• شناسه خبر : 5913

یادگیری خرد، آموزش را تسهیل و قابل فهم می کند

سید جلال جلیلی نوش آبادی*_ با آغاز هفته دوم تعطیلات کرونای مدارس، برخی از فرهنگیان کاشان با پویش آموزش، تعطیل نیست، اقدام به استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان کرده اند.

امروزه فراگیر شدن استفاده از ابزار همراه مثل تلفن همراه و تبلت باعث تغییرات اساسی در شیوه های آموزش شده است و در این میان رشد سریع میکرولرنینگ امکان یادگیری را تسهیل کرده است و بدین وسیله فراگیر می تواند هر جا و هر زمان که بخواهد آموزش را آغاز کند.

توسعه یادگیری خرد یا میکرو لرنینگ و ایجاد محتوای آموزشی که قابل تقسیم به قطعه های کوچک است، نقش زیادی در یادگیری با موبایل داشته است. در این روش،  مواد آموزشی به اطلاعات قابل فهم و تکه ‌تکه شده تجزیه می‌شود از جمله مزیت‌های میکرو لرنینگ ، ایجاد فرصت‌های انتخاب و تمرین است. تمرین، فرآیند تکرار آموزش در فواصل مختلف است و این مشخصه های خوب یادگیری سیار است که در آن درس های کوچک و مبتنی بر موبایل به راحتی تکرار می‌شود .

وقتی آموزش از طریق موبایل انجام می‌شود هر جا که باشید می توانید آن را اجرا کنید، همچنین تبدیل درس به بازی یک روش عالی برای به خاطرسپاری و حفظ مطالب است و ایجاد درس های تعاملی با بارگذاری سوال و جواب در قالب های موجود بسیار ساده می شود که تاثیرگذاری درس را بیشتر می‌کند. ارائه ایده و بازخورد از دیگر ویژگی‌های مثبت یادگیری با موبایل است.

فراگیران می‌توانند به راحتی در اوقات فراغت خود یا در مسافرت آموزش ببینند که انگیزه آنها را برای یادگیری بیشتر می‌کند.

 با توجه به ویژگی هایی که برای یادگیری سیار یا یادگیری با موبایل ذکر شد می‌توان گفت که این روش یادگیری بستر مناسب برای تغییر در شیوه آموزش و توسعه عدالت آموزشی است که می‌تواند در این فرصت تعطیلات ناخواسته مورد آزمایش قرار گیرد.

 کاشان که همواره از جمله مناطق پیشگام در برنامه‌های آموزشی است، می تواند با جلب مشارکت فرهنگیان این شهرستان و ساماندهی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، آموزش الکترونیک را برای پویایی فرایند آموزش و تدریس به کار بگیرد و نخستین گام های تحول در نظام کهنه آموزش را با افتخار عملیاتی کنند.

 مرکز تحقیقات معلمان کاشان می‌تواند این فرصت را برای فرهنگیان نوگرا و خلاق فراهم کند که نسبت به تولید محتوا اقدام کنند و نتایج حاصل از آن را در یک پروژه تحقیقاتی به برنامه‌ریزان کلان نظام آموزشی اعلام کند.

نتایج حاصل از این تحقیق یک ماهه، که قابل مقایسه با سراسر کشور هم هست، می تواند راهکارهایی برای تحول در نظام آموزشی، محتوای آموزشی، شکستن حصار تمرکز نظام آموزشی و استفاده از منابع چند تالیفی را بررسی کرد. تنوع نرم افزارهای تولید محتوا، بسترهای ارائه محتوای آموزشی، مقایسه شیوه های تالیف وتدریس از جمله مواردی است که می توان در بررسی فرآیند آموزش این روزها به دست آورد.

بدون شک آموزش چهره به چهره و حضور در کلاس درس،همیشه بهترین و کاملترین شیوه آموزش است اما فعالیت های مکمل نیز فرصتی برای عمق دادن به یادگیری است .

با توسعه نظام آموزش الکترونیک ، دیگر مدارس چند پایه و چند نفره نخواهیم داشت. تصویرها و گزارشهای معلمان از مدارس کاشان، میزان مشارکت دانش آموزان و خانواده ها را در فرآیند یاددهی یادگیری ثابت خواهد کرد.

 

** فرهنگی آموزش و پرورش کاشان

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *