• شناسه خبر : 15939

به بهانه سفر رئیس جمهور به استان اصفهان:

حل مشکلات کاشان در گرو ارتقا جایگاه مدیریتی این شهرستان

مهدی عرشی

بیست و پنجمین سفر رئیس جمهور به همراه هیات دولت به استان اصفهان خواهد بود، سفری که فارغ از آمدن یا نیامدن شخص رئیس جمهور می تواند سرآغازی برای تحقق خواسته ها و مطالبات مردم کاشان باشد.

هرچند کاشان در بسیاری حوزه ها دارای جایگاه استراتژیک در کشور است، ولی در دهه های اخیر زخمی بی توجهی و بی مهری ها و عدم اختصاص بودجه های لازم از مرکز استان شده تا چرخ توسعه و پیشرفت آن به آهستگی بچرخد، بی مهری هایی که در 10 ماه مدیریت دولت سیزدهم نیز از سوی مدیران استانی دیده می شود.

کاشان با قدمت هفت هزار سال قدمت تاریخ در طول دوران حیات خود هیچگاه پایتخت نبوده ولی شهری مهم در هر دوره تاریخی محسوب می شده است و با وجود تمام فراز و فرودها، امروزه این شهر جایگاه مهمی در حوزه ها اقتصادی، فرهنگی، سیاسی کشور دارد ولی بالفعل شدن پتانسیل هایش نیازمند تغییر نگاه ها و ارتقا جایگاه مدیریتی در کاشان است..

بدون شک کاشان امروز با تکیه به قدمت چند هزار ساله و ظرفیت های کنونی به جایگاهی رسیده است تا مسئولان نظام و دولت به مطالبه اصلی این منطقه یعنی استان مستقل لبیک بگویند زیرا تشکیل استان مستقل یک بازی دو سر برد برای کاشان و کشور خواهد بود و بسیاری از مطالبات و مشکلات این منطقه با تصویب استان کاشان حل خواهد شد.

در کنار مطالبه تاسیس استان کاشان در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان، و تا تحقق آن باید تفویض اختیار مدیران استانی به مدیران شهرستان در اولویت باشد، زیرا در سال های اخیر نه تنها تفویض اختیار زیادی داده نشده است حتی این سوال پیش آمده است چرا چندین سال است عنوان معاون استاندار از سمت فرمانداری کاشان گرفته شده است و حتی امروز کاشان در حوزه فرمانداری ویژه هم اختیاراتی ندارد!!

138 سال قدمت اتاق بازرگانی کاشان نقش مهم این منطقه در صنعت و اقتصاد کشور را حکایت می کند به گونه ای که امروز جایگاهش بیش از 11 استان کشور در حوزه صنعت است و حتی در سال گذشته با وجود تمام تنگناهای اقتصادی و تحریم کاشان 520 میلیون دلار صادرات داشته است، تا کی باید چرخ صنعت و توسعه کاشان گرفتار تصممیات مدیران مرکز اصفهان باشد؟

اگر کاشان و مردمش در حوزه دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه کاشان، اداره آب و فاضلاب، حج و زیارت مشکلات و دغدغه های کمتری دارند دلیلش چیزی نیست جز مستقل بودن این مراکز از استان، پس چرا با نگاه به این تجربه های موفق استقلال تعداد ادارات کاشان بیشتر نشود؟

اگر در اسناد بالادستی چشم انداز توسعه کاشان، صنعت گردشگری تدوین شده است چرا اداره میراث فرهنگی کاشان باید با آن پیشینه غنی و برخورداری از آثار تاریخی و طبیعی و آیین های متنوع که امروزه به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور شناخته می شود برای حل مشکلات مورد نیازش معطل تصممیات اداره کل استان اصفهان شود و حتی چرا بدلیل عدم تخصیص اعتبارت لازم باید روز به روز شاهد از بین رفتن آثار تاریخی این شهر که جزو سرمایه های ملی این سرزمین هستند، باشیم؟

با نگاهی به رسانه های اصفهان مطالبه اصلی این شهر احیا زاینده رود و حل مشکل آب کشاورزان است، هرچند معضل کم آبی که کاشان هم گرفتار است ولی حل مشکلات بخش کشاورزی شهرستان هم باید توسط وزیر جهاد کشاورزی که تا سال گذشته نماینده مردمش در مجلس بوده است پیگیری شود، کشاورزی کاشان با داشتن سه رتبه نخست کشور و 17 رتبه استانی در تولید محصول حال خوبی ندارد و امروز زندگی 45 هزار شاغل این بخش منتظر نگاه ویژه دولت و دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی است.

کاشان امروز اگر بعد از دو زلزله مهیب در طول تاریخ چون سرو ایستاده است اما امروز در کنار بلایای طبیعی، گرفتار بلایای انسانی که حاصل امضا و نگاه بی تفاوتی مدیران استان شده است به گونه ای که منشا بخش بزرگی از مشکلات زیست محیطی منطقه حاصل صدور مجوزهای بدون مطالعه برای صنایع مضر و معادن است، مجوزهایی که نفس شهر و روستاهای این منطقه را به شماره انداخته است، نجات زندگی مردم این منطقه از این وضعیت را مسئولان کاشان باید از دولت سیزدهم مطالبه کنند.

امیدواریم پایان بیست و پنجمین سفر رئیس جمهور و هیات دولت منشا خیر و برکت برای منطقه کاشان باشد و با اتخاذ مصوبات و تصمیمات لازم در این سفر، فردای کاشان در مسیر توسعه و پیشرفت و آبادانی و ایجاد رفاه برای مردمانش گام های استوار و محکمتر بردارد.


    مریم شاه حمزه
    (0) (0)

    مریم شاه حمزه

    ژوئن 15, 2022

    سلام خیابان نطنز تیر برق بسیار کم داره لطفا حتما و حتما کاشان را استان کنید

    (0) (0)

    ژوئن 16, 2022

    کاشان گرفتار خیانت مدیران بی لیاقت شده، استان باید بشه

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *