• شناسه خبر : 6785

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

کاشان مافیای ملکی دارد/ کاشان از نظر قیمت مَسکن شهری گران است

وجود خانه و سرپناه برای هر فردی در یک جامعه به یک ضرورت تبدیل شده است. ضرورتی که متاسفانه بیش از اینکه به عنوان یک کالای مصرفی برای خانواده ها باشد در قامت یک آبشن تجاری، سرمایه گذاری و حتی لوکس برای برخی تعریف شده است.

چند ساعتی به نیمه شب یکی از آخرین روزهای خردادماه مانده است. شهر نشانی از وجود ویروس کرونا ندارد و انگار نه انگار که هنوز این بیماری در شهر جولان می دهد. ولی برای عده ای هم انگار درد اجاره نشینی و جابجایی سالیانه اسباب و وسائل منزل کمی از درد کرونا نیست.

گشت و گذار میدانی در سطح شهر و در بین آژانسهای املاک نشان از اوج گرفتن قیمتهای زمین و مسکن و به تبع آن در بخش اجاره نشینی است.

به نظر میرسد مردم دیگر کرونا را فراموش کرده و خود را در تب و تاب خرید و فروش زمین و منزل و آنهایی هم که توان خرید خانه ندارند در کشاقوس تمدید اجاره منزل و یا جستجو برای سرایی جدید هستند.

میزان افزایش حقوق کارمندها و کارگرها دیگر جوابگوی تورم در بخش مسکن نیست و همانند همیشه و شاید امسال با شدت بیشتری، سرعت تورم در حوزه مسکن و همچنین دیگر بخش های مصرفی بر میزان افزایش حقوق ها پیشی گرفته است.

برخی صاحبخانه ها با خانواده های بچه دار رفتار و یا حتی گفتار مناسبی ندارند

جوان پخته ای است و ظاهرا بین 35 تا 40 سال سن دارد. در هنگام خروج از یکی از آزانسهای املاک او را می بینم. به دنبال خانه ای برای اجاره است و به گفته خودش حدود 15 روزی است که دنبال خانه می گردد. خود را احمد و کارگر یکی از واحدهای صنعتی کاشان معرفی می کند.

این همشهری کاشانی در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه میزان افزایش اجاره بهای منازل امسال دیوانه کننده است، اظهار داشت: متاسفانه خیلی از صاحبخانه ها دنبال زوج های تازه عروس و داماد می گردند و با خانواده های مثل ما که دو تا بچه داریم به نحو مناسبی رفتار و حتی گفتار ندارند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران کفاف این افزایش ناگهانی اجاره بهای منازل را نمی دهد، ابراز داشت: متاسفانه هیچ نظارتی هم در تعیین اجاره بهای منازل نیست و این قشر مستاجر است که از این اوضاع مناسب بازار مَسکن بیشترین آسیب را دیده است.

احمد با بیان اینکه امسال به دلیل فروش منزل صاحبخانه قبلی مجبور به اسباب کشی و کوچ به منزلی جدید را دارم، تصریح کرد: صاحبخانه قبلی فردی بسیار منصف بود و با توجه به اینکه من دو بچه داشتم با شرایط من خیلی خوب کنار می آمد ولی  عده ای دیگر از صاحبان منازل هم شرایط سختی برای مستاجر می گذارند.

خرید مسکن؛ نه یک رویا بلکه یک امر غیرممکن

وی با اشاره به اینکه خرید مسکن برای او نه یک رویا بلکه یک امر غیرممکن تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: حقوق ما به سختی کفاف گذران زندگی را هم می دهد و اصلا به هیچ عنوان حتی نمی توانیم به فکر خانه دار شدن هم باشیم.

حقیقت این است که همزمان با شروع فصل تابستان و اوج گرفتن جابجایی ها توسط مستاجرین هر از چندگاهی سخنانی هم از برخی از مدیران و مسئولین برای کنترل بازار مسکن در رسانه های انعکاس می یابد که در اکثر مواقع فقط در همان حد حرف نیز باقی می ماند.

طرح های ارائه شده برای بازار مسکن همانند یک داروی تسکین دهنده است

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم بیان داشت: طرح های ارائه شده که در مقاطعی خاص توسط برخی از مدیران و مسئولین برای کنترل بازار مسکن ارائه می شود همانند یک داروی تسکین دهنده است، افزود: هرچند ممکن است در مدت زمان کوتاهی بیان این طرح ها آبی بر شعله آتش افزایش تورم در بخش مَسکن باشد ولی برای چاره سازی باید راه هایی عملیاتی و اساسی به کار برده شود.

قیمتهای ارائه شده توسط مالکین برای اجاره یا فروش املاک خود کمتر کارشناسی شده و بیشتر نظر مالک است

وی با اشاره به اینکه قیمتهای ارائه شده توسط مالکین برای اجاره یا فروش املاک خود کمتر کارشناسی شده و بیشتر نظر مالک است، یادآور شد: البته آنچه باید گفت بسیاری از مالکان با این توجیه که ملک جز اموال شخصی اوست نسبت به ارائه قیمتها اقدام می کنند.

کیوان فرامرزی با بیان اینکه بعد از رکود بخش های مختلف اقتصادی در بحران کرونا شاهد یک رشد سریع قیمتها در بخش کالا و خدمات بوده ایم، اظهار داشت: بخش مسکن و املاک نیز به دلیل وابستگی بسیاری از اصناف و مشاغل با این حوزه دارای افزایش قیمتی بیش از پیش بوده است.

وی یکی از راهکارهای حل این مشکل را افزایش عرضه بر تقاضا دانست و ابراز داشت: در چند سال اخیر به دلیل اینکه بخش عرضه مسکن توانست پویایی سالهای پیش از خود را داشته باشد و طرح های ارائه شده همانند مسکن ملی و یا مسکن اجتماعی هم اقدامی عملی برای انجام آن صورت نگرفت، هم اکنون شاهد این خیز قیمتها هستیم.

این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از راه های این معضل را ارائه وام های آسان بانکی به مصرف کننده ها و متقضیان ساخت مسکن دانست و تصریح کرد: اعطای وام های ساخت مسکن می تواند علاوه بر افزایش عرضه و مهار قیمت مسکن باعث رونق اقتصادی در دیگر بخش های مرتبط با صنعت ساختمان سازی شود.

کاشان از نظر قیمت مسکن و املاک یک شهر گران است

رئیس اتحادیه املاک شهرستان کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با اشاره به اینکه بعد از بحران کرونا و از ابتدای سال جاری شاهد افزایش معاملات مسکن در شهر کاشان هستیم، گفت: شهر کاشان از نظر قیمت املاک و مسکن نسبت به جمعیت و جمیع شرایطی که داراست یک شهر گران و در حد کلانشهرهای ایران است.

کاشان مافیای ملکی دارد

وی ضمن انتقاد به برخی از افراد سودجو در بازار مسکن و ساختمان کاشان تصریح کرد: در کاشان مافیای ملکی وجود دارد و این موضوع را حتی به مقامات شهرستان نیز انتقال داده ام.

محمدمهدی دواتگران با بیان اینکه اتحادیه املاک شهرستان کاشان هیچ قدرت اجرایی برای تعیین نرخ اجاره بها و یا املاک و ساختمان ندارد، تاکید کرد: در بحث نظارت بر قیمتها نیز چون اتحادیه املاک از طرف مراجع ذی صلاح اختیاراتی ندارد، نمی تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

افزایش قیمت مسکن و املاک در کاشان نسبت به دیگر مناطق ایران نمود بیشتری دارد

وی با اشاره به افزایش قیمت خانه و زمین در شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در تمام ایران وجود دارد ولی در شهر کاشان به دلیل بافت خاص جمعیتی که بیشتر اقشار را بخش کارگر و حقوق بگیر تشکیل می دهد، نمود بیشتری پیدا می کند.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان کاشان بیشترین قشر آسیب پذیر از این تورم را متوجه عامه مردم دانست و بیان داشت: هر چند در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حجم معاملات مسکن و خانه در کاشان در حدود 45 تا 50 درصد کاهش داشته است ولی افزایش قیمتهای املاک که بخش از آن متاثر از تورم و گرانی در جامعه است، باعث ناراحتی مردم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت مسکن مهر در کاشان و خرید این واحدها توسط مردم یادآور شد: متاسفانه با ورودی برخی از افراد سودجو به معاملات مسکن مهر و افزایش قیمتهای آن در طول چند ماه اخیر کورسوی امید برخی از همشهریان برای خرید این منازل که نسبت به دیگر نقاط شهر دارای قیمت مناسبتری است نیز رو به خاموشی است و این مهم توجه ویژه و جدی متولیان امر و مسئولین مربوطه را می طلبد.

مردم از عدم نظارت گله مندند

به گزارش اهل کاشانم، حجم گرانی و تورم فزاینده در بخش ساختمان و املاک بسیاری از مردم به خصوص اقشار حقوق بگیر را کلافه و ناراحت کرده است. بسیاری از خریداران و یا مستاجران در عدم نظارت توسط نهادها و دستگاه های ذی ربط گله مندند و خواستار وجود نهادهای مسئول در این موضوع هستند.

ارائه طرح هایی همچون مالیات بر خانه های خالی و یا اخذ مالیات بر خرید و فروش های مکرر هم نتوانسته است مانعی بر این افزایش قیمتها شود چراکه ارائه این طرح ها و اجرای آن در بازار مسکن و ساختمان به دلیل جنبه های مختلف پیدا و پنهان آن به سختی عملیاتی می شود.

به نظر می رسد در بهترین شرایط این خود مردم هستند که فارغ از هرگونه زور و اجباری در بخش املاک و مسکن به خصوص در حوزه اجاره منازل می توانند در تعامل با دیگر همنوعان خود مقداری بار سنگین این شرایط طاقت فرسا را بر دوش دیگر هموطنان خود سبک کنند.


    (1) (0)

    ژوئن 16, 2020

    سلام یک باردیگرهم‌شمازحمت کشیده بودیددرموردمسکن نوشته بودیدولی انگارکسی درشهرمثلادارالمومنین به فکرکسانی که خانه ندارندومستاجرهستندنیست که نیست.این که کاشان نسبت به شهرش وکوچکیش آنقدرگران است کاملادرست.مسکن مهرقراربودبرای کسانی باشدکه خانه ندارندولی انسانهای متولی هم هستندکه مسکن مهرم خریدند.یاقیمتهای خیلی بالامی فروشندیااجاره می دهند.درموردصاحبخانه هایی که فقط به بی فرزندان خانه می دهند.خوب زوج بالاخره نمی خواهندبچه دارشوندمگرمی شودصاحبخانه های این طرزفکری اصلاخانه ی خودرااجاره ندهیدبرای خودتان نگه دارید.می گوییم خدابه مارحم کندخداوندهمیشه به مارحم می کندبعضی بندگان خداهستندکه حاضرنیستندبه همدیگررحم کنند.انشاءالله خداوندکمک مامستاجرهاهم خواهدکردبالاخره زمانی خواهدرسیدکه برای خودمان خانه ای داشته باشیم

    علی
    (0) (0)

    علی

    ژوئن 16, 2020

    سلام من یک کارگر ساده هستم با۳تابچه ومستاجر ازکجابیارم خونه بسازم قیمتهاخیلی بالاهست یه ضره به فکرماباشندالان یه زمین دورافتاده پول یه خونه راازمردم میگیرند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *