• شناسه خبر : 9509

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

یک کیلو موز بیشتر از یک ماه یارانه

تب گرانی این بار به جان موز افتاده است و این کالای تولیدی-وارداتی را به سرخط خبرهای روز تبدیل کرده است.

سوتدبیری ها و اعمال برخی تصمیات غلط باعث شده است که این میوه به غایت لاکچری به کل از سبد خرید میوه خانوارهای ایرانی به خصوص اقشار متوسط و حتی متوسط به بالا حذف شود و تمام سهم مردمان ما از این میوه سلطنتی فقط دیدن آن در برخی از مغازه های میوه فروشی انهم به شرطی که جناب میوه فروش ریسک خرید آن را برای فروش پذیرفته باشد، محدود شده است.

در کنار تمام طنزهای تلخی که کاربران از فضای مجازی درباره قیمت موز و حاشیه های آن می توان دید باید توجه کرد که واقعا چه دست هایی پشت پرده است در حالی که موز یک میوه وارداتی است و قیمت آن ارتباط مستقیمی به ارز دارد، قیمت دلار ثابت است ولی قیمت موز در حال رکورد زدن است!

انگار دیگر بعد از ارز و سکه و غیره برای موز هم باید کانال قیمت تعیین کرد مثلا موز امروز وارد کانال 60 هزار تومان شد و قس علی هذا.

با گشت و گذار در بین میوه فروشان و واحدهای صنفی آنها متوجه میشویم که بیش از 80درصد این واحدهای صنفی در کاشان اصلا به دلیل فروش کم این میوه ابرلاکچری تمایلی برای خرید آن ندارند زیرا معتقدند کسی برای خرید موز کیلویی 50 تا 60 هزار تومان درخواست نمی دهد.

در یکی از خیابان های مرکزی شهر و در حالی که مغازه میوه فروشی چند نفر از همشهریان کاشانی مشغول خرید هستند با صاحب این واحد صنفی گفتگو می کنیم.

علی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها حتی از خرید میوه های زمستانی مثل پرتغال و نارنگی هم ناتوانند، اظهار داشت: چطور وقتی می دانم مشتری برای موز ندارم آنرا خرید کنم؟

وی با بیان اینکه موزهای خارجی حتی دانه ای هم برای خریدار صرف نمی کند، ابراز داشت: تقریبا هر چهار موز یک کیلو می شود، یعنی بیشتر از یارانه یک نفر از اعضای خانواده؛ وو این یعنی خانوارها عملا خرید موز را از خریدهای روزانه خود حذف کرده اند.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه حدود یک هفته است موز برای فروش نمی آورد، تصریح کرد: حتی در میدان میوه و تره بار هم کسی از حجره داران موز نمی خرد و اگر هم بخرد مثلا یک چهارم خریدهای قبلی است.

وی خاطرنشان کرد: اغلب موز مصرفی ایران ( به جز موز چابهار) وارداتی است و طبق شنیده های ما به اندازه کافی وارد شده است ولی انگار برای افزایش قیمت آنرا به بازار عرضه نمی کنند.

یکی دیگر از میوه فروشان هم در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه قیمت موز برای فروش در مغازه بسیار بالاتر از توان خرید بسیاری از مردم است، اظهار داشت: موز انواع مختلفی دارد ولی بین 40 تا 55 هزار تومان در مغازه باید فروخت و به راستی آیا کسی توان پرداخت این قیمت را دارد؟

وی افزود: در صورتیکه ما برای فروش موز بیاوریم چون پیش بینی می کنیم کسی خرید نکند و این میوه زود خراب می شود، به قول معروف روی دستمان باد می کند و ما هم این ریسک را نمی کنیم.

این شهروند کاشانی که به گفته خودش حدود 15 سال است به این حرفه مشغول است، تصریح کرد: موز ایرانی هم کیلویی حدود 18 تا 20 هزار تومان است که خیلی از خانواده ها حتی قدرت خرید آن را هم ندارند.

وی افزود: یکی از بستگان ما در یکی از شهرهای شمالی مغازه میوه فروشی دارد و امروز به ما گفت در شهر ما حتی موز به قیمت کیلویی 70هزار تومان هم رسیده است.

این میوه فروش کاشانی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین فروش ما از میوه ها متعلق به خیار، گوچه، سیب زمینی و پیاز است، ادامه داد: قیمت دیگر میوه ها به نسبت فصل زمستان آن گرانتر است و اگر هم فروشی داشته باشیم اغلب در حد چند عدد از هر میوه است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید میوه مردم خیلی پایین آمده است، گفت: امسال با وجود سفارش پزشکان برای مصرف میوه فروش ما حتی نسبت به پارسال در چنین فصلی به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

این صاحب واحد صنفی میوه فروشی افزود: گرانی و افزایش قیمت میوه ها بیشترین ضرر آن متوجه مردم می شود چراکه آنها مجبورن به علت گرانی از خرید امتناع کرده و به تبع آن سلامتی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه میوه به اندازه کافی در بازار هست، خاطرنشان کرد: قیمت میوه به دلایل مختلفی که ما از آن اطلاع نداریم بالاست و همین موضوع کاهش خرید مردم را در پی داشته است.

یکی از همشهریان کاشانی نیز در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به قیمت حیران آور میوه گفت: من پنج پرتغال خریدم کلا 20 هزار تومان شده است که این یعنی برای هر پرتغال چهار هزار تومان پول پرداخته ام.

این همشهری کاشانی که کارمند بانک است، ابراز داشت: چند روز پیش که برای خرید میوه به مغازه مراجعه کرده بودم قیمت موز وارداتی کیلویی 40 تا 45 بود و امشب که دیدم کیلویی 50 تا 55 هزار تومان بود و این یعنی که در طول یک هفته قیمت موز کیلویی 10 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت موز طبق شنیده های من انگار در سطح کشور و یک موضوع سراسری است و چون این میوه وارداتی است احتمالا عده ای به دنبال التهاب در بازار و فروش موز به قیمت های گران هستند.

این شهروند کاشانی تاکید کرد: توصیه من به شهروندان عزیز این است که چند روزی از خرید موز خودداری کنند و کسایی که دنبال سوداندوزی و کسب منافع مادی هستند وقتی ببینند که محصولات و کالاهای برای عرضه آنها در حال خراب شدن است مجبور می شوند قیمت آن را متعادل و حتی کمتر از روزها و هفته های پیش کنند.

به گزارش اهل کاشانم و به نقل از جهان نیوز و به استناد سند منتشر شده در پایگاه «نود اقتصادی» درحالی در روز‌های اخیر قیمت هر کیلو موز در مناطق مختلف کشور بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان [ و حتی بیشتر] گزارش شده که براساس آمار‌های گمرک ایران هر کیلو موز کمتر از ۷۰ سنت وارد ایران می‌شود.

طبق این آمار‌ها در ۹ماهه امسال نزدیک به ۳۰۹ هزار تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۹ماهه سال‌های ۹۸ و ۹۷ بلحاظ وزنی تغییری نداشته است.

قابل ذکر است با در نظر گرفتن نرخ دلار در بازار که درحال حاضر حدود ۲۳ هزار تومان است، قیمت هر کیلو موز وارداتی نزدیک به ۱۶ هزار تومان برای واردکننده تمام می‌شود که در نهایت باید بین هر کیلو حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

شایان ذکر است چون موز یک میوه وارداتی و قسمت زیادی از پخش و فروش آن در تهران انجام می شود خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم طی تماسی با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران علت گرانی موز را جویا شد که اسدالله کارگر اظهار داشت: موز یک میوه وارداتی است و ما نمی توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم.!!!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *