• شناسه خبر : 5335

به مناسب 23 مین سالروز درگذشت اصغر گلی زاده:

مروری اجمالی بر زندگی اصغر گلی زاده خبرنگار سابق کیهان در کاشان

23 سال پیش در تاریخ 13 بهمن اصغر گلی زاده، خبرنگار سابق روزنامه کیهان در کاشان درگذشت.

اصغرگلی زاده خبرنگار کاشانبه گزارش اهل کاشانم، اصغر گلی زاده در سال 1311 در کاشان به دنیا آمد. در  دهه 30 شمسی و همزمان با مبارزات سیاسی آن دوران و وقایع مرتبط به کودتای 28 مرداد بنگاه مطبوعاتی فیض را در میدان سنگ در مجاورت بازار تاریخی کاشان تاسیس کرد.

هر چند گلی زاده کارش را با فروش کتاب و مجله سیاه وسپید و نمایندگی روزنامه کیهان، کیهان ورزشی و زن روز در منطقه کاشان آغاز کرد ولی اشتیاق و علاقه مرحوم گلی زاده به کارهای مطبوعاتی باعث شد از دهه 40 با عنوان خبرنگار با روزنامه پرتیراژ کیهان همکاری کند.

فعالیت مطبوعاتی گلی زاده در روزنامه کیهان در دوران قبل از انقلاب و بواسطه مطالعات و دانش خوب وی از منطقه کاشان باعث شد تا اخبار این شهرستان در حوزه های تاریخی، اجتماعی و پیشرفت های صنعتی و بویژه معرفی گل و گلاب قمصر در یکی از پرتیراژترین روزنامه های ایران همواره منتشر شود.

همچنین گلی زاده همزمان با کار خبرنگاری، عکاسی هم می کرد و برخی از آرشیو عکس به جامانده از وی به عنوان اسناد تصویری کاشان در دوران قبل از انقلاب شناخته می شود.

گلی زاده رابطه دوستانه و خوبی با اللهیار صالح نماینده دو دوره مردم کاشان در مجلس شورای ملی ، وزیر دارایی و وزیر مالیه و همچنین سفیر ایران در آمریکا در دوره نخست وزیری دکتر محمد  مصدق و از بنیانگذاران حزب جبهه ملی داشت و حتی در زمان فوت صالح در سال 60 به عنوان یکی از عوامل برگزاری مراسم بزرگداشت این سیاستمدار کاشانی در زادهگاهش شناخته می شد.

گلی زاده پس از پیروزی انقلاب دیگر فعالیت مطبوعاتی نداشت و در مغازه فروش لوازم خانگی خود در میدان سنگ روزگار خود را سپری می کرد تا اینکه در 13 بهمن 1375 در سن 64 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در زیارت سلطان امیراحمد به خاک سپرده شد.

 

عکسی از اصغر گلی زاده در کناراللهیار صالح در آخرین سفر صالح به کاشان


    سعید گلی زاده
    (0) (0)

    سعید گلی زاده

    فوریه 3, 2020

    سلامی به گرمی کویر کاشان. تشکر می کنم از شما مدیریت خوب پایگاه خبری اهل کاشانم و مردم قدر شناس شهرم کاشان که این همه لطف ‌و محبت خود را در مقاله بسیار مستند و زیبا به مرحوم پدرم قلم زدید. پدرم خدمت گذاری بود که صمیمانه و عاشقانه به شهرش و تاریخ آن عشق می ورزید. ضمنا عکس مرحوم الهیار خان صالح و مرحوم پدرم در باغ قمصر و با دوربین بنده به تصویر کشیده شده است. موفقیت روز افزون همه شما آرزوی قلبی من است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *