• شناسه خبر : 4642

هشدار رئیس محیط زیست کاشان در شورای شهر:

کاشان به اندازه کلان شهر ها آلوده است

رئیس اداره محیط زیست کاشان در خصوص آلودگی بی سابقه شهر کاشان هشدار داد و گفت: کاشان به اندازه کلان شهرهای کشور آلوده است و اقدامات فوری باید برای جلوگیری و رفع این مشکل توسط نهادهای اجرایی و سیاست گذار شهر انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، حسین خادمی در یکصد و سی و یکمین نشست رسمی شورای شهر کاشان افزود: دلایل آلودگی هوا به دو دسته طبیعی مانند آلودگی های با منشا آتش فشان ها، گردوغبار، وزش باد و طوفان و آلودگی های با منشا غیرطبیعی و انسانی تقسیم می شود که دسته دوم امروزه مهم ترین معضل آلودگی در جوامع محسوب می شود.

وی توسعه بی رویه صنعت در سطح شهر را یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی کاشان دانست و افزود: بخش عمده آن مربوط به تغییر کاربری باغات به صنایع کوچک و مضر برای شهر است که به سبب دارا نبودن استانداردهای لازم آلودگی هوا را تشدید می کنند و از طرفی پراکندگی آنها سبب شده که پایش و کنترلشان نیز بسیار سخت شود.

وی یادآور شد: سال ۹۵ سازمان بودجه مجوزی برای ساخت شهرک صنایع مزاحم شهری صادر کرد که زمین و نقشه آن موجود است اما به آن پرداخته نشده است با توجه به شرایط هوای کاشان شهرداری و شورا باید هرچه زودتر برای تکمیل این شهرک ورود کرده و صنایع را به آن هدایت کنند.

 

پسماندهای شهری و صنعتی باید مدیریت شوند

رئیس اداره محیط زیست افزود: ساخت شهرک صنایع مزاحم شهری سبب خروج مراکز صنعتی از محدوده شهری و کاهش آلودگی مراکز شهری، بهبود عملکرد شهرداری و ارگان های نظارتی در خدمات رسانی و مدیریت پسماند می شوند.

خادمی با تاکید بر این نکته که مشکل جدی در زمینه مدیریت پسماندهای شهری و صنعتی در کاشان وجود دارد، گفت: بیش از هزار واحد صنفی و صنعتی در کاشان وجود دارد که هرکدام پسماند های صنعتی و خطرناکی تولید می کنند و چون مدیریت مناسبی روی این پسماندها نیست اکثر آنها در داخل واحدهای صنفی سوزانده می شوند.

وی تصریح کرد: برخی از این واحدهای صنعتی و صنفی برای بازیافت پسماند خود با دوره گردها قرارداد می بندد آنها هم برخی مواد ارزشمند چون فلزات را جدا می کنند و در نهایت ۸۰ درصد از این مواد بازیافتی باقی می ماند که سوزانده می شود و همین امر آلودگی بسیار خطرناک را تحمیل می کند.

خادمی افزود: این مواد صنعتی که سوزانده می شود ماده اپوکسی که 2 هزار بار از سیانور خطرناک تر است همچنین ۲۷ ماده سنگین و ۴۰۰ نوع ماده آلی آلاینده هوا را وارد فصا می کند، بنابراین گشت های شهرداری باید یا این سو مدیریت ها برخورد کنند و آنها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

احداث کمربندی در کاهش آلودگی هوا موثر است

خادمی افزود: از جمله کارهایی که مسوولان کاشان از جمله شورای شهر و شهرداری می توانند برای رفع آلودگی هوا انجام دهند تسریع در احداث جاده کمربندی کاشان است چرا که بسیاری از کامیون ها و ماشین های سنگین برای فرار از پرداخت عوارض از درون شهر عبور می کنند و همین امر سبب افزایش بار ترافیکی و آلودگی شهر می شود.

رئیس اداره محیط زیست کاشان از پلیس راهنمایی و رانندگی درخواست کرد پیش از اعلام بحرانی بودن آلودگی اقداماتی چون پیاده سازی طرح ترافیک و الزام معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را انجام دهد.

جنگل های دست کاشت کاشان روبه نابودی است

خادمی در خصوص علت افزایش روزانه آلودگی هوای کاشان اظهار کرد: کاشان منطقه ای در حاشیه کویر است که از طرفی به کوهستان و از طرفی دیگر مجاور کویر است همین اقلیم خشک امکان پالایش هوای طبیعی را می گیرد؛ از طرفی پوشش گیاهی قوی و جنگل های دست کاشت در اطراف کاشان چند سالی است که روبه نابودی است.

رئیس اداره محیط زیست کاشان تصریح کرد: متاسفانه بخشی از جنگل های دست کاشت در کاشان نابود و تبدیل به زغال می شوند و از طرفی به خاطر کم شدن منابع آبی خاک رطوبت کافی ندارد در نتیجه جایگزین طبیعی برای درخت های نابود شده وجود نخواهد داشت.

وی ذرات گردوغبار را از عوامل تاثیرگذار آلودگی هوای کاشان در طول سال دانست و افزود: برآیند نابودی جنگل ها وجود ذرات خاک در اطراف شهر است لذا باید برنامه ریزی دقیقی جهت حفظ این جنگل ها در کاشان و آران و بیدگل بشود.

باران های اسیدی از پیامدهای آلودگی هوا است

خادمی با بیان اینکه باران اسیدی یکی از پیامد های آلودگی هوا است اذعان کرد: ترکیب کربن موجود در هوا و رطوبت سبب بارش بباران های سایدی می شود که اینگونه باران ها نابودی سیمای شهری و فضای سبز را در پی دارد.

وی  با اشاره به خسارت های جبران ناپذیر بارن های اسیدی به بخش کشاورزی تصریح کرد: این باران وارد زمین شده و سبب آلودگی خاک و آب های زیر زمینی شهر می شود همچنین  با نابودی خاک های سطحی روی زمین موجب فرونشست های سطحی روی زمین می شود.

در هر دقیقه 12 نفر در جهان به خاطر آلودگی فوت می کنند

رئیس اداره محیط زیست کاشان باتاکید بر این موضوع که هوا ضروری ترین نیاز بشر برای ادامه حیات است، گفت: در هر دقیقه در جهان  12 نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند اما چون مردم این خسارات را با جان، شغل و اقتصاد خود پرداخت می کنند متوجه این خسارت نیستند

وی افزود: آلودگی هوا خسارت جبران ناپذیر و زیادی را به اقتصاد وارد می کند به گونه ای که سالیانه 2.3 (دو و سه دهم) تولید ناخالص کشور صرف مبارزه با آلودگی هوا می شود.

رییس اداره محیط زیست کاشان با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در میان مردم خاطرنشان کرد: باید اقداماتی نظیر نیم بها یا رایگان کردن وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای آلوده و دادن بلیط وسایل حمل ونقل عمومی در مقابل دریافت مواد بازیافتی خانگی را انجام داد تا باعث مشارکت شهروندان در کاهش آلودگی هوا شویم.

خادمی با اشاره به فعالیت یک دستگاه سنجش آلودگی هوا در میدان 15 خرداد  کاشان گفت: بهتر است در ورودی و خروجی شهر هم  این دستگاه ها نصب شود ولی با توجه به هزینه های سنگین این تاسیسات شهرداری باید در این مقوله به ما کمک کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *