• شناسه خبر : 4558

در گفتگو با مدیریت بحران فرمانداری کاشان مطرح شد:

مروری بر حادثه سیل اردهال که موجب مرگ مادر و کودک آران وبیدگلی شد

صبحدم پنجم دی ماه سال 82 زلزله ای با قدرت 6.2 ریشتر در عرض چند ثانیه شهر بم را ویران کرد و بیش از 32 هزار قلب از هموطنامان از تپش ایستاد و ایران و جهانی را در بهت و ماتم و مصیبت گرفتار ساخت. این روز در تقویم سالیانه به نام «روز ملی ایمنی برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» ثبت شده است تا اهمیت آمادگی و مدیریت مسوولان را برای کاهش بلاهای طبیعی گوشزد کند بویژه در شهر کاشان که احتمال وقوع 22 مورد از 42 مورد از بلایاهای طبیعی جهان در آن می رود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم،  مهمترین و غم انگیزترین حادثه  امسال تاکنون در اردیبهشت ماه رخ داد. شبی که بارش شدید باران در آخرین دقایق روز سه شنبه 24 اردیبهشت مصادف با هشتم ماه رمضان در مشهد اردهال باعث طغیان آب رودخانه غرب این منطقه و جاری شدن سیل پس از 20 دقیقه بارندگی شد که در این سیل کم‌سابقه علاوه بر خسارات مالی، متاسفانه یک مادر و کودک آران و بیدگلی نیز جان خود را از دست دادند.رودخانه ای که پنج سال در محل اختلافات مسوولان دولتی و محلی بود و باعث به تاخیر افتادن ساماندهی آن و آسفالت کردن کف آن برای پارکینگ خودروها در کنار امامزاده شاهزاده حسین اردهال شده بود.

با گذشت هفت ماه از این حادثه صحبت های «جواد مزروعی» مدیر مرکز کنترل حوادث و بحران فرمانداری کاشان که مدتی قبل در یک گفتگو بیان کرد را درباره این حادثه و آخرین اوضاع ساماندهی رودخانه اردهال را می خوانیم.

ساماندهی رودخانه اردهال به عنوان یک کانون خطر

در سال 90 که مسوولیت مدیریت بحران فرمانداری کاشان را بر عهده گرفتم اولویت کاری من به خاطر اهمیت این مکان در حوزه های گردشگری و مذهبی ساماندهی رودخانه اردهال به عنوان یک کانون خطر بود.

رودخانه اردهال از رودخانه های ورودی شهرستان کاشان شامل سه روستای باریکرسف، علوی و غیاث آباد با 5 هزار سکنه در مناطق مسکونی این روستاها است.در دی ماه سال 91 این رودخانه را بر اساس طرح های هادی امور منابع آب شهرستان برای آزادسازی و ساماندهی آن قرار دادیم و برای ساماندهی این رودخانه در سال 92 پنج مصوبه ای داشتیم.

توقف ساماندهی رودخانه با شکایت آستان مشهد اردهال

با وجود داشتن مصوبه های لازم برای ساماندهی رودخانه اردهال، با شکایت مدیریت آستان مشهد اردهال کار متوقف شد در جلسه ای که امام جمعه اردهال، مدیر مجتمع گردشگری خورشید اردهال، بخشدار نیاسر و دهیار اردهال، نمایندگان منابع طبیعی، امور آب و بنیاد مسکن، دهیار و اعضا شورای روستای غیاث آباد و مسوولان آستان حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (ع) حضور داشتند با امضای صورتجلسه ای تصمیم به توقف کار ساماندهی رودخانه ارهال گرفته شد.

در 19 مرداد سال 93 کارگروه توسعه عمران در اردهال بدون حضور مدیریت بحران فرمانداری کاشان برگزار شد مسولان آستان شهید اردهال اذعان داشتند که این رودخانه محل اجرای طرح جامع اردهال است و زمین آن در مالکیت آستان است و مصوبه ای اتخاذ کردند که با حضور مشاور امور منابع آب طراحی ساماندهی رودخانه بر اساس طرح جامع با هزینه های مجتمع گردشگری خورشید اردهال انجام شود.

در زمان این مصوبه زمانبندی برای پایان بررسی ها و مطالعات اتخاذ نشده بود و بر این اساس به مدت سه سال کار متوقف شد تا اینکه طرح آنها مبنی بر مسقف شدن رودخانه را آوردند که وزارت نیرو به عنوان مالک رودخانه ها و امور منابع آب و بنیاد مسکن مخالفت کردند.

وقتی نظرات کارشناسی هم مانع تصمیمات سیاسی و احساسی نمی شود

در آبان ماه سال 96 چند روز مانده به تودیع و معارفه «محسن مهرعلیزاده» استاندار سابق اصفهان در یک سفر غیررسمی به مشهد اردهال آمد و در جلسه ای که نمایندگان امور منابع آب و مدیریت مسکن حضور نداشتند و با وجود مخالفت صریح من به عنوان کارشناس مدیریت بحران فرمانداری کاشان در یک تصمیم احساسی و سیاسی در صورتجلسه ای مصوب شد که طرح مسقف شدن رودخانه اردهال انجام شود که با وجود فشارهای سیاسی اجازه اجرای آن را ندادیم.

پس از مسوولیت «عباس رضایی» در پست استاندار اصفهان وی به دعوت آستان مقدس اردهال به این مکان زیارتی در تاریخ 20 فروردین امسال سفر کردند و  مدیران  آستان  دوباره همان درخواست مسقف شدن رودخانه اردهال را داشتند که استاندار با توجه به سیل های فروردین امسال مخالفت خود را اعلام کردند و گفتند پل ها را اجرا کنید برای دیوارچینی ها من اعتبارات لازم را فراهم می کنم و این موضوع صورت جلسه شد.

 

مرگ مادر و کودک بر اثر سیل رودخانه اردهال

پس از یک ماه از مخالف استاندار اصفهان و اتخاذ مصوبه ای برای ساماندهی رودخانه اردهال در تاریخ 24 اردیبهشت امسال بر اثر جاری شدن سیل در رودخانه اردهال در یکی از شب های ماه مبارک رمضان شاهد از دست رفتن مادر و کودکی از اهالی شهرستان آران و بیدگل بودیم که با شکایت خانواده این افراد پرونده این حادثه در دادگاه مورد پیگیری قرار گرفت که دادگاه با مختومه اعلام کردن آن کسی را مقصر این حادثه ندانست.

این سیل در عرض 10 دقیقه از بالادست به سوی اردهال سرازیر شد که اولین بار یکی از اعضای شورای روستای باریکرسف این اتفاق را در تماسی به آستان شاهزاده حسین  (ع) اعلام می کند و آنها از طریق بلندگو از ماشین ها می خواهند از مسیر سیل دوری کنند.

بر اساس فیلم ها ضبط شده از دوربین های مدار بسته از بین 20 ماشین پارک شده در کنار امامزاده شاهزاده حسین سه ماشین را سیل با خود می برد که یک از آنها را اهالی روستای باریکرسف در مسیر نگه می دارند یک خودرو نیز بر اثر برخورد با سنگ متوقف می شود ولی سیل خودرو پراید را به همراه سه سرنشین آن به دلیل سبک وزن بودن این ماشین با خود می برد که پدر خانواده از ماشین به بیرون پرت می شود و دو سرنشین این خودرو که مادر و کودک بودند را آب با خود می برد.

هشت ساعت جستجو برای پیدا کردن مادرو کودک مفقود شده

عملیات جستجو برای سرنشینان مفقود شده پراید حدود هشت ساعت طول کشید. که جناز مادر در فاصله دو کیلومتری امامزاده شاهزاده حسین پیدا می شود و جنازه دختر بچه حدود ساعت سه بامداد در فاصله سه کیلومتری بین روستاهای حسنارد و و علوی کشف می شود.

در عملیات جستجو مشارکت بالای نیروهای هلال احمر و بسیج قابل تقدیر است. حتی اولین ارگانی که خود را به محل حادثه رساند هلال احمر بود و ماجرا از این قرار بود که یکی از سر نشینان از سه ماشینی که سیل با خود می برد با پدرش تماس می گیرد با شرح ماجرا از آنها طلب حلالیت می کند، که پدرش بلافاصله این حادثه را به هلال احمر گزارش می دهد.

آخرین وضعیت ساماندهی رودخانه اردهال

پس از این حادثه ساماندهی و تعیین تکلیف رودخانه اردهال به طول حدود ۲ کیلومتر شامل لای‌روبی، دیوارچینی و ساخت پل‌های پیاده‌رو و سواره‌رو با عرض ۲۱ متر و ارتفاع 3 متر با جدیت دنبال می شود و حتی برای ساماندهی رودخانه اردهال 2 میلیارد تومان اعتبار توسط هیات دولت تصویب شده که در حال طی کردن مراحل تخصیص آن هستیم.

همچنین بخشی از آن بنیاد مسکن از اعتبارات استانی به مبلغ 700 میلیون تومان تامین کرده است که با پایان مطالعات آن به تصویب منابع امور آب منطقه ای رسید و در صورت استمرار در عملیات اجرایی آن حدود چهار ماه زمان برای تکمیل این پروژه لازم است.

5 میلیارد تومان برای ساماندهی 60 رودخانه کاشان نیاز داریم

مدیریت بحران به عنوان یک سیستم هماهنگ کننده دستگاه های اجرایی را به هم وصل می کند متولی مباحث رودخانه ها شرکت امور آب و منطقه ای است.

در حال حاضر رودخانه های سوک چم، حیدر، قهرود، گازارگاه، درین و قمصر از مرکز شهر عبور می کنند و 350 کیلومتر طول تقریبی 60 رودخانه شهرستان است که برای ساماندهی و آزادسازی آنها 5 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نگاه به مباحث مدیریت بحران به مثابه کالای لوکس است

تفکر عموم به مدیریت بحران را یک مشکل می دانم و معتقد هستیم که حادثه برای ما نیست و نگاه به مباحث مدیریت بحران به مثابه کالای لوکس است. و در زمانی که پول و اعتبار باشد حاضریم برای آن اعتبار و هزینه اختصاص بدهیم. ولی با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی، همکاری و مشارکت مردم به ویژه افراد نیکوکار برای ساماندهی رودخانه‌های شهرستان کاشان ضروری است و برای نمونه رودخانه ویشنگ در شهر برزک از توابع این شهرستان با کمک مردم  محلی با در اختیار گذاشتن مصالح، آب و آزادسازی حریم ساماندهی شد.

ما به طریقه مدیریتی اشتباه به حریم و بستر رودخانه ها تجاوز کرده ایم. همین الان بلوار شهید جانجانی و جاده سلامت در روخانه های شهر ایجاد شده است. و حتی طرح احداث بلوار ایت الله خامنه ای از رودخانه می گذرد که با احداث آن مخالفت کردیم که شهردار سابق با مسوولیت خودشان در محضر برای اجرای آن تعهد دادند.


    احمد نصرالهی
    (3) (0)

    احمد نصرالهی

    دسامبر 27, 2019

    نگاهی به گوگل بیندازید رودخانه چم در ورود به شهر کاشان سه شعبه می شود و اب را به کویر سرازیر می کند دو شعبه ان اکنون مسدود است و شعبه دیگر هم از کنار خوابگاه دانشگاه دولتی و ازاد می گذرد_مسکن مهر روی گسل زلزله ساخته شده است_در بافت شهری (جدید)کوچه های تنگ و باریک وجود دارد .زیر ساخت های کاشان بسیار ضعیف است و در صورت بحران تلفات زیادی خواهیم داشت البته تا سیاست بازی در کاشان باشد وضع بدتر هم می شود

    عباس زجاجی
    (1) (0)

    عباس زجاجی

    ژانویه 14, 2022

    چند سال از این فاجعه میگذرد هیچ اتفاقی تا به امروز انجام نشده رودخانه هیچ تغییری نکرده فقط خسارت به ما وارد شد کسی هم پیگیری نکرد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *