• شناسه خبر : 6760

درخواست مجدد میراث فرهنگی اصفهان از دادستان کاشان؛

عملیات عمرانی پارکینگ تجاری چارسو را متوقف کنید

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در نامه ای به دادستان کاشان مجددا خواستار توقف عملیات عمرانی پارکینگ تجاری چارسو در خیابان باب الحوائج بدلیل عدم‌طی کردن فرآیندهای قانونی برای تایید نقشه های معماری و اجرایی توسط شهرداری شد.

 به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در این نامه که در تاریخ 8 خرداد سالجاری برای دادستان عمومی و انقلاب کاشان ارسال شده است فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با استناد به نامه آبان سال گذشته مبنی بر توقف احداث عملیات عمرانی در خیابان باب الحوائج با توجه به حکم قضایی شده و در رونوشتی این موضوع را به اطلاع مقامات مسئول و نهادهای حقوقی وزارت میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان ‌کاشان رسانده است.

در متن نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان  به دادستان عمومی و انقلاب کاشان آمده است: 

پیرو نامه 23 آبان 98 در خصوص انجام عملیات ساختمانی توسط شهرداری کاشان در ملکی واقع در خیابان باب الحوائج، جنب بازار بزرگ متاسفانه با وجود دستور مقام قضایی مبنی بر توقف عملیات در حریم بلافصل خانه‌های تاریخی “وثقی” و “مقدم” که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند، منجر به تخریب بخشی از ساختار معماری بناهای مذکور شده است.

دستور فرمایید با توجه به اینکه تاکنون نقشه‌های معماری و اجرایی محل به تایید این اداره‌کل نرسیده نسبت به توقف عملیات و سیر مراحل قانونی و تصویب ای عملیات اجرایی اقدام شود.”

همچنین در تاریخ  20 خرداد رسانه میراث باشی با انتشار این نامه این سوال را پرسید که در باب خروجی نامه‌نگاری‌ها مشهود است شهرداری کاشان فارغ از نامه‌نگاری بین میراث‌فرهنگی و دستگاه قضا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد… و حال پرسش اصلی اینجا است شهرداری با پشت‌گرمی چه کسانی کوچکترین اهمیتی به نامه‌نگاری‌ها نمی‌دهد؟ آیا وقت آن نرسیده دستگاه قضا و میراث‌فرهنگی جدی‌تر به این مساله ورود پیدا کنند؟

شایان ذکر است در تاریخ 6 خرداد بود که خبر رسید سرداب دست‌کن خانه تاریخی مقدم به دلیل گودبرداری توسط شهرداری کاشان  تخریب شد که باشکایت میراث فرهنگی و حکم قاضی عملیات عمرانی چارسو برای پنجمین بار متوقف شد اما پس از آن بار دیگر شهرداری مشغول به کار شد.

گفتنی  است ناصر طاهری معاون اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان  در آذر ماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: هنوز طرح معماری در خصوص پروژه ساختمانی خیابان باب‌الحوائج کاشان، از سوی میراث فرهنگی تایید نشده و به همین دلیل طبق دستور قضایی و از نظر ما این پروژه متوقف است؛ مگر آنکه شهرداری بخواهد خلاف قانون و مخفیانه عملیات خود را ادامه دهد.

با توجه به مکاتبات اداری و عدم توقف پروژه عمرانی با وجود پیگیری میراث فرهنگی استان اصفهان، پایگاه خبری اهل کاشانم آمادگی این را دارد که در صورتی که شهرداری کاشان، میراث فرهنگی کاشان و دادستان کاشان پاسخی درباره این نامه و سوالات و ابهامات موجود برای احداث این پروژه را دارند را برای آگاهی افکار عمومی منتشر کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *