• شناسه خبر : 14149

ساخت و ساز غیرمجاز مانع ثبت جهانی سیلک شده‌است

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، کاشان به شهر نخستین‌ها معروف است چراکه تمدن هفت هزار ساله این منطقه نشان از قدمت بالای این شهرستان در زندگی یک جا نشینی بوده و از سوی دیگر می‌توان منطقه کاشان را شروع یک جانشینی در زمین دانست.

وجود آثار تاریخی متعدد در شهرستان کاشان نیز گواه بر این مطلب است و نماد این تمدن تپه‌های سیلک کاشان است که به ثبت جهانی رسیده است و زمزمه‌هایی برای ثبت جهانی این اثر شگفت به گوش می‌رسد‌.

متاسفانه در زمینه ثبت جهانی تپه‌های سیلک کاشان موانع و مشکلاتی وجود دارد و وجود این مشکلات باعث است تا ثبت جهانی آن به تاخیر بیفتد و لازم است تا در راستای رفع این مشکلات اقدامات اساسی صورت پذیرد.

جواد حسین زاده در برنامه رادیویی صدای شهر با بیان اینکه زمانی که می‌خواهیم کاشانی بودن خود را به رخ بکشند از سیلک صحبت می‌کنند، اظهار داشت: ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در وهله نخست بدین معنی است که در آن اثر ویژگی‌هایی نهفته است که نه تنها برای جامعه محلی بلکه برای جامعه جهانی اهمیت دارد.

وی ضمن اشاره به معرفی یک اثر با ثبت جهانی آن و لزوم توجه بیش از پیش به آن افزود: حریم سیلک از سال 1362 بر روی نقشه مشخص شده و در عرصه سیلک کشاورزی مشکلی ندارد اما برخی افراد بهانه ساخت اتاقک دارند در حالی که پیشنهاد شده به جای ساخت اتاقک با نصف هزینه یک کانکس خریداری کنند اما همکاری نمی‌کنند.

مدیر پایگاه پژوهشی تپه های سیلک با بیان اینکه 207 ملک در عرصه سیلک وجود دارد، ابراز داشت: متاسفانه در دو حوزه عرصه سیلک برق داده شده است و مربوط به قبل از سال 90 است و ساخت و سازهای غیرمجاز ما نیز در این دو حوزه است.

وی با بیان اینکه از سال 98 برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه سیلک با همکاری دستگاه قضا و شهرداری کاشان در دستور کار قرار گرفت، گفت: از ساخت و سازهای شروع کردیم که یا خانه باغ و یا ویلا بودند در حالی که برای ثبت جهانی عرصه سیلک از اهمیت بسیار زیادی برخودار است.

حسین‌زاده با بیان اینکه وجود یک محوطه تاریخی در منطقه علاوه بر داشتن منافع هزینه‌هایی نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: ما به عنوان مسئول تلاش کردیم سیلک را ساماندهی کنیم و برنامه‌ای را در نظر داریم فاز دوم کاوش باستان‌شناسی زنده را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی یک امر تخصصی قرار دارد، تاکید کرد: محوطه‌های هم ارز سیلک را برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار دادیم و همکاران تهیه پرونده ثبت جهانی و آماده سازی بستر لازم در این زمینه را در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک با بیان اینکه تشکیل پرونده دو سال طول می‌کشد، افزود: یک سال نیز به طول می‌کشد تا پرونده در نوبت باشد و امیدواریم طی سه الی چهار سال اخیر ثبت جهانی سیلک را جشن بگیریم.

جبرئیل نوکده نیز در برنامه رادیویی صدای شهر، با بیان اینکه سیلک شناسنامه سرزمین ما است، اظهار داشت: این منطقه آنقدر اهمیت داشت که در اولین جلسه شورای ثبت در سال 130 به ثبت ملی رسید و در بیشترین و بزرگترین موزه‌های جهان افتخارات آن وجود دارد که آثار سیلک در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای پرداختن به تاریخچه فلزکاری محوطه سیلک بهترین نقطه است، افزود: سیلک جزء پنج محوطه مهم جهان است و حرف‌های زیادی را دارد و اگر در حوزه صنایع دستی کاشان حرفی برای گفتن دارد ریشه آن در سیلک است و خوشبختانه محوطه‌ای شناخته شده در حوزه باستان شناسی است.

رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه شش معیار برای ثبت جهانی وجود دارد، ابراز داشت: اگر اثری یکی از آن معیار را داشته باشد در فهرست جهانی ثبت می‌شود در حالی که سیلک شش معیار را در خود دارد و اگرچه معیارها وجود دارد اما زیرساخت‌های آن برای ثبت جهانی مهیا نیست.

وی ضمن اشاره به شرایط ثبت جهانی یک اثر گفت: در ثبت جهانی باید به عرصه و حریم آن احترام گذاشته شود و از یک حفاظت مناسب برخودار باشد و وقتی در فهرست آثار جهانی قرار می‌گیرد یعنی معیارهای یک اثر جهانی را دارد اما در زمینه سیلک هنوز شرایط ثبت جهانی مهیا نشده است.

نوکده ضمن تقدیر از توجه بیش از پیش به سیلک در سال‌های اخیر تصریح کرد: باید در زمینه ثبت جهانی اطلاع رسانی کرد در حالی که متاسفانه ارتباط خود را با سیلک قطع کردیم و امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته شناخت لازم از سیلک صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه چند سال پیش کنفرانس سیلک در لندن برگزار شد، تاکید کرد: ما اگر قدر داشته‌های سیلک را بدانیم می‌توانیم دستاوردهای خوبی از آن داشته باشیم و امیدواریم جشن ثبت جهانی سیلک را در کاشان بگیریم.

رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه سیلک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: سیلک در زمان خود نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از این رو لازم است در زمینه آماده سازی شرایط برای ثبت جهانی سیلک مسئولان تمام تلاش خود را به کار بگیرند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *