• شناسه خبر : 13865

سرمایه گذاری گردشگری باعث مرگ تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش یخ آب می‌شود

تنوع زیستی و استقبال گردشگران از منطقه بکر یخاب باعث شده است تا چشم طمع سرمایه گذاران به سمت منطقه حیات وحش یخاب جلب شود.


خبرهای غیر رسمی حکایت از زمینه چینی و اقدامات اولیه برای خارج کردن بخشی از این منطقه و واگذاری به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری دارد.

دوستداران محیط زیست منطقه با ابراز نگرانی از این رخداد در گفتگو با اهل کاشانم سرمایه گذاری بدون ضوابط و با رابطه را باعث نابودی حیات وحش بکر این منطقه می دانند.

مسیب صدری مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد در معرفی یخاب می گوید: منطقه حفاظت شده وپناهگاه حیات وحش یخاب بدلیل مرز مشترک با پارک ملی کویر،‌کریدوری بی نظیر برای بیابان مرکزی ایران و مناطقی همچون پناهگاه حیات وحش خارو، و پناه گاه حیات وحش عباس آباد بوده که علاوه بر کوه ها و ارتفاعات کم‌نظیر مناطق دشتی، بیابانی، کویری و تپه ماهوری وسیعی را در دل خود جای داده‌است.

صدری افزود: تلفیق کم‌نظیر آثار تاریخی متعدد، چون قلعه کرشاهی ابوزیدآباد ، قلعه و چاپارخانه گرماب ابوزیدآباد، قلعه سردار، قلعه و کاروانسرای سفیدآب و مجموعه باستانی کوشکو منطقه ای کم نظیر و‌خاص است که این منطقه به شدت با کمبود نیرو و امکانات محافظتی مواجه بوده و مکرر موجب بی مهری برخی مسئولین قرار گرفته است.

عباس زرین قلم از عکاسان و مستند نگاران حیات وحش منطقه کاشان و آران و بیدگل نیز در این باره گفت: وجود عکس و تصاویر ثبت شده از این منطقه توسط افراد آماتور و حرفه ای در فواصل و مناطق مختلف، بیانگر تنوع زیستی ارزشمند یخاب درکنار مناطق کوهستانی متعدد، و وسعت بالای مناطق دشتی، بخش غربی این منطقه در نوار ریگبلند (بند ریگ) می‌باشد.

زرین قلم وجود گونه های ارزشمندی همچون گربه شنی، روباه شنی، کفتار راه راه، کاراکال، زرده بر و تنوع بالایی از خرندگان از جمله کورمار تاتاری، اسکینک ماری مرنجاب، اسکینگ ماری ایرانی، انواع آگاماها، و لاسرتاها و انواع پرندگان ارزشمند را کم نظیر دانست و تصریح کرد وجود نوار ریگبلند در پناهگاه حیات وحش یخاب و در برداشتن وضعیت‌های توپوگرافی متنوع، این منطقه را در کشور بی‌نظیر نموده است.

زرین قلم هرگونه دخل و تصرف در منطقه را بسیار خطرناک و برهم زننده تعادل زیست محیطی و تغییر اکوسیستم ایجاد شده و پایان حیات بسیاری از گونه‌های نادر منطقه دانست.

یخاب در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان ،در اوایل سال ۱۳۹۲ رسماً به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال اواخر سال 1395 نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شده است.

نام منطقه برگرفته از نام چشمه یخاب در دل ارتفاعات یخاب است که در تابستان‌های گرم آبی خنک از آن می‌جوشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *