانیک پالیزین از سه جهت تاج پوشش و از رأس تا پایین درختان به صورت شبانه با هدف حذف آلاینه و گرد و خاک، کنترل آفات گیاهی و حفظ طراوت و شادابی درختان انجام شده است.

وی در ادامه افزود: اجرای محلول پاشی درختان سرو چنار با استفاده از کودهای شیمیایی جهت تغذیه ی درختان برآورد نیازهای گیاهی و افزایش طول عمر درختان در این عملیات نجات بخشی و حفاظت انجام شد.

فرهادی در پایان با اشاره به استفاده از کودهای بیولوژیک در عملیات حفاظت از درختان باغ فین کاشان خاطرنشان کرد: این کودهای زیستی علاوه بر اینکه موجب آزادسازی عناصر غذایی از خاک شده باعث بهبود گیاهان می شوند و مقاومت گیاهان را در مقابل تنش های گیاهی افزایش می دهند.

شایان ذکر است مجموعه باغ تاریخی فین در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه به مساحت 23 هزار و 700 متر مربع قرار دارد که در سال 2011 میلادی در زمره 9 باغ برتر ایرانی در فهرست میراث ملموس سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

باغ تاریخی فین کاشان در پانزدهم آذر 1314 با شماره 238 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بیش از 1700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون 329 بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *