• شناسه خبر : 17228

لوح ثبت ملی توغ شیخ رضا کاشان رونمایی شد

لوح ثبت ملی آیین "توغ شیخ رضا" در فهرست میراث ناملموس کشور به عنوان یکی از نمادهای عزاداری سنتی شهرستان کاشان با حضور عزاداران حسینی و جمعی از مسئولان در حسینیه توغ ( طوق) شیخ رضا رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در لوح ثبت این میراث ناملموس کاشان آمده است: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون یاد شده مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده سه قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، موضوع میراث فرهنگی ناملموس آیین “توغ شیخ رضا” با گستره موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر کاشان، هفدهم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملومس ثبت شد.

توغ شیخ رضا متعلق به هیئتی به همین نام در محله ی سر سنگ از قداست و احترام ویژه ای برخوردار است، توغ (طوق) به روایتی به کمر خمیده حضرت زینب اشاره دارد و به روایتی دیگر به علم خمیده و افتاده حضرت عباس(ع) منسوب است.

هر ساله آیین استقبال از طوق شیخ رضا در شب هشتم محرم از منزل متولی این نماد عزاداری سنتی کاشان برگزار می‌شود و روز تاسوعا دوره توغ در محلات و خیابان های کاشان همراه با عزاداری و سینه زنی برگزار و در روز عاشورا توغ به همراه هیئت برای اقامه عزا به بازار تاریخی کاشان می برند.

گفته می‌شود شیخ رضا یکی از اهالی شهرستان جاسب و از خادمان بارگاه امام هشتم (ع) بوده که توغ (طوق) را در 400 سال پیش به عنوان هدیه به کاشان آورده است و امروزه نیز “سید مصطفی شیخ رضا” چهارمین نسل شیخ رضا مسئولیت نگهداری و تولیت این توغ را به عهده دارد که در اصطلاح به او «بابای توغ» می‌گویند.

 گفتنی است ۴۰ اثر ناملموس فرهنگی شهرستان کاشان ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آیین هایی عاشورایی است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *