• شناسه خبر : 13428

صدور قبض‌های میلیونی آب در روستاهای کاشان ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، موضوع صدور قبوض‌های نجومی آب برای مشترکان در روستاهای شهرستان کاشان همچنان ادامه دارد و با صدور قبض‌های جدید مشترکانی که حتی مصرف طی یک دوره نیز نداشتند مبلغ قابل توجهی قبض آب برای آنان صادر شده است.


مسئولان آبفا مدعی هستند این اقدام بر اساس ابلاغ جدید از سوی وزارت نیرو صورت گرفته است به نحوی که هر مشترک اگر تا سه مرتبه مامور بازدید کنتور به منزل مشترک مراجعه کرده و در منزل وی فردی حضور نداشت این مشترک به عنوان مشترک خانگی شناخته نمی‌شود و بر اساس تعرفه اقامتگاه خانگی قبض آب برای آن صادر می‌شود.


این موضوع در شرایطی است که صدور قبض آب نجومی برای مشترکان روستایی است و اکثر این افراد درآمد قایل توجهی ندارند و این موضوع موجب شده است که نارضایتی برای شهروندان روستایی شهرستان کاشان ایجاد شود.


یکی از شهروندان روستایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، ضمن ابراز نارضایتی از صدور آب‌بهای خود اظهار داشت: از 15 مرداد سال جاری لغایت ششم مهر سال جاری میزان مصرف آب صفر بوده به نحوی که شماره کنتور در رقم 4672 در این مدت فرقی نکرده است.


وی با بیان اینکه با صدور قبض آب‌بها در عین ناباوری یک میلیون تومان نسبت به قبض دوره قبلی بیشتر میزان آب بها صادر شده است، افزود: در این مدت دو میلیون و 400هزار تومان میزان قبض آب‌بها آمده که نسبت به دوره قبلی یک میلیون تومان بیشتر بود.


این شهروند روستایی ضمن ابراز تعجب از میزان قبض صادر شده ابراز داشت: بنده ملاک و معیار قبض صادر شده را متوجه نمی‌شوم؛ چرا مشترک روستایی که هیچ مصرفی نداشته است طی یک دوره قبض آب بهای آن باید یک میلیون تومان از دوره قبلی بیشتر باشد؟


وی با بیان اینکه هیچ مسئولی نیز پاسخگوی این موضوع نیست، گفت: به مسئولان مختلف در رده‌های نظیر مسئول آبفای روستای کله، رئیس سازمان آب و فاضلاب شهر نیاسر و دیگر مسئولان مختلف تماس گرفتم اما هیچ کدام از آنان پاسخگو نبودند تا بدانم دلیل صدور این قبض چیست؟


یکی دیگر از شهروندان روستایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه نوع تعرفه کاربری منزل مسکونی ما در روستا اقامتگاه غیردائم ثبت شده است، اظهار داشت: این تغییر کاربری به یک باره و بدون اطلاع قبلی و ارائه دلیل از سوی آبفا انجام شد و قبض‌های ما بالای یک میلیون تومان صادر می‌شود.


وی با بیان اینکه پیگیری در این زمینه راه به جایی نداشته است، افزود: شنیده شده که اگر مسئول قرائت کنتور سه مرتبه به درب منزل مراجعه کرده و کسی در منزل نباشد مشترک مورد نظر خانگی محسوب نمی‌شود؛ این موضوع چه دلیل و چه منطقی پشت روی آن است.


این شهروند اهل یکی از روستاهای کاشان با بیان اینکه من و همسرم هر روز برای زراعت و کشاورزی به سمت مزارع خود رفته و نزدیک به غروب بر می‌گردیم، ابراز داشت: اگر ماموری در این مدت به منزل ما بیاید قاعدتا فردی نیست که درب را برای آنان باز کند در حالی که ما ساکن روستا هستیم.


وی با بیان اینکه این سیاست یکی از سیاست‌های غلط وزارت نیرو است، گفت: شناسایی مشترکان پرمصرف و خوش‌نشین‌ها برای اداره آب و فاضلاب شهرستان کاشان اقدامی آسان است اما نوع کاربری اغلب مشترکان در شرایط فعلی تغییر کرده و باید برای اثبات آن هفت خان را بگذرانند.


یکی دیگر از شهروندان اهالی روستاهای شهرستان کاشان با بیان اینکه برای رفع این مشکل اغلب اهالی روستای پای طوماری خطاب به مسئول آبفا را امضا کردند، اظهار داشت: پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است اما متاسفانه تاکنون این اقدامات راه به جایی نداشته است.


وی با بیان اینکه برای یک شهروند روستایی چه دلیلی برای صدور قبض آب‌بهای نجومی وجود دارد، افزود: امید به دولت جدید وجود دارد و امیدواریم دولت با بررسی این موضوع در اخذ این تصمیم تجدید نظر کرده و دغدغه روستائیان را برطرف کند.


محمدحسین خامه‌چیان، معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای کاشان در این زمینه اظهار داشت: تعرفه سال یک هزار و 400 بر پایه بازدارندگی است و از این رو شهروندان به دلیل موقعیت ویژه منطقه کاشان به جهت خشکسالی لازم است تا مشترکان پرمصرف تا حد امکان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.


عباسعلی کحال نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه این موضوع ابلاغیه از سوی وزارت نیرو بوده است، اظهار داشت: اگر مامور آبفا برای قرائت کنتور به درب منزل مراجعه کرده و طی دو الی سه مرتبه در منزل فردی حضور نداشت این کاربری به اقامتگاه غیردائم تغییر پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه این تصمیم به نوعی عامل بازدارندگی دارد، افزود: برخی از افراد منازل در روستا دارند و آخر هفته‌ها در آنجا اقامت دارند و در آن مدت میزان قابل توجهی آب مصرف می‌شود و بر این اساس این اقدام به نوعی عاملی برای بازدارندگی مصرف در نظر گرفته شده است.

مدیر روابط عمومی آبفا کاشان با بیان اینکه مشترکان که نسبت به این موضوع معترض هستند می‌توانند جهت بررسی به اداره آبفا مراجعه کنند، ابراز داشت: با بررسی کارشناسان نوع کاربری با توجه به سکونت در محل مشترک تغییر پیدا می‌کند.

محمدرضا اسدی نیز در این رابطه اظهار داشت: اقامتگاه‌های غیردائم مربوط به قمصر، نیاسر و روستاهای اطراف کاشان است و آخر هفته‌ها افراد به این مناطق آمده و چند روزی را در آن منطقه سپری می‌کنند در حالی که تعرفه اقامتگاه دائم در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و این تعرفه ها از 25 خرداد سال جاری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اگر فردی اقامت دائم خود در آن منطقه را ثابت کرد، نوع کاربری مشترک را تغییر می‌دهیم، گفت: باید پذیرفت که قیمت واقعی و تمام شده مصرف آب پرداخت شود در حالی حدود شش درصد اقامتگاه دائم هستند و مابقی با همان افزایش هفت درصدی اعمال شده است.

مدیرعامل آبفا شهرستان کاشان با بیان اینکه 85 درصد مشترکان ما خانگی هستند، تصریح کرد: اعتراضات این موضوع به دلیل افزایش سه برابری قیمت پایه تعرفه اقامتگاه غیردائم است و همین موضوع موجب نارضایتی مشترکان شده است و بر اساس قانون اگر سه دوره امکان قرائت وجود نداشته باشد نوع کاربری به اقامتگاه غیردائم تبدیل می‌شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *