• شناسه خبر : 6637

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

دستبرد سودجویان به قبرستان متعلق به دوره اسلامی در نیاسر

    اخیرا خبری در فضای مجازی شهرستان کاشان منتشر شده است که در آن از دستبرد سودجویان به قبرستانی مربوط به دوره اسلامی در نیاسر ذکر و در آن از شکافتن یکی از قبور و بیرون ریختن استخوان ها یاد شده بود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در خبر منتشر شده در صفحه اینستاگرام یکی از اساتید دانشگاه کاشان به موضوع دستبرد سودجویان به قبرستان متعلق به دوره اسلامی در نیاسر اشاره شده است.

در ادامه این خبر ذکر شده است: عمده سفال های موجود در این قبرستان مربوط به دوره صفوی و قاجاری است. با توجه به انجام اقداماتی مشابه از طرف برخی از سودجویان و دستبرد به میراث فرهنگی کشور خبرنگار اهل کاشانم این موضوع را پیگیری کرده است.

محوطه قبرستان نیاسر مربوط به دوران ساسانی نیست

استاد دانشگاه کاشان که این خبر را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه جهت‌گیری پست نوشته شده در صفحه شخصی اینستاگرام من بیشتر متوجه سودجویانی بود که با بی‌مبالاتی تمام، قبر یک فرد مسلمان را می شکافند، اظهار داشت: طبق سنت اسلامی همراه با متوفی چیزی دفن نمی شود و تنها نتیجه آن هتک حرمت به بازمانده جنازه یک انسان است.

وی با اشاره به تاکید بر اسلامی بودن محوطه قبرستان نیاسر ابراز داشت: در آن مکان عموما آثار اسلامی است و در دوره ساسانی اصلا قبرستانی وجود نداشت، چون عموم مردم آن دوره زرتشتی بودند و به خاطر عقاید خاصی که داشتند، جنازه را در ارتفاعی بلند قرار می‌دادند تاوحوش آن را بخورند، آنگاه استخوان ها را با اسید نابود می کردند.

محمد مشهدی نوش آبادی با بیان اینکه برخی از ما انسانها آنقدر جری شده ایم که قبر یک مسلمان را نابود و به استخوان هایش هتک حرمت می کنیم، تصریح کرد: در ثبت تپه محل این قبرستان قدمت آنرا مربوط به دوره ساسانی ذکر کرده اند که برای باستان‌شناسان این موضوع محرز نیست و به ظن قوی این محوطه از دوره صفوی و قاجاری است، هرچند ممکن است قدیمی تر هم باشد.

عدم اطلاع رسانی از دستبرد به آثار و میراث فرهنگی رویه خوبی نیست

وی عدم اطلاع رسانی مردم از دستبرد به آثار و میراث فرهنگی‌ را رویه خوبی ندانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این محوطه کند و کاو انجام می شود و مسئولین، شهروندان و مردم نیاسر باید حساسیت بیشتری به خرج دهند.

این استاد دانشگاه کاشان با بیان اینکه سرپوش گذاشتن با این مسائل مشکلات را حل نمی کند، یادآور شد: در قضیه مسدود شدن غار ازوار توسط مدیر معدن آن منطقه نیز با رسانه ای شدن این مسئله و پیگیری های بعدی شهروندان و صدور حکم قضایی، فرد خاطی مجبور به بازگشایی غار شد.

وی با اشاره به اینکه قبرستان دوره اسلامی نیاسر دارای ارزش تاریخی است، افزود: این محوطه دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است و به ثبت آثار ملی درآمده و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان باید با جدیت از آن محافظت کند.

برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی کشور نباید صورت مسئله پاک شود

مشهدی گفت: قصد ما از طرح مباحثی اینچنین حفظ میراث تاریخی و فرهنگی کشور است و نباید مسئولین با سرپوش گذاشتن بر موضوع، صورت مسئله را پاک کنند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی‌نیاسر نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم در سخنانی با اشاره به اینکه طرح این مسائل کمکی به حفظ آثار تاریخی و فرهنگی‌ نمی کند، اظهار داشت: بیان موضوعاتی اینچنینی باعث می شود با ایجاد حساسیت، زمینه ای برای تشدید فعالیت افراد سودجو برای تخریب بیش از پیش آثار تاریخی را فراهم کند.

حفاری های غیرمجاز انجام شده مربوط به حدود دو ماه پیش است

وی با بیان اینکه حفاری های غیرمجاز انجام شده مربوط به حدود دو ماه پیش است، ابراز داشت: قبری که مورد حفاری قرار گرفته است بر روی تپه ای متعلق به دوران تاریخی اسلامی واقع شده است و افراد سودجو به قصد یافتن اشیا عتیقه آن‌ را مورد کند و کاو قرار داده و بر اساس شواهد موجود قطعاتی از سفال های مربوط به دوره اسلامی همراه با مقداری استخوان از آن خارج کرده اند.

علی ابوالفضلی با بیان اینکه پیگیری های لازم برای این‌موضوع از طریق پایگاه میراث فرهنگی نیاسر انجام شده است، تصریح کرد: به منظور حفاظت از تپه مورد نظر برنامه هایی پیش بینی شده که در صورت فراهم‌ شدن شرایط و تخصیص اعتبار لازم این برنامه ها عملیاتی خواهند شد.

حفاظت از محوطه ها و تپه های تاریخی موجود در کاشان بسیار مشکل است

وی با اشاره به اینکه موضوع حفاظت از آثار، محوطه ها و تپه های تاریخی موجود در سطح شهرستان کاشان موضوعی مهم است، بیان داشت: با توجه به تعدد این آثار، اماکن و کمبود پرسنل و امکانات حفاظتی میراث فرهنگی‌، حفاظت از این آثار بسیار دشوار است.

مسئول حوزه باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با بیان اینکه با وجود این‌مشکلات پرسنل یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تمام تلاش خود را برای کاهش دستبرد و تحدی افراد سودجو به میراث فرهنگی انجام می دهند، یادآور شد: اما آنچه در این خصوص مهم و مسلم است همکاری نیروی انتظامی، بسیج و افراد بومی و محلی است که می تواند در زمینه حفظ این آثار ارزشمند بسیار راهگشا باشد.

وی با اشاره به همکاری میراث فرهنگی در حوزه باستان شناسی با دیگر دستگاه های دولتی و خصوصی افزود: با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بر اساس اولویت بندی محوطه ها و تپه های باستانی و تاریخی کاوش های علمی در راستای شناسایی و معرفی بخشی از تاریخ پر‌فراز و نشیب شهرستان کاشان انجام شده است.

ابوالفضلی انجام این مهم‌ را باعث جذب گردشگران متخصص و علمی و رونق گردشگری مناطق مختلف دانست و گفت: از جمله شاخص ترین فعالیت های باستان شناسی انجام شده به انجام چند فصل کاوش علمی در محوطه باستانی استرک و جوشقان، خانه فلاحتی و غیره می توان اشاره کرد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *