• شناسه خبر : 3403

کاشانی‌ها در عرصه‌ی روزنامه نگاری، موضوع هشتمین نشست کاشان شناخت

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعاتی علمی کاشان شناخت، با موضوع «کاشانی‌ها در عرصه‌ی روزنامه نگاری فارسی (از انتشار حبل‌المتین تا دوره‌ی معاصر)» برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، این نشست شامگاه چهارشنبه 8 آبان از ساعت 18 الی 20 با سخنرانی ناصرالدین پروین پژوهشگر تاریخ ادبیات معاصر ایران و معرفی علی میرانصاری در خانه تاریخی کاج برگزار می شود.

ناصرالدین پروین پژوهشگر تاریخ ادبیات معاصر ایران فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری در سال 1349 است.وی  چهار سال پیش از انقلاب ایران به قصد تحصیلات تکمیلی ایران را ترک کرد و دکترای علوم ارتباطی را از دانشگاه پاریس 2 گرفت و مدرک مشابهی در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس ۱۰ گرفت.

رساله علوم ارتباطی این شخص درباره «پیشینه ی روزنامه نگاری نوشتارهای در بیرون از ایران» از مهمترین آثار وی می باشد.

از هزاره ای قبل تاکنون نام کاشان در مقاطع گوناگون در جریانات فرهنگی و هنری بر زبان ها جاری بوده است اما در این میان نقش کاشانیان در تاریخ مطبوعات ایران مهجور مانده است.

انتشار روزنامه دولت علیه ایران در سال 1240 شمسی توسط میرزا ابوالحسن خان غفاری (صنیع الملک) و قلم جادویی او به تصویر کشیدن شخصیت های دولت و بناهای دولتی ، انشتار روزنامه الفارس (فارس) در سال 1251 شمسی در اصفهان توسط میرزا تقی خان حکیم باشی و انتشار روزنامه حبل المتین توسط سید جلال الدین حسینی کاشانی (موید الاسلام) با همراهی برادرش سید حسن کاشانی بخشی از تلاش کاشانیان در عرصه مطبوعات ایران محسوب می شود.

انتشار ثریا در سال 1316 قمری توسط علی محمدخان شیبانی کاشانی (پرورش) در قاهره و در دوره سوم انتشار آن در کاشان توسط سید فرج الله حسینی کاشانی در 25 ذی العقده 1327 ه.ق نمونه ای دیگر از پیشگامی کاشانیان در تاریخ مطبوعات ایران است.

از نشریه ثریا تا سال ۱۲۹۳ شمسی روزنامه هایی با نام کاشان قدم به عرصه ی مطبوعات می گذارند و در تیرماه ۱۳۲۵ ش. نشریه ای با نام عصر امید متولد می شود و از سال ۱۳۲۹تا ۱۳۳۱ نشریات دیگری موسوم به نجات کاشان، نامه ی پیکان، صبح سعادت، انقلاب کاشان، ندای کاشان ، کاشان امروز، بسیج ایران ، عقرب کاشان پا به میدان فرهنگ و سیاست می گذارند.

تنها نشریه ای که در کاشان توانسته مدت زیادی دوام بیاورد، هفته نامه ی شفق کاشان است.نشریه ای که ازدوازدهم مرداد ۱۳۲۸ کار خود را آغاز کرده و تا ۱۳۵۴ به حیات خود ادامه داده است.

هشتمین نشست کاشان شناخت با موضوع «کاشانی‌ها در عرصه‌ی روزنامه نگاری(از انتشار حبل‌المتین تا دوره‌ی معاصر)»به همت مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان و با همکاری موزه منوچهر شیبانی و خانه تاریخی احسان در خانه تاریخی کاج واقع در خیابان فاضل نراقی کوچه روبروی مسجد آقابزرگ برگزار می شود و حضور عموم علاقمندان در آن آزاد است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *