• شناسه خبر : 12521

کاشانی‌هایی که وزیر شدند

به بهانه ورود سید جواد ساداتی نژاد به کابینه ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، پایگاه خبری اهل کاشانم فهرستی از وزرای کاشانی را بصورت مختصر برای مخاطبان خود تهیه کرده است.

حسین محلوجی متولد ۱۳۲۶ در کاشان و پسر خواهر آیت الله یثربی است

محلوجی فعالیت‌های خود را با عضویت در سازمان مجاهدین خلق آغاز کرد ولی پس از دو سال فعالیت در سال ۱۳۵۲ از این مجموعه جدا شد. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به استانداری لرستان انتخاب شد. پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری به سمت قائم مقامی وزیر وقت معادن و فلزات انتخاب شد. او پس از استعفای محمد امامی کاشانی از نمایندگی کاشان در انتخابات میاندوره‌ای سال ۱۳۶۱ به نمایندگی این شهرستان انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۸ در این سمت باقی ماند. او در کابینه‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی به سمت وزیر معدن و فلزات انتخاب گردید.

حسین محلوجی در عرصه‌های فرهنگ و ورزش نیز فعال بوده است. از سال 1371 تا 1375 رئیس کمیته ملی المپیک ایران، و از سال 1373 تا 1381 رئیس موسسه فرهنگی – ورزشی پرسپولیس بود، او در سال ۱۳۸۱ بنیاد فرهنگ کاشان را تأسیس کرد.


اللهیار صالح کاشانی فرزند مبصرالممالک کاشانی در سال ۱۲۷۵ هنگامی که پدرش نایب الحکومه (بخشدار) آران بود در آنجا متولد شد. اللهیار بعد از اتمام دوره متوسطه در کاشان به کالج آمریکایی در تهران رفته ادامه تحصیل داد.وی دو دوره نماینده مردم کاشان در مجلس شورای ملی ، وزیر دارایی و وزیر مالیه و همچنین سفیر ایران در آمریکا در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق بود.صالح چند روز پس از کودتای ۲۸ مرداد از مقام سفارت استعفا داد و از قبول شغل در کابینه کودتا خودداری کرد.

یکی از مهمترین اقدامات وی را می توان پیگیری جهت احداث تاغزارها و کاشت درختچه های کوچک و کم آب کویری در اطراف کاشان و آران و بیدگل به منظور تثبیت شن های روان و جلوگیری از پیشروی کویر و طوفان های سهمگین شن و اصلاح و ترمیم جاده کاشان – قم به عنوان تنها راه دسترسی همشهریانش به پایتخت و مرکز کشور و همچنین شاهراه ترانزیت کشور و محور مواصلاتی شمال به جنوب دانست. سرانجام سیاستمدار کاشانی در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۶۰ در تهران در سن ۸۴ سالگی در تهران درگذشت و تمام دارایی او که چندهزار جلد کتاب ارزشمند بود، به آستان محمد هلال ‌بن علی آران و بیدگل هدیه کرد و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


دکتر جهانشاه صالح برادر اللهیار صالح و متولد فروردین ۱۲۸۳ در کاشان، پزشک، دولتمرد و قانونگذار دوره پهلوی با سابقه سه دوره وزارت بهداری، ریاست دانشگاه تهران و عضویت مجلس سنا بود. او در سال ۱۳۲۹ در کابینه سپهبد رزم آرا به سمت وزارت بهداری و در سال ۱۳۳۲ در کابینه سپهبد زاهدی برای بار دوم به وزارت بهداری و در کابینه علائ نیز به همین سمت رسید و در کابینه شریف امامی در ترمیم کابینه وی از وزارت بهداری به وزارت فرهنگ رسید، سازمان نظام پزشکی در زمان وزارت او بنیان نهاده شد، او نخستین کارخانه شیر پاستوریزه را با کمک یونیسف به ایران وارد و در نزدیکی تهران احداث کرد، این کارخانه هم اکنون با نام شرکت صنایع شیر ایران برپاست. شروع سمپاشی و مبارزه ضد مالاریا برای اولین بار در ایران و ایجاد مرکز مجهز برای زایمان، در دوران وزارت بهداری دکتر جهانشاه صالح انحام گرفته است.جهانشاه صالح در سال ۱۳۷۵ و در سن ۹۲ سالگی در تهران به دلیل ایست قلبی در گذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


سید جواد ساداتی نژاد در تیرماه سال ۱۳۵۱ شمسی در سفیدشهر (نصرآباد کویر) به دنیا آمد. موفق به اخذ دکترا در رشته «هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی» از دانشگاه مسکو گردید. او از سال ۸۶ تا ۹۰ رئیس دانشگاه کاشان بود، وی نماینده دوره دهم و دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل بود درتاریخ سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ از مجلس به عنوان وزیر جهاد کشاورزی رای اعتماد گرفت.


سعید نمکی متولد ۲۴ خرداد ۱۳۳۷ در کاشان است. او از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان را بر عهده داشت. او در تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال ۹۷ به عنوان وزیر وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد، مدیریت او در زمان اپیدمی کرونا در ایران، بحث برانگیز شده بود.



مهندس عباس تاج کاشانی اولین وزیر کاشانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود. او فرزند تاج الواعظین کاشانی که در سال ۱۲۹۶ شمسی در کاشان متولد شد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته برق از دانشگاه تهران بود.



او از بنیان گذاران انجمن اسلامی مهندسین در سال ۱۳۳۶ بود و به پیشنهاد مهندس بازرگان در سال ۱۳۵۷ و با روی کار آمدن دولت موقت به عنوان وزیر نیرو برگزیده شد.

مهندس عباس تاج کاشانی در دی ماه ۱۳۷۶ درگذشت و در زیارت چهل تن بخاک سپرده شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *