• شناسه خبر : 3429

با پیگیری های خبرنگاران رسانه اهل کاشانم رخ داد:

کشف سنگ نگاره های تاریخی در لتحر کاشان + عکس

خبرنگاران پایگاه خبری اهل کاشانم به تازگی با راهنمایی یکی از کشاورزان محلی به سنگ نگاره هایی در یکی از دشت های منطقه لتحر کاشان دست یافته اند که تعیین قدمت آنها نیازمند بررسی کارشناسان باستان شناسی است.

ه گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در روی سنگ نگاره های مشاهده شده در یکی از دشت های کشاورزی منطقه لتحر کاشان تصاویر از انسان، بزکوهی، گوزن، پلنگ، صحنه شکار و علائم انتزاعی دیده می شود که هر کدام در فاصله چند متری در کنار هم بر روی سنگ های چند تنی نقش بسته است.

سنگ نگاره ها (Petroglyph) دسته اي از آثار باستان شناسي است كه در مجموعه بزرگتري به نام هنر صخره اي مي گنجد، شامل هر اثري از انسان كه روي سنگ طبيعي پياده شده باشد از نقاشي هاي پيش از تاريخ بر ديوار غارها گرفته تا سنگ نگاره ها كه آثاري كنده شده روي سنگ ها و صخره هاي رها در طبيعتند.

سنگ نگاره ها که به نقوش چوپانی هم شناخته می شود سندهای با ارزشی است که در بازه زماني دوران پيش از تاريخ تا دوره اسلامي خلق شده اند.

محمد مشهدی نوش آبادی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم پس از دیدن عکس ها این سنگ نگاره ها گفت: نمونه ای از این سنگ نگاره ها در روستاهای نشلج. قه. قالهر. خرم دشت و در دشت های بالادست نوش آباد به طرف راوند و کاشان شناسایی شده است.

مشهدی نوش آبادی افزود: سنگ نگاره ها یک پدیده تاریخی و فرهنگی قابل تامل است و به عنوان بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر منطقه کاشان اهمیت دارد و بررسی جزئیات آن مستلزم پژوهش های بیشتر است.

گفتنی است با هماهنگی ها صورت گرفته توسط پایگاه خبری اهل کاشانم پس از حضور و بررسی کارشناسان باستان شناسی و مسوولان میراث فرهنگی کاشان به زودی اخبار تکمیلی درباره قدمت و ویژگی سنگ نگاره های منطقه لتحر کاشان منتشر خواهد شد.

 

نمونه ای از نقوش سنگ نگاره های دست یافته در منطقه لتحر می توان مشاهده کرد.


    علی اصغر
    (1) (0)

    علی اصغر

    نوامبر 2, 2019

    سلام خدا قوت دوستان

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *