• شناسه خبر : 721

بمناسبت هفته مدیرتی مصرف و صرفه جویی:

نشست تخصصی “آب و توسعه پایدار” در کاشان برگزار شد

بمناسبت فرارسیدن هفته مديريت مصرف و صرفه جويي در آب نشست تخصصي "آب و توسعه پايدار" با مشارکت انجمن احياء آب كاشان بزرگ و شركت آبفا کاشان در دانشگاه كاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، “مسعود تابش” مدیرعامل آب و فاضلاب ایران در سخنرانی خود در این نشست با موضوع “مدیریت تقاضا و مصرف یگانه راه حل سازگاری با کم آبی” اظهار داشت: در فرهنگ مدیریت آب باید تضادهای متقابل را باهم حل کنیم زیرا اختلاف در این زمینه عیان شده و به اذهان عمومی راه یافته است.

وی در ادامه به نقش اعتماد بین مسوولان و مردم گفت: در موضوعات آب با بحران اعتماد مواجه هستیم، مردم به دستگاه ها در هنگام تصمیمات مهم اعتماد ندارند که در این وضعیت علوم انسانی و جامعه شناسی باید برای گشایش این گره ها اقدامی کند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی درباره داده های خود در سهم آب مصرفی همواره کشمکش دارند، افزود: بخش کشاورزی 92 درصد، منابع آب شهری 5 الی 6 درصد و سهم صنعت دو تا سه درصد از آب موجود را مصرف می کنند.

وی در مورد چالش های مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: به منظور تامین آب در بخش کشاورزی و استفاده از منابع آب سطحی باید بر روی مسیر رودخانه ها سد احداث نمود که امری زیان بر بوده و علاوه بر افزایش تبخیر و مشکلات زیست محیطی نیاز به منابع مالی فراوانی دارد.

مدیرعامل انجمن آب وفاضلاب ایران در ادامه ساخت شبکه آبیاری بعد از احداث سد برای مهار آب و شیوه های آبیاری و ژنتیک نامناسب گیاهان را از دیگر چالش های مصر ف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد.

تابش در زمینه حل مشکلات آب از ابزارهای فنی، قانونی و فرهنگی نام برد و تصریح کرد: ابزارهای فرهنگی نقش مهمی در توسعه پایدار آب دارند ولی زودبازده نیستند و باید یک نسل را از نظر فکری تغییر دهیم.

 

ایران کمتر از یک درصد به آب شیرین جهان دسترسی دارد

همچنین” حمیدرضا رشیدی”  مشاور شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در سخنرانی خود در این نشست تخصصی با موضوع “راهکارهای مدیریت آب مبتنی بر اهداف نوین توسعه پایدار” اظهار داشت: 10 سال از نقش کم آبی سخن گفتیم ولی بر اثر یک سال بارندگی دید مردم عوض شد چون نتوانستیم این موضوع را در ذهن مردم پایدار کنیم.

وی با بیان اینکه براساس معادل بیلان آبی کشور در سال 1400 با توجه به برداشت ها وارد تنش آبی می شویم، افزود: الان متولیان آب کشور مانند آبفا، وزارت نیرو، وزرات جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب منطقه ای در جلسات با موضوعات آب به هیچ نتیجه واحدی نمی رسند و همواره اختلاف دارند.

رشیدی تصریح کرد: کاشان و استان های متمدن باستانی که بیش از شش هزار تمدن دارند در همین اقلیم خودشان توانستند در مواجه با مسائل آب به راه حل برسند که بحث سازه های آبی دوره هخامنشیان و راهکار تخصیص حق آبه توسط شیخ بهایی در دوران صفویان از این موارد است.

مشاور شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه اظهار داشت: دو سوم کره زمین را آب فراگرفته است که 97 درصد آن آب شور اقیانوس ها ودریاها محسوب می شود واز سه درصد باقمیانده آب شیرین 70 درصد آن را کوه ها و توده های یخی شامل شده و 30 درصد دیگر در منابع زیرزمینی، رطوبت هوا و خاک قرار دارد.

رشیدی در پایان خاطرنشان کرد: ایران کمتر از یک درصد به آب شیرین جهان دسترسی دارد و شش کشور برزیل، کانادا،چین، اندونزی، کلمبیا و روسیه 50 درصد آب شیرین موجود در دنیا را در اختیار دارند.

 

آب کلید توسعه پایدار است

بابک ابراهیمی معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان درسخنرانی خود در این نشست با موضوع “طرح تعادل بخشی ضرورت اجتناب ناپذیر مدیریت پایدار منابع آب” اظهار داشت: تعادل میان منابع و مصارف برای توسعه پایدار ضروری است و این تعادل با لحاظ افزایش آتی جمعیت، فن آوری نوین و تغییرات اقلیم ایجاد می شود.

ابراهیمی تصریح کرد: متوسط حجم گیری سالانه مخازن آب زیرزمینی استان اصفهان ۶۰۲ میلیون متر مکعب می باشد ولی متوسط افت دراز مدت سالانه سطح آب زیرزمینی استان 38 سانتی متر است.

وی با بیان اینکه آب عنصر اساسی در توسعه پایدار است، گفت: آب کلید توسعه پایدار در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی محسوب می شود و دستیابی به این توسعه بدون در نظرگرفتن توسعه بخش آب اگر ناممکن نباشد بسیار مشکل خواهد بود.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه پایدار فرآیندی است برای بدست آوردن پایداری در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه برای آن وجود دارد و باید موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر شود و مستمر بوده و دارای توسعه اقتصادی باشد و آینده مطلوبی برای جوامع بشری رقم بزند.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری نشست تخصصي ” آب و توسعه پايدار” انجمن آب و فاضلاب ايران و شركت آب و فاضلاب كاشان با یکدیگر تفاهم نامه همکاری در زمینه های علمي پژوهشي امضا کردند.

 

 

 

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *