• شناسه خبر : 9585

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

عدم رعایت فاصله اجتماعی کاشان را در معرض موج جدیدی از شیوع کرونا قرار داده‌است


 

طی روزها و هفته های گذشته منطقه کاشان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت آبی قرار گرفته است. متاسفانه این موضوع باعث شده است که برخی از شهروندان با بی تفاوتی تمام نسبت به شیوع ویروس کرونا با آن برخورد کرده و به عبارت عامیانه بی خیال آن شوند.

هر چند همزمان با این بی تفاوتی های مردم برخی از تصمیمات مدیران و مسئولان در اعلام بازگشایی هایی زودهنگام باعث شده است که نه فقط منطقه کاشان بلکه تمام کشور در خطر شیوع جدید ویروس کرونا قرار گیرد.

اما در این بین به وضوح می توان بی تفاوتی را نسبت به بسیاری از اعمال محدودیت های گذشته دید و به گفته کارشناسان با این اوضاع شیوع موج جدیدی از کرونا دور از ذهن نیست و احتمالا بهمن و اسفند پیش رو را متاسفانه باز هم شاهد شرایطی همچون مهر و آبانماه خواهیم بود.

از سوئی دیگر با گشت و گذاری در سطح شهر و همچنین بین ادارات و به خصوص بانکها این موضوع به وضوح هویداست که انگار نه انگار کرونایی وجود داشته است و دارد.
با مراجعه به یکی از بانکهای سطح شهر و مشاهده وضعیت مراجعه کنندگان به بانک ودیگر ادارات ت موسسات خدماتی خطر را می توان بیش از پیش احساس کرد.

علی رئیس یکی از بانک های موجود در سطح شهر است. وی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه در موج اول شیوع ویروس کرونا برخی از همکاران ما متاسفانه بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: شرایط این روزها هم شباهت زیادی به آن روزها دارد و برخی از اربابان رجوع در رعایت مسائل بهداشتی بی تفاوت هستند که این موضوع علاوه بر جان خود این عده از همشهریان و دیگر مردم، جان کارمندان بانک هم تهدید می شود.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام توصیه ها و اعمال محدودیت ها و الزام مراجعه کنندگان به ماسک برخی از شهروندان نسبت به این موضوع هیچ جدیتی ندارند، ابراز داشت: در طول شیوع ویروس کرونا طی تقریبا یکسال گذشته حجم زیادی از کارمندان بانک ها مبتلا شده اند که این باعث شده است همکاران ما در بانک ها کار برای آنها فرسایشی شود.

این شهروند کاشانی با اشاره به اینکه برای عدم ارائه خدمات به افرادی که نسبت به دستورالعمل های بهداشتی بی تفاوت هستند ما نیاز به یک قانون محکم و پشتیبانی قانونی داریم، خاطرنشان کرد: نمونه ای داشتیم که وقتی به فردی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کردند خدمات نمی دادیم آنها با داد و فریاد متاسفانه ما را تحت فشار قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه به شهروندان کاشانی توصیه می کنیم حتی الامکان از مراجعه حضوری به بانک در این ایام خودداری کنند، بیان داشت: استفاده از خدمات غیرحضوری و استفاده از فضای مجازی و اینترنت می توان راه جایگزین برای استفاده از خدمات بانکها باشد.

ادارت و نهادهای خدماتی نیز یکی دیگر از مراکزی است که تجمع زیادی از افراد روزانه در آن اماکن انجام می شود. البته بر خلاف بانکها این مراکز و ادارات در زمان تعطیلی های کرونایی تعطیل شده بودند و شاید می توان گفت یکی از دلایل کنترل شیوع ویروس کرونا طی آذر و دیماه همین تعطیلی ها بود.

بسیاری از ادارات و نهادهای خصوصی و دولتی با نصب تراکت هایی ارائه خدمات را در این مراکز منوط به استفاده ماسک کرده اند ولی مشاهدات عینی خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم موید این مطلب است که این موضوع در این ادارات اصلا عملی نمی شود.
چندین نمونه از این این ادارات را در سطح شهر دیده ایم که بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک توسط اربابان مرجوع به آنها خدمات می دهند و این موضوع باعث شده است که این عادت و روال هم برای ادارات و هم برای مردم عادی شود.

از سوئی دیگر وقتی برخی از مردم به رفتار و کردار برخی از مسئولین می نگرند این جرات را بیشتر به خود می دهند که نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی تفاوت باشند.
عدم استفاده از ماسک، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو مورد از بیشترین مواردی است که گاها در تصاویر منتشر شده از برخی مسئولین و مدیران شهر به جامانده است.

یکی از روسای ادارات در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم در پاسخ به علت بی تفاوتی برخی از مدیران نسبت به اعمال محدودیت برای ارائه خدمات به افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: یک عزم جدی برای این موضوع باید در سطح شهر با محوریت فرمانداری به عنوان مرکز ستاد شهرستانی مبارزه با کرونا در سطح شهر و مدیران شهری به وجود آید چرا که وقتی فردی ببینید حداقل در ارائه خدمات با مشکل مواجه می شود مجبور به استفاده از ماسک می شود.

وی با بیان اینکه مدت زمان طولانی شیوع ویروس کرونا زندگی و فعالیت اجتماعی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است، ابراز داشت: درست است که مردم خسته هستند ولی شیوع این ویروس ارتباط مستقیمی با رفتار مردم دارد و اگر این رفتارها ادامه داشته باشد متاسفانه شاهد موج دیگری از شیوع کرونا خواهیم بود.

این رئیس اداره کاشان با اشاره به اینکه حتی اگر استفاده از ماسک هم الزامی شود، فاصله اجتماعی در بسیاری از مواقع در نهادها و دستگاه های اجرایی و خدماتی رعایت نمی شود، افزود: درست است که رفتار مردم بر وضعیت شیوع ویروس کرونا تاثیر متقابل دارد ولی مدیران و مسئولینی که تصمیم گیرنده هستند باید بدانند که در این زمینه نباید هیچ رودربایستی نداشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت کاشان نیز در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح ادارت و بانکهای‌ سطح شهر به حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: این سطح رعایت در ادارات و بانکها نسبت به ماه های ابتدایی فصل پاییز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در بین پروتکل های بهداشتی گندزدایی از محیط در ادارات و بانکها نسبت به دیگر پروتکل ها به شدت پایین است، ابراز داشت: در مورد استفاده از ماسک با وجود برخی از بی تفاوتی های مردم و کارکنان همچنان این پروتکل در رعایت به مقدار قابل قبولی رعایت می‌شود.

مسعود دهقانی با اشاره به اینکه تجمعات یکی از مهمترین کانون های شیوع ویروس کرونا هستند، تصریح کرد: عدم فاصله گذاری اجتماعی پاشنه آشیل شیوع مجدد کرونا در کاشان خواهد بود و متاسفانه در برخی از ادارات و بانکها رعایت فاصله اجتماعی به خوبی رعایت نمی شود.

هرچند می دانیم شیوع طولانی مدت ویروس کرونا بسیاری از زندگی ها را مختل کرده است ولی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا باید همه مردم و مسئولین در این زمینه ساعی باشند.

از سوئی دیگر اینکه بخواهیم هرگونه کم کاری در ارتباط با شیوع کرونا را به به گردن مردم بیاندازیم و مدیران و مسئولین خود را از این موضوع مبرا بدانند، مطلبی غیر واقعی است.

در بسیاری از مراسم های افتتاحیه شاهد تجمع برخی از مسئولین بدون رعایت هیچ گونه فاصله اجتماعی هستیم. بسیاری از جلسات تشکیل شده در ادارات و دستگاه های اجرایی در اتاق ها و سالن های مسقف بدون هیچ تهویه مطبوع است و مواردی اینچنینی نیز دیگر اتفاق افتاده است که نشان می دهد متاسفانه اجرای پروتکل های بهداشتی تنظیم شده توسط وزارت بهداشت حتی گاها از سوی برخی از ادارات و نهادهای اجرایی و مسئولین شهری رعایت نمی شود.

به نظر میرسد برای کنترل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع موج بعدی این ویروس منحوس همه مردم و مسئولین در هر جایگاهی که هستند نسبت به این موضوع باید دغدغه داشته باشند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *