• شناسه خبر : 3377

گزارشی از نمایشگاهی که طلسم شده است / سخنی با نماینده کاشان

شعارهای عامه‌پسند یا فرآیندهای حقوقی و کارشناسی

آقای نماینده؛ چنین نیست که می‌فرمایید! خودتان هم می‌دانید! تصویری که حضرتعالی این روزها از اصفهان و تهران برای مردم کاشان ترسیم کرده‌اید با واقعیت فاصله دارد. تهران و اصفهان در منظر شما بسان افعی و مار است که به دور کاشان پیچیده و مانع پیشرفت است. این نظر بدون آسیب‌شناسی و بدون ارائه مستندات مشخص و مستدل دامن زدن به ذهنیت عامه است، چیزی که در کف جامعه دهان به دهان شده و رایج است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، کار سیاستمدار«اظهار نظر» است. همه می‌دانند اظهارنظرهای سیاسی با اقدامات عملی و اجرایی متفاوت است. عیبی ندارد. سیاست است. حتماً توجیه قابل قبول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر آن مترتب است. شاید برای دریافت یک مجوز یا فشار به سازمان‌های بالادستی لازم و ضروری است. شاید برای تسهیل روابط با استان و پایتخت به کار بیاید. کسانی که از دور، دستی بر آتش سیاست داشته و خود را گرم کرده‌اند می‌دانند بسیاری از موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها به همین خاطر است. جنگ زرگری است. خط و نشان کشیدن‌های نمایشی است. کُرکُری است. حرف و شعار است. گاهی برای جلوگیری از یأس و سرخوردگی جامعه مفید است. از طرفی تأمین خوراک برای رسانه‌ها و شاید سرپوش به مطالبات و درخواست‌ عمومی است. ولی یادمان باشد خودمان فریب آن را نخورده و سردرگُم نشویم.

تفویض بی‌اختیار و کارشکنی‌های بیرونی

این روزها بحث بر سر «نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی‌» گُل کرده است. حضرتعالی در نطق همایش ملی توسعه صادرات فرش ماشینی که در اتاق بازرگانی کاشان برگزار شده است ادعا کرده‌اید: «در چند سال گذشته به بهانه‌های مختلف موضوع برگزاری نمایشگاه به تعویق افتاده است که دلیل وجود این فشارها از تهران را تولیدکنندگان فرش می دانند» یا ادعا کرده‌اید « تفویض اختیارات به اداره صمت کاشان را که پشتوانه وزارت خانه دارداصفهان دارد یک به یک بازپس می گیرند» و به رئیس اداره صنعت‌، معدن و تجارت کاشان امر کرده‌اید: «در صورت نقض شدن تفویض اختیارات از سوی اصفهان از مسوولیت خود به صورت عزتمندانه استعفا دهید و رد مسوولیت کنید.» حرف‌های خوبی است ولی اگر صلاح دانستید راجع به موارد ذیل اندکی باهم گفت‌وگو کنیم، شاید مسائل بهتر آسیب‌شناسی شده و اشکال اصلی معلوم شود؟

دولت در سال 84 مجموعه‌ی نمایشگاهی بین‌المللی کاشان را در زمینی به مساحت 40 هکتار جنب اتوبان امیرکبیر –جنب جاده خنب و زیر بام‌شهر- جانمایی کرده است. همان موقع شرکت «سیلک راد کاشان» مسئولیت اجرایی پروژه را به عهده گرفته و با استفاده از اعتبارات دولتی اسکلت آهنی یک سوله‌ را سروپا کرده است. از آن زمان تا کنون که 14 سال می‌گذرد دیگر کسی آجر روی آجر نگذاشته است. اسکلت سوله نیز در تابستان و زمستان زنگار بسته و از بین رفته است. گویی پولی است که در آب ریخته شده است.

اگر ممکن است آقای نماینده بررسی کرده و بفرمایند؛ چه کسی مسئول توقف پروژه است؟ فلسفه شکل گیری شرکت «سیلک راد کاشان» چه بود؟ اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت چه کسانی هستند؟ چقدر از اعتبارات دولتی استفاده کرده است؟ کدام سازمان ناظر بر اقدامات اجرایی شرکت تعیین شده است؟ آیا گزارش اقدامات انجام گرفته و هزینه‌های انجام شده و نشده به مردم ارائه شده است؟ ناهماهنگی حقوقی لازم بین شرکت «سیلک راد کاشان» و «مجموعه‌ی مدیریت شهری» و «سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی امور نمایشگاهی» بر عهده کیست؟ آیا فرآیند ساخت، تکمیل و بهره‌برداری نمایشگاه بین‌المللی کاشان در مجموعه‌ی مدیریتی شهرستان به درستی طراحی و پیگیری شده است؟ اگر نشده است آیا مقصر «اصفهانی‌ها» و «تهرانی‌ها» هستند؟

مشکل نمایشگاه ناشی اختلاف نظر مدیران کاشان است

پاسخ به بخشی از این پرسش‌ها در گفته‌های مدیر اتاق بازرگانی کاشان مشهود است. محمود تولایی در همایش ملی توسعه صادرات فرش ماشینی که در اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد معتقد است: «علت تأخیر احداث نمایشگاه مسائل اداری حاکم بر کاشان است. نزدیک به ۱۰ سال است دولت مجوز و زمین نمایشگاه را داده است ولی به خاطر اختلاف‌نظری که در بین مدیران شهری وجود داشته احداث نمایشگاه محقق نگردیده است.» آقای تولایی همه‌ی پل‌های پشت سر و پیش‌رو را خراب نکرده و گفته است: «البته در حال حاضر مدیران اعلام آمادگی و همکاری کرده‌اند.» وی از اختصاص ۱۵ هکتار زمین برای ساخت محل دائمی نمایشگا‌ه کاشان خبر داده و تصریح کرده است: «این زمین با اعتباری بالغ بر ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خریداری شده است».

فرض کنید اختلافات و کارشکنی‌های شهرستانی هم کنار برود و همه برای تحقق این امر همراهی کرده و همکاری کنند. با رقابت‌های‌ منطقه‌ای باید چکار کرد؟ آیا شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به این جمع‌بندی رسیده‌اند که «توسعه و پیشرفت متوازن و پایدار منطقه در گرو اتحاد، همدلی و‌ هم‌افزایی ظرفیت‌هاست.» در غیر این‌صورت بهترین کار انداختن توپ مشکلات در زمین‌ اصفهانی‌ها و تهرانی‌هاست. با هم یک‌صدا فریاد کنیم؛ «تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها مسئول ناکارآمدی ما در منطقه هستند.»

احداث نمایشگاه دائمی در کدام شهرستان؟

چندی پیش سید جواد سجادی عضو هیأت مدیره انجمن نساجی ایران در گفت و گو با خبرگزاری مهر بر نقش مهم و تأثیرگذار آران و بیدگل در فرش ماشینی تأکید کرده و می‌گوید: «با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بزودی نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش ماشینی در یکی از شهرک‌های صنعتی فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل احداث می‌شود. برای راه‌اندازی این نمایشگاه زمینی به مساحت هشت هکتار در نظر گرفته شده است و به زودی کلنگ آن بر زمین زده می‌شود.»

از سوی دیگر فرماندار کاشان در نشست شورای سرمایه‌گذاری شهرستان -29 خردادماه نود و هشت- معتقد است: «مجوزهای لازم برای ساخت نمایشگاه بین‌المللی دریافت شده و پس از برطرف شدن مشکلات دسترسی از طرف آزادراه کاشان-قم و تمهید سایر زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، تلفن و گاز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.» علی‌اکبر مرتضایی قهرودی اضافه می‌کند: «این نمایشگاه در زمینی به مساحت 15 هکتار پیش‌بینی –درحاشیه جاده جنب خنب- با اعتبار اولیه بالغ بر 3 هزارمیلیارد تومان ساخته خواهد شد.

خشت کجی که در زمین کاشان گذاشته شد

سنگِ ‌بنای نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی کاشان از ابتدا کج بر زمین گذاشته شده است. هنوز کسی نتوانسته است پس از 14 سال آن را صاف کند. خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج !! و بدتر از آن «خود کرده را تدبیر نیست.» و همه‌ی این‌ها ناشی از آن است که اقدامات عملی در خصوص احداث نمایشگاه بین‌المللی کاشان منطبق بر شرایط «سازمان توسعه تجارت ایران» به عنوان متولی امور نمایشگاهی کشور طراحی و تنظیم نشده است.

مدیریت شهری در دوره‌های مختلف تلاش کرده است گره‌ی ‌کور نمایشگاه کاشان را از راههای مختلف باز کند. مشارکت شهرداری کاشان –دوره سابق- بعنوان یکی از آلترناتیوهای تحقق این پروژه مطرح شد ولی با وجود برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعدد مدیریت شهری به جایی نرسید. هم‌ اکنون نیز اظهارنظرهای مسئولین ارشد شهرستان در این خصوص مشروط بر تحقق عوامل مختلف و متعدد است و قول و قرار قطعی نیست. تا جایی که فرماندار کاشان معتقد است؛ نمایشگاه کاشان در صورتی محقق می‌شود که راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های لازم فراهم شود!!

حرف درمانی یا آسیب‌شناسی مشکلات

آقای نماینده؛ زحمات و پیگیری‌های شبانه‌روزی حضرتعالی در راستای رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌روی شهرستان و منطقه در منظر همگان است. این اقدامات با هر قصد و نیت، شایسته‌ی تقدیر و تشکر است. ولی عنایت بفرمایید اظهار نظرهایی نظیر «برخی افراد در تهران و اصفهان مانع پیشرفت کاشان هستند» یا اطلاع‌رسانی دست‌نوشته یک وزیر مبنی بر تفویض اختیارات به یک سازمان یا اداره یا اظهار نظر در خصوص این که «مسئول اداره صنعت و تجارت کاشان کار را رها کرده و رفع مسئولیت کند» شاید در چارچوب سیاست مطبوعاتی «گفته‌های انتقادی» و «حرف درمانی» یا در بدبینانه‌ترین حالت «مصرف تبلیغاتی» طبقه‌بندی شود ولی قطعاً آسیب‌شناسی موضوع نیست.

مشکل جای دیگر است. اگر مورد توجه جدی قرار نگرفته و فکری برای آن نشود؛ همچنان در به همان پاشنه خواهد چرخید. گریبان شهرستان‌های کاشان و آران‌ و بیدگل را گرفته و مانع پیشرفت متوازن و توسعه پایدار منطقه خواهد بود.

توجه به فرآیندهای کارشناسی و قانونی طرح‌ها و پروژه‌ها

ناآشنایی و بی‌توجهی به فرایندهای حقوقی و کارشناسی پاشنه آشیل مدیریت شهری کاشان است. البته هر اقدام بیش و پیش از هر چیز نیازمند بررسی و مطالعه است. نیازمند نیازسنجی و توجه به اولویت‌هاست. نیازمند اقدامات مطالعاتی و کارشناسی در حوزه‌های مختلف و ارائه پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است و از همه مهم‌تر درک صحیح و درست مدیران و متولیان امر از فرآیندها ضروری و مورد نیاز است تا هر طرح‌ و پروژه‌ای پس از گذر از مراحل مقدماتی به سرانجام مطلوب رسیده و منشأ اثر شود.

نمونه‌ای از توجه به فرآیندها در کارنامه حضرتعالی مشهود است. مگر نه این است که نماینده‌ای اصول‌گرا توانسته است با اتکاء به فرآیندهای قانونی و حقوقی از دولت اصلاح‌طلب مجوز کاهش تعرفه‌های برق در منطقه گرمسیری را گرفته تا عملیاتی و اجرا شود. فارغ از آن که آیا این طرح از پیوست‌ کارشناسی لازم برخوردار است یا خیر؟! با این وجود تحقق این اقدام  نشان از آن دارد، اشراف بر فرآیندهای قانونی و حقوقی همراه با پیگیری و تلاش برای رسیدن به نتیجه دلخواه حتی در سخت‌ترین شرایط موثر و راهگشاست.

البته حلقه‌ی مفقوده بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها توجه به فرایند کارشناسی است. توجه به پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی است. توجه به منافع کلان مردم و منطقه در طولانی‌مدت است. به عنوان مثال آیا طرح شهرک ماهیان زینتی که امروز منافع صاحبان این صنف را تأمین خواهد کرد با منافع مردم و منطقه در طولانی مدت در تضاد و تقابل نیست؟ آیا پیوست‌های زیست‌محیطی این شهرک در راستای توسعه پایدار منطقه و وضعیت بحرانی آب مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا مشابه طرح توسعه کشت بی‌رویه محصولات کشاورزی در دهه‌های گذشته نخواهد بود که در زمان خود کارنامه بسیاری از مدیران ارشد شهرستان را پُر کرد ولی امروز به عنوان چالش و آسیب منطقه محسوب می‌شود؟ –بحث پیرامون این مسائل به مجال دیگر واگذار می‌شود.

جان کلام آن است که طرح‌ها و پروژه‌ها در کاشان فارغ از نگاه‌های خطی، سلیقه‌ای و عامه‌پسند بیش از هر چیز نیازمند توجه دقیق، ضابطه‌مند، کارشناسی، قانونی و حقوقی است تا به نتیجه مطلوب رسیده و متضمن منافع مردم و منطقه در حال حاضر و آینده‌ی پیش‌رو باشد. البته همه‌ی این‌ها متکی به پیگیری مدیران و مسئولین کارشناس، دلسوز و شجاع است.

پیشرفت کاشان در گرو نماینده‌ی قانون‌گرا و مدیران آگاه و دلسوز

مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اطمینان دارند نماینده‌ی آنان در مجلس شورای اسلامی فارغ از اظهارنظرهای معمول در همایش‌ها، کنگره‌ها و فضای مجازی، مشکلات حوزه انتخابیه را در دنیای واقعی به صورت جدی بررسی و آسیب‌شناسی کرده است. مردم کاشان باور دارند نماینده آنان در مجلس شورای اسلامی نیز به این جمع‌بندی رسیده است که؛

کاشان بیش از هر چیز نیازمند مدیران کارشناس، باسواد، دلسوزی و آشنا به فرآیندهای کارشناسی، حقوقی و قانونی است تا تمام سعی و تلاش خود را برای مردم و منطقه به کار گرفته و برای خدمت سر از پا نشناسند. رزمندگان جان بر کف جبهه‌ی خدمتگزاری که برایشان روز و شب بی‌معنی است. مدیران توانمند که برای منافع مردم و منطقه بیش از منافع آنی خود و خانواده، بستگان و دوست و رفقا ارزش و اهمیت قائل هستند. مدیران دلسوز که به هیچ وجه منافع نسل آینده را فدای منافع امروز خود نکرده‌اند. مدیران با کفایت که جایگاه و میز و صندلی مسئولیت را فقط و فقط برای خدمت مغتنم شمرده و از بله‌ قربان‌گویی پرهیز کرده‌اند. مدیرانی که برای اجرای بی‌چون و چرای قانون پافشاری کرده و زیر بار درخواست‌های غیرمنطقی و سلیقه‌ای نرفته‌اند.
اشکال‌تراشی «اصفهانی‌ها» و «تهرانی‌ها» مانع اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کاشان نیست. نقش کاشان در طول تاریخ به تنهایی در قامت پایتخت و مرکز استان است. کاشان همواره روی پای خود ایستاده است. کاشان مهد تمدن و مدنیت شهری است. کاشان باور دارد پیشرفت و تعالی منطقه و شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با وجود نماینده‌ی «قانون‌گرا» و «ناظر بر امور» و مدیران «دلسوز» و «آگاه به امور اجرایی» روشن‌تر از همیشه و امیدبخش‌است.


    حسن مهرزادگان
    (0) (4)

    حسن مهرزادگان

    اکتبر 28, 2019

    سلام دوستان عزیز به عنوان یک هم شهر ی دوستدار کاشان نماینده فعلی بسیار فعال است اگر خواهان پیشرفت کاشان هستیم همه از ایشان حمایت کنیم فارغ از هر دیدگاه سیاسی بسیار ممنون

    سید امیرحسین
    (0) (4)

    سید امیرحسین

    اکتبر 28, 2019

    فکر نمی کنید خوانندگان شما حق دارند بدانند نویسنده این مطلب یا سایر مطالب سایت کیست؟

    محمد فهمیده
    (3) (0)

    محمد فهمیده

    اکتبر 28, 2019

    سلام از نویسنده مطلب بسیار ممنونم. نکات مهم و صحیحی را بیان کرده اند.بدون توجه به گرایش سیاسی نویسنده و نماینده آنچه بجاست این مطلب است " کاشان بیش از هر چیز نیازمند مدیران کارشناس، باسواد، دلسوزی و آشنا به فرآیندهای کارشناسی، حقوقی و قانونی است تا تمام سعی و تلاش خود را برای مردم و منطقه به کار گرفته و برای خدمت سر از پا نشناسند" . همه مشکل ما در شهر از مدیران کارنابلد و ترسو است. مشکل ، عدم تفاهم در منافع مردم منطقه و دفاع از خواسته های شخصی و جناحی است.

    علی
    (4) (0)

    علی

    اکتبر 28, 2019

    با سلام. در پاسخ دوستی که فرموده اند خوانندگان حق دارند بدانند نویسنده و گزارش گر مطالب کیست. باید عرض کنم اگرچه این موضوع مهم است ولی مهم تر آن است که مردم بدانند حال شهرستان چگونه است. مردم حق دارند از جزئیات مسائل آگاه شوند. مردم حق دارند از عواقب هر طرح و پروژه آگاه شوند. دانستن حق مردم است ولی این که چه کسی گفته آنچنان اهمیت ندارد. مردم مطالب مختلف را بررسی کرده و در نهایت قضاوت با مردم است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *