• شناسه خبر : 3772

کتاب «رساله در علم حساب» اثر قوام الدین بیدگلی رونمایی شد

کتاب «رساله در علم حساب» اثر قوام الدین بیدگلی ریاضیدان قرون نهم و دهم هجری با تصحیح و تحقیق محمدرضا عرشی پژوهشگر کاشانی تاریخ علم در دانشگاه کاشان رونمایی شد.
رساله در علم حساب قوم الدین بیدگلی

رونمایی از کتاب قوام الدین بیدگلی

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، پروفسور علیرضا اشرفی، محقق و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این مراسم رونمایی اظهار کرد: فرهنگ و تمدن کاشان در رشته ریاضیات و سایر علوم شخصیت های بزرگی به جهان علم داده است که باید با ایجاد مرکز پژوهشی قوی نسبت به معرفی دانشمندان گمنام این شهر اقدام کرد.

وی غیاث الدین جمشید کاشانی را یکی از دانشمندان تراز اول جهان در عصر خودش دانست و گفت: کتاب مفتاح الحساب این ریاضیدان یکی از استثنایی ترین کتاب های آموزشی در دنیا است که سال ها بعد حکومت عثمانی در سرتاسر قلمرو خود به عنوان کتاب آموزشی استفاده می کرد.

استاد دانشگاه کاشان قوام الدین بیدگلی صاحب رساله علم حساب را یک شخصیت تاریخی قابل احترام معرفی کرد و افزود: در عصری که نگارش کتاب کار راحتی نبوده است همین که این دانشمند بیدگلی رساله ای در علم ریاضی داشته بسیار مهم و قابل تامل است.

اشرفی خاطرنشان کرد: اگر قوام الدین بیدگلی قبل از غیاث الدین جمشید کاشانی زندگی می کرده با توجه به نوشته ها و روش مشابه توانسته روی جمشید کاشانی تاثیر بگذارد و اگر هم عصر جمشید کاشانی بوده قطعا یک دانشمند در سطح پایینی نبوده است.

محمدرضا عرشی محصص و محقق کتاب رساله در علم حساب در این مراسم اظهار کرد: بر اساس قرائن قوام الدین بیدگلی حنفی یکی از ریاضیدانان گمنام ایرانی سده 9 يا 10 هجري قمري است که از زندگی آن اطللاعی در دست نیست ولی رساله ای به زبان فارسی از وی در حساب و هندسه بر جای مانده است.

عرشی با بیان اینکه نسخه خطی این رساله تک نسخه و منحصربه فرد است، افزود: در هنگام پژوهش های خود به طور اتفاقی چهار سال پیش در مرکز احیای میراث اسلامی قم با این نسخه آشنا شدم که تصمیم به معرفی این دانشمند خطه قدیم کاشان و اثر ریاضی وی گرفتم.

این پژوهشگر تاریخ علم یادآور شد: متن رساله قوام الدین بیدگلی در قسمت تقسیم از روش جدول استفاده شده است که این روش ابداعی غیاث الدین جمیشید کاشانی دانشمند قرن نهم هجری بوده است که این سند مشخص می کند قوام الدین بیدگلی پس از این تاریخ فعالیت علمی داشته است.

عرشی با بیان اینکه برای تصحیح این رساله از روش قیاسی عمل کرده است، گفت: در این رساله جهت مطابقت نمودن مطالب ریاضیات قدیم به اصطلاحات امروزی و همچنین با هدف استفاده کتاب برای کسانی که آشنایی چندانی با متون ریاضیات قدیم ندارند به زبان امروزش شرح داده شده است.

کتاب «رساله در علم حساب» اثر قوام الدین بیدگلی به تصحیح و تحقیق محمدرضا عرشی در 212 صفحه در قطع وزیری به قیمت 35 هزارتومان توسط انتشارات ارمغان ادب به چاپ رسیده است.

رونمایی از «رساله در علم حساب» قوام الدين بيدگلي ریاضیدان قرون نهم و دهم هجری به همت مركز پژوهشي كاشان شناسي و انجمن صباحي بيدگلي بیدگل در دانشگاه كاشان برگزار شد.

 

برای دیدن تصاویر مراسم رونمایی کتاب روی هر عکس کلیک کنید

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *