• شناسه خبر : 12891

مکشوفه‌های جالب از سیلک

مجموعه تاریخی سیلک تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی شناسایی نشده بود، با پیدا شدن آثار تاریخی و خرید و فروش بین مردم محلی و عتیقه فروشان، شماری از آثار به موزه لوور فرانسه رسید و کارشناسان این موزه متوجه دیرینگی آثار شدند و رومن گیرشمن به ایران فرستاده شده و با همکاری آندره گدار فرانسوی که مدیر موزه ملی ایران بود توانستند به کاو‌ِش در این میدان‌گاه ادامه دهند.

در سال ۱۹۳۷ میلادی رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی در تپه سیلک کاشان مشغول حفاری بود که در مقبره‌ی یک گورستان، به شی عجیبی برخورد کرد، در نگاه نخست این شی شبیه شبیه کف اتو بخاری بود که ۵۸ راه بر روی آن تعبیه شده، با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که این شی عجیب، تخته بازی مردمان سیلک کاشان در عصر آهن بوده؛ جنس تخته بازی ۵۸ خانه سیلک کاشان از گل پخته و در ابعاد ۲۴ در ۱۱ سانتی‌متر می‌باشد و نمونه‌های دیگری از آن در نقاط دیگر ایران یافت شده؛ مهرههای مخصوص این تخته در حفاری‌ها پیدا نشده و تخته در موزه لوور نگهداری می‌شود.

قدیمی‌ترین پیکره انسان در ایران و بین النهرین

دسته این ابزار مردی را نشان می‌دهد که سر و پا ایستاده است، این پیکره( مجسمه کوچک) هم اکنون در موزه ملی ایران است، پوشاک این مجسمه را یک شنل تشکیل داده است و چهارده درز کوچک عمودی دارد که احتمالاً نشانگر چین‌های پارچه یا پوست است که روی یکدیگر تابیده و نوعی کمربند را تشکیل داده‌اند، وضعیت این فرد حالت سلام و احترام مشرق زمین را دارد، اما صورت آن شکسته و نمی‌توان چهره او را تشخیص داد. اما در مورد این مجسمه کوچک هر نوع اندیشه‌ی تصور بت بودند و رب النوع بودن یا باور به وجود روح در اجسام را رد می کند. و با توجه به لباس‌ها و رفتار و واقعگرایی که دارد آن را می توان تصویری از یک انسان قبیله‌ای شاید روحانی قبیله و یا رئیس آن تعبیر یا تفسیر کرد.

صافی یا آبکش با جنسی از سفال خاکستری که در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود.

گردنبند با جنسی از صدف، مفرغ و عقیق، یادگاری از مردمان سیلک که تاریخ ساخت آن، هزاره دوم پیش از میلاد تخمین زده شده است، اثری که در موزه لوور نگهداری می‌شود.

پیدا شدن دوک‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم در هزاره‌های پیش از میلاد از صنعت ریسندگی و بافندگی دارد. همچنین ساکنان این منطقه با ذوب کردن فلزات برای خود و سایر ابزارهای کار می‌ساختند.

تحقیقاتی که در سیلک انجام گرفته نشان می‌دهد که مردم فلات ایران به امر کشاورزی پرداختند و حیوانات اهلی را نیز پرورش دادند، در خرابه‌های سیلک بقایای استخوان گاو و گوسفند شاهد بارزی بر توجه مردم آنجا به تربیت اینگونه حیوانات است.

دستبند یا بازوبندی از جنس نقره، شاهکاری از مردم سیلک که در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد در گورستان ب سیلک کشف شده است، این اثر نیز در موزه لوور نگهداری می‌شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *