• شناسه خبر : 9724

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان:

وضعیت معیشت بیش از ۹۰ درصد کارگران کاشانی، زیر خط فقر است

ماشاالله زهتابی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به برخی تجمعات بازنشستگان و کارگران در کاشان اظهار داشت: این تجمعات کاملا صنفی است و هدف آن آگاه کردن تصمیم گیرندگان از وضعیت نابسامان معیشتی کارگران و بازنشستگان به خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی است.

وی افزود: متاسفانه برگزاری این تجمعات که کاملا صنفی است از طرف فرمانداری تحت فشار قرار گرفتیم و لغو گردید.

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان گفت: با اجرای قانون قانون همسان سازی برای بازنشستگان؛ افراد بازنشسته کشوری و لشگری بیش از ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خود را دریافت می کنند در صورتیکه برای بازنشستگان تامین اجتماعی این مقدار ۳۰ درصد یعنی یک سوم برابر کمتر است که این موضوع باعث ناراحتی و اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کارگران کاشان قراردادهای کاری موقت و سفید امضا دارند، خاطرنشان کرد: کارگران به دلیل بازار نامساعد کاری مجبور هستند این شرایط را تحمل کنند.

زهتابی با اشاره به اینکه با توجه به تورم و سبد معیشت و وضعیت اقتصادی کنونی باید حداقل حقوق هر کارگر با دو فرزند حدود پنج میلیون تومان باشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که با شرایط موجود برای هر کارگر با دو فرزند حدود نیمی از این نرخ یعنی حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان حقوق حداقلی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشت بیش از ۹۰ درصد کارگران در کاشان زیر خط فقر است، ادامه داد: متاسفانه شورای عالی کار که وظیفه حداقل حقوق کارگران را به عهده دارد و نماینده کارگران، نماینده کارفرما و نماینده دولت در آن عضو هستند، نماینده کارگران در اقلیت وجود دارد و نظرات و آرای نماینده کارفرما و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشوری بر نظر نماینده کارگران ارجحیت دارد و مقدار حقوق تعیین شده نه بر اساس شرایط روز و تورم و سبد معیشت خانوارها بلکه بر اساس مصلحت نماینده کارفرما و دولت مشخص می شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان تاکید کرد: براساس آماربدست آمده دربهمن۹۹ بر اساس تورم و سبدمعیشت هزینه هر خانوار چهار نفره حدود۹تا۱۰ملیون برآورده شده که باید این مقدار حداقل حقوق کارگر در سال ۱۴۰۰ باشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *