• شناسه خبر : 5115

وزیر بهداشت از برنامه هرخانه یک پایگاه سلامت در منطقه کاشان بازدید کرد

وزیر بهداشت با حضور در مرکز جامع خدمات سلامت زنده یاد مهرپرور مسکن مهر کاشان از روند اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" و ارائه مباحث آموزشی به سفیران سلامت در این مرکز بازدید کرد.

سعید نمکی در کاشان

 

به گزارش پایگاه خبر اهل کاشانم،  سعید نمکی در حاشیه بازدید از این مرکز جامع سلامت کاشان اظهار کرد: طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” به عنوان یکی از طرح های جدید و موفق وزارت بهداشت در راستای جامعه محور کردن نظام سلامت از دیدگاه نظام ارائه خدمت و جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی با همت همکاران ما در سه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سمنان و قزوین به صورت آزمایشی آغاز شده است.

وی افزود: همکاران ما در معاونت بهداشت، درمان، آموزشی و سایر معاونت های وزارت بهداشت به عنوان یک کار ادغام یافته پیگیری می شود. در این طرح به عنوان یک حرکت جدید برای ماندگاری مشارکت مردم و سپردن کار مردم به خود آنها در نظام سلامت، سه هدف اصلی را دنبال می کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در طرح “هرخانه یک پایگاه سلامت” با انتخاب یک نفر به عنوان سلامتیار یا سفیر سلامت از درون خانواده ها، مراقبت های بهداشتی اولیه، شیوه زندگی صحیح، حذف برخی از فاکتورهای خطر از زندگی خانواده ها، مراحل اولیه درمان بیماری های شایع و شناخت آنها مانند سکته های مغزی و قلبی، تروما، حوادث و لطمات در خانه و همچنین خدمات توانبخشی و افزایش کیفیت زندگی در دوران سالمندی با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در سالهای آینده انجام می شود.

به گفته دکتر نمکی، در قالب طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” حدود 20 میلیون سلامتیار یا سفیر سلامت به منظور ارتقای سلامت خانواده ها، آموزش خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد دیگر این طرح، ورود آموزش علوم پزشکی و دانشجویان رشته های مختلف گروه علوم پزشکی در جهت آشنایی با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در درون خانواده ها است و خوشبختانه این طرح به خوبی از یکی دوماه پیش در کاشان آغاز و اجرایی شده و نقاط ضعف آن با همکاری سایر دانشگاه ها برطرف شود.

گفتنی است طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت” به صورت همزمان و آزمایشی در سه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمنان و کاشان آغاز شد و به تدریج در کل کشور، اجرایی خواهد شد.

طرح آزمایشی هر خانه، یک پایگاه سلامت که از پنجم آذر آغاز شد و تا اسفند سال‌جاری ادامه می‌یابد، در ۲ مرکز خدمات جامع سلامت مهرپرور و شهید ساکنی کاشان با جمعیت زیر پوشش نزدیک به ۳۴ هزار نفر به اجرا درمی‌آید.

آموزش 4802 سفیر سلامت در  طرح هرخانه یک پایگاه سلامت در کاشان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از آموزش 4802 سفیر سلامت در هرخانه یک پایگاه سلامت در منطقه کاشان خبر دادند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه، دکتر سید علیرضا مروجی، در مراسم بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز خدمات جامع سلامت مهرپرور  مسکن مهر کاشان افزود: این آموزش ها در هفت بسته آموزشی ارائه شد و آمادگی خانوار در برابر بلایا، درد قفسه سینه، سردرد ناگهانی، مراقبت از پای دیابتی، پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی، تروما و مصرف قند، نمک و چربی  از این آموزش ها می باشد.

وی با بیان اینکه این آموزش ها از طریق جزوات و کتاب های آموزشی به صورت حضوری و مجازی ارائه می شود، تصریح کرد: سفیر سلامت در هر خانواده وظیفه رسیدگی به امور بهداشتی، درمانی و سلامتی دیگر اعضای خانواده را به عهده دارد.

مروجی با اشاره به برگزاری  120 کلاس آموزشی در این خصوص گفت: این برنامه از 5 آذرماه سال جاری در سه دانشگاه علوم‌ پزشکی کاشان، سمنان و قزوین به شکل پایلوت آغاز و در اسفندماه جاری به پایان می رسد و سپس در سراسر کشور اجرا خواهد شد

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *