• شناسه خبر : 4493

علم بهتر است یا ثروت؟

محمد مشهدی نوش آبادی *_ علم بهتر است یا ثروت؟ مسلما هر دوتا خوب است و معمولا اولی در خدمت دومی و گاهی هم سر به هوا و بی‌خیالِ دومی، اما انتظار این است که یک مرکز علمی معتبر بر اهمیت علم تاکید کند و بیشتر به آن بیندیشد تا ثروت.

دانشگاه کاشان مرکزی علمی است با چندصد نفر عضو هیات‌علمی و کارمند و چندهزار دانشجو که کارشان آموزش و تولید علم است؛این دانشگاه یک “ستاد توسعه” هم دارد که کارش جذب خیرین است و خوب هم عمل می‌کند و در توسعه دانشگاه مشارکت نسبی دارد، گر چه در این موسسه بیشتر به توسعه فیزیکی توجه دارد که این خود محتاج نقد و بررسی جدی است، چشم انداز روشنی برای توسعه فیزیکی دانشگاه نمی‌توان متصور شد و معلوم نیست توسعه بی رویه فضای آموزشی غیر ضروری چه توجیهی دارد؟

اگر به اخبار منتشره دو هفته اخیر در سایت این دانشگاه نگاه کنیم می بینیم که بیشترین اخبار مربوط به خیرین است، حتی اگر میهمانانی عالی‌مقام هم به دانشگاه بیاید مدیران دانشگاه ترجیح می‌دهند این میهمانان با ستاد توسعه و خیرین دانشگاه دیدار داشته باشند تا اعضای هیات علمی و یا منتخب پژوهشگران و چهره های برتر دانشگاه.

در واقع مدیران محترم دانشگاه خواسته یا ناخواسته پول را برند اصلی دانشگاه نشان می دهند که خلاف رسالت اصلی دانشگاه است؛ بلکه همه اینها باید در خدمت و پشت سر دانش و دانشگاهیان باشد و توجه به اساتید و نخبگان و برگزیدگان دانشگاه کاشان باید محور برنامه‌ها و اخبار باشد.

نباید از دانش تنها به یک رتبه بندی در فلان موسسه و بهمان مرکز علم سنجی بسنده شود، بلکه باید به کسانی که این مراتب را بوجود آورده و یا کسانی که شبانه‌روز تلاش علمی می کنند و تلاششان در این رتبه بندی‌ها منظور نمی‌شود، بها داده شود. آنها باید برجسته شوند و مدیریت دانشگاه باید آنان را به رخ بکشد نه ثروتمندان را.

بگذارید تجلیل از ثروتمندان را نهادهای مربوطه انجام دهند و شما بزرگان دانشگاه را تجلیل و تشویق کنید، آنگاه اگر فرصتی ماند به خیرین ثروتمند بپردازید.در واقع اگر ثروت به دانشگاه عزت بدهد، خیلی از مراکز صنعتی و کارخانجات حتی در منطقه کاشان از دانشگاه کاشان پیشروتر هستند و دانشگاه در این زمینه چیزی برای برند شدن ندارد.

بیاییم خالصانه قدر دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه را بدانیم و جانب حرمت آنان را فرونگذاریم که آنها سرمایه واقعی شهر، منطقه، کشور و مایه افتخار دانشگاه کاشان هستند.

 

*عضو هیات علمی دانشگاه کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *