• شناسه خبر : 2148

توپ میراث در زمین شهرداری کاشان:

ضوابط بنای مجاور خانه بروجردی ها به شهرداری ارسال شده است

روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در واکنش به مطلب «کلنگ‌های بی‌هوا در بافت تاریخی کاشان» با ارسال جوابیه در خصوص آغاز ساخت و ساز جدید در مجاورت خانه تاریخی بروجردی ها اعلام کرده است: «حداکثر ارتفاع بنا تا بلندترین نقطه ساختمان 5 متر از سطح خیابان علوی است. نماهای ساختمان درون‌گرا و سنتی ساده است. موارد مذکور همراه با ملاحظات تکمیلی به مالک ابلاغ شده و در حاشیه‌ی نقشه‌های بنا برای شهرداری کاشان ارسال شده است. اجرای ساخت و ساز پس از فرآیندهای قانونی بلامانع است.»

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، به نظر می‌رسد میراث با ارسال این جوابیه از خود رفع تکلیف کرده و مسئولیت هرگونه تخلف در ساخت وساز در بافت تاریخی کاشان را متوجه شهرداری کاشان دانسته است. همچنین در این جوابیه اشاره نشده آیا فرآیندهای قانونی احداث بنا اعم از صدور پروانه و تایید کمیسیون ماده 5 مبنی بر تغییر کاربری انجام گرفته است یا خیر؟ پرسشی که پاسخ آن در حوزه‌ی روابط عمومی شهرداری و فرمانداری کاشان نهفته است.

میراث همچنین در این جوابیه با اشاره به ساخت و ساز مغازه مقابل خانه بروجردی‌ها اعلام کرده است: میراث با تجاری شدن این دو پلاک مخالف است. برای توقف عملیات شکایت کرده ولی همراهی مناسب از سوی سازمان‌های مسئول ندیده است. پرونده در کمیسیون ماده صد شهرداری بی‌توجه به اخطارهای میراث تایید شده و به همین واسطه مالک در پرونده قضایی تبرئه شده است. این در حالی است که این دو پلاک مجوز کمیسیون ماده 5 ندارد.

وظیفه رسانه انعکاس بی‌کم و کاست اخبار شهر است. قضاوت با افکار عمومی است. پایگاه خبری اهل کاشانم پس از انتشار مطلب «کلنگ‌های بی‌هوا در بافت تاریخی کاشان» پاسخ کامل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان را برای آگاهی افکار عمومی منتشر می‌کند. متن جوابیه به شرح ذیل است:

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان با توجه به درج خبری در سایت های خبری کاشان طی هفته گذشته در خصوص آغاز ساخت و ساز جدید در خیابان علوی، در مجاور پارکینگ مقابل خانه تاریخی عامریها و همچنین تماس های برخی از شهروندان محترم با این اداره و نگرانی ایشان از احتمال احداث ساختمانی بدون ضابطه و اخذ مجوز که باعث مخدوش نمودن حریم منظری آثار تاریخی ارزشمند مجاور به ویژه خانه تاریخی بروجردی خواهد شد، به اطلاع می رساند محل ساخت و ساز مذکورحاصل تخریب و تجمیع سه پلاک است که یکی از آنها خانه ای است فاقد ارزش و با قدمت چند دهه ساخت که دارای ارتفاعی بیش از 9 متر از خیابان علوی بوده و دو پلاک دیگر نیز طی چند دهه اخیر به حالت ویرانه و مخروبه قرار داشته اند.

این پلاک ها دارای ارزش ریالی بالایی بوده و شرایط برای تملک و استفاده بهینه از آن برای دستگاه های شهری متولی فراهم نشده بود و از طرفی به علت محدودیت های ارتفاعی حریم محله سلطان امیراحمد جذابیتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز نداشته و طی چند دهه اخیر بی توجه رها شده بودند. نهایتاً این محل طی سنوات اخیر توسط بخش خصوصی به منظور ایجاد تأسیسات گردشگری خریداری شد و در سال 1395 نقشه و طرح مورد نظر ایشان برای بررسی و اخذ مجوز به این اداره ارسال گردید که با توجه به مغایرت با ضوابط شهرسازی و حریم بناهای تاریخی مجاور مورد مخالفت این اداره قرار گرفت.

پس از مکاتبات متعدد و برگزاری جلساتی با مالک و مشاورین طرح در اداره میراث فرهنگی کاشان و همچنین برگزاری جلسه کمیته فنی اداره کل استان متبوع و مطابق رأی ایشان و هماهنگ با ضوابط حریم سلطان امیراحمد، حداکثر ارتفاع 5 متر از سطح خیابان علوی تا بلندترین نقطه ساختمان و همچنین ضوابطی در نحوه دسترسی و نماهای ساختمان مانند درونگرا بودن و اجرای نماهای سنتی ساده برای احداث بنا در این پلاک تعیین و به مالک ابلاغ گردید.

نهایتاً در تابستان سال 1397 طرح و نقشه های ساختمان جدید در تطابق با این ضوابط همراه با درج ملاحظات و نکات تکمیلی در حاشیه نقشه ها به شهرداری کاشان ارسال گردید تا پس از طی مراحل قانونی لازم به اجرا درآید.

بدیهی است با توجه به استقرار این بنا در مجاورت خانه های تاریخی ارزشمند و معتبر کاشان ، طی روند عملیات اجرایی، این اداره پایش و مراقبت لازم را نسبت به رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع مجاز و نماهای خارجی ساختمان، مبذول خواهد داشت.

همچنین در خصوص دو ساخت و ساز انجام شده و در حال انجام برای احداث مغازه در مقابل در ورودی خانه بروجردی نیز اعلام می دارد این اداره در هر دو مورد از آغاز با تجاری شدن این مکان مخالفت داشته و در پاسخ استعلام تعمیرات داخلی برای دو پلاک مقابل خانه بروجردی صریحا این موضوع را اعلام داشته است لیکن مالکین عملیات تعمیرات داخلی خود را به سمت ساخت و ساز و احداث مغازه پیش بردند و این اداره نیز مبادرت به طرح شکایت از ایشان نمود که همراهی مناسبی در توقف عملیات اجرایی پلاک ها از سوی نهادهای مسئول انجام نشد و متاسفانه کمیسیون ماده صد با بی توجهی کامل به نامه ها و پیگیری های اداره میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط و نظرات کارشناسی این اداره برای دو پلاک که در حریم مصوب و قانونی خانه تاریخی بروجردی قرار دارند، با اعطای مجوز تجاری به هر دو پلاک باعث تایید و تثبیت این اقدامات و ایجاد واحدهای تجاری شد و این اقدام حتی منجر به تبرئه مالک در روندپرونده قضایی نیز گردید. لازم به ذکر است این دو پلاک مجوز تغییر کاربری تجاری از کمیسیون ماده پنج را دریافت نکرده اند.

شایان ذکر است پایگاه خبری اهل کاشانم چند روز قبل در یادداشت با عنوان «کلنگ های بی هوا در بافت تاریخی کاشان» مطالبی درباره برخی ساخت و سازها در اطراف خانه ارزشمند بروجردی ها منتشر کرده که می توانید این یادداشت را در لینک (اینجا) بخوانید.


    (0) (0)

    سپتامبر 6, 2019

    سلام واقعامتاسفم که زمین تاآسمان رفتارهای ارگانهادرموردموضوع ساخت وسازویاسدمعبدیک دستفروش فرق داردبعضی وقتهاباچه رفتاری بادستفروش برخوردمی شودووسایلش رامی گیرنداول بایدتذکربدهندمکان مناسبی رابرای جابجایی به اونشان دهندبعدودرموردساخت وسازجوان کارگری که خیابان سالمندان فین بزرگ زمینی می خردوخبرنداردکه زمین دولت است دیوارودرمی گذاردمی آیندبالودرخراب می کنندوحتی وسایلی که داخلش است و امانت مردم می برندبدون اینکه به اوازقبل بگویندگفته شدطبق معمول مقصرمعلوم نشداونوقت به راحتی کناربافتهای تاریخی سرپیچ جاده ای باریک درفین بزرگ‌ که خطرداردیاخیابان نطنزکوچه مدرسه صادقی که دیدمناسبی ندارداجازه می دهندواقعاتشکرازاین همه تضادوتناقض درکارآنها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *