• شناسه خبر : 880

دختران کاشان از دغدغه هایشان می گویند:

حرف هایی که نیاز به شنیده شدن دارد

بیش از نیمی از جمعیت شهرستان کاشان را زنان تشکیل می دهند که بخش قابل توجهی از آن دختران جوان و نوجوان هستند، دختران تلاشگر که با وجود تمام ناهمواری هاو فراز و نشیب های پیش رویشان همواره در صف اول رسیدن به قله های موفقیت ایستاده اند.

در سال های اخیر اسامی دختران دانش آموز کاشانی همواره در ردیف برترین های آزمون های علمی در سطح کشور به چشم می خورد که کسب رتبه چهارم کنکور سراسری 96 توسط زینب ابن علی و رتبه چهارم کنکور سرای 97 توسط فرنوش فخار از نمونه های موفقیت علمی سال های اخیر دختران کاشانی محسوب می شود.

همچنین دانشجویان دختر کاشانی بخش کثیری از آمار دانشگاه را به خود اختصاص داده اند و حتی تعداد دواطلبان کنکور سراسری امسال نیز آمار دختران بیشتر از پسران است. که همین جامعه آماری خود مهری تایید بر ادعای حضور چشمگیر دختران در عرصه های علم و یادگیری است.

این موضوع خود نشانه ی اهمیت توجه به خواسته ها و نیازهای دختران جوان و نوجوانی است که قرار است، آینده شهرمان به دستشان بنا شود،عزیزانی که مادران و پرورش دهندگان ظرفیت های انسانی آینده اند و همچنین قرار است سهم بسزایی در آبادانی و پیشرفت شهر داشته باشند و جامعه باید مسیر موفقیت را برای آنان هموار کند.
اهمیت و ضرورت پرداختن به دغدغه های دختران کاشانی برای همگان قابل درک و واضح است.اما سوال این جاست امکانات آموزشی، رفاهی-تفریحی و حق مشارکت بی دغدغه و موثر در اجتماع تا چه میزان برای دختران شهرم فراهم است؟
کاشان شهری با فرهنگ و تمدن غنی است. تمدنی که غنایش را از دامان پاک زنانی به دست آورده است که سخاوتمندانه عمرشان را پای پرورش انسان هایی گذاشته اند که در طول تاریخ در عرصه های مختلف زبانزد عام و خاص شده اند.
با این تفاسیر کاشان امروز شهری است با ده ها انجمن و فرهنگسرا که از این میان تنها اسم چند تشکل مستقل برای دختران به چشم میخورد، که البته با توجه وسعت و پتانسیل های شهر کاشان توقع بسیار بیشتری می رود. با این وجود همواره دختران در صف مقدم فرهنگ ایستاده اند و حضور پررنگ و همیشگی شان به چشم می خورد؛ کاشان بانوان هنرمند و شاعر زیادی را در دل خود پرورانده است که همواره مایه مباهات و افتخار کاشان بوده اند. با این حال دختران نجیب و قانع شهر کویری ام گاه تا آن اندازه ساکتند که مطالباتشان به گوش ها نمی رسد.

امروز سیزدهم تیر ماه مصادف شده با اول ذی القعده که در تقویم ها تولد حضرت معصومه(س) و «روز دختر» نامگذاری شده است تا بهانه ای شود که پای صحبت چند تن از دختران جوان و نوجوان شهرم بنشینم و گوش شنوایی برای ناگفته هایشان باشم.
هرکدام دغدغه ای داشتند که اکثر این دغدغه ها به سه کلید اصلی ختم می شد:امکانات، مراکز تفریحی و حضور در جامعه
زینب بیست وسه ساله، نقاش و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی از حقوق دختران می گوید که تا چه میزانی توانسته اند به حقوق و مطالبات خود در جامعه شهری کاشان برسند
او می گفت: در اسلام توصیه های مکرری درمورد اهمیت و جایگاه ویژه دختران هست و کاشان شهری متمدن و مذهبیست با توجه به این مسئله به طبع توقع انتطارات بیشتری در زمینه احترام به دختران از چنین شهری می رود، ولی غالب جامعه کاشان جامعه ای سنتی است که متاسفانه گاهی در آن نگاه صحیحی به زن نمی شود و این نگاه نادرست در مواقعی آمیخته با تعصب است..
به دختران اعتماد کافی نمی شود به گونه ای که باید برای انجام هر کاری با دست کم گرفته شدن و عدم احترام لازم دست و پنجه نرم کنند.

سپس نفسی عمیق کشید و ادامه داد: بخشی از این بی اعتمادی ها از جانب خود دختران است. رفتار و حضور ما باید جوری باشد که اعتماد را جلب کند و نگرانی ها از حضور ما را بکاهد؛ قاطی شدن مسائل کاری با امور نامربوط مسبب سلب اعتماد است. از طرفی دختران نیازمند اجتماع های قوی تری هستند، اجتماعی از بانوان و دختران همفکر و در یک راستا بسیار کم است.
از امکانات فرهنگی ناکافی گفت: سال هاست شاهد حضور فعال پسران در امور فرهنگی هستیم و این درحالیست که واحدهای مربوط به بانوان و دختران اکثرا غیرفعالند و یا مدت کمی است که آغاز به کار کرده اند، دختران نیازمند نشست ها، اردوها و فعالیت های جمعی بیشتری هستند.
زینب در پایان سخنانش از نحوه اختصاص امکانات به دختران گلایه کرد و گفت امکانات باید همگانی باشد بدون دودستگی، دختران را تا کی می توان در پستوها مخفی کرد؟! باید به گونه ای فرهنگسازی بشود که دختران بتوانند با سایر افراد جامعه ارتباط و همکاری سالم داشته باشند. و دختران بتوانند با حفظ جایگاهشان و بدون ترس از آسیب دیدن وارد جامعه بشوند. صحبتش را با این جمله به پایان برد، باید به دنبال اهداف خاص تر و جزئی تر در زمینه امکانات بود..

فاطمه بیست و دو ساله که معلم است از عدم وجود امکانات تفریحی و رفاهی کافی برای دختران کاشان می گوید سپس ابرویی بالا می اندازد و ادامه می دهد: تفریحات دختران در شهر کاشان بسیار کم و محدود است، وسایل ورزشی یا بازی که در پارک ها قرار دارد قابل استفاده برای دخترها نیست و یا شایسته آنها نیست، یک پارک بانوان داریم که جذابیتی ندارد، و جایی قرار دارد که به راحتی در دسترس همه نیست. چرا باید کاشان به این بزرگی ففط یک مکان تفریحی برای بانوان داشته باشد؟ لازم است تعداد این مراکز بالا برود و در سطح شهر پراکنده شود.

روسری اش را مرتب کرد و ادامه داد من تئاتر را دوست دارم اما عرصه فعالیت در این زمینه برای دخترها به اندازه آقایان باز نیست، دخترها نمی توانند آن گونه که دوست دارند در تئاتربازی کنند یا تئاتر های متناسب با روحیاتشان ببینند. به ورزشگاه ها نگاهی بیاندازید، مداوم اسامی پسرها و تیم هایشان را برای شرکت در مسابقات و کسب مقام می شنویم این درحالیست که به ندرت به اسامی دخترها بر می خوریم عرصه اینگونه فعالیت ها باید برای دختران آزادتر و بیشتر باشد.

این معلم جوان سخنانش تاکید می کند دختران مادران آینده و ستون خانواده هستند، با وجود اینکه در سال های اخیر شاهد برگزاری کارگاه های مهارت و آموزشی در حوزه تربیت و خانواده بوده ایم اما جا دارد کارگاه های آموزشی بیشتری برای ارتقا آگاهی و دانش آنها برگزار شد.

فاطمه در پایان سخنانش به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه کارگاه های هنری در سطح کاشان نسبتا زیاد است اما گاهی هزینه آموزش دیدن در کارگاه های هنری و مهارتی مانند خیاطی، گلدوزی و. بالاست و این درحالی است که کیفیت و سطح آموزش پایینی دارد.
حوریه هجده ساله و محصل در پاسخ به این سوال که آیا دختران می توانند به راحتی در اجتماع شهری کاشان حضور پیدا کنند سری تکان می دهد و از ناتوانی دختران در حضور موثر و صحیح در اجتماع شهری کاشان گلایه می کند و می گوید: برخی از تفکرات قدیمی و آزار دهنده مانع از حضور خانم ها در اجتماع می شود به عنوان مثال بعد از گذشت سالها از رانندگی خانوم ها هنوز هم گاهی موقع رانندگی خانوم ها پج پج هایی پشت سرشان هست که از سر تمسخر است و ابدا زیبا و شایسته نیست؛ این درحالی است که در اکثرا نقاط کشور امروز چنین برخورد هایی وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت هایش اعتماد به بانوان در جامعه شهری کاشان بسیار پایین دانست و افزود: به طبع همین نگرش ناصحیح محدودیت های زیادی برای دختران کاشانی وجود دارد، به طوری که بسیاری از دخترها با این وجود که استعداد بالایی دارند به سبب نبود امکانات کافی و برابر سرکوب می شوند، مثلا کلاس های موسیقی، خیلی از سازها در کاشان آموزش داده نمی شود و به گونه ای ممنوع حساب می شود. خیلی از امکانات ورزشی فقط برای پسرها مهیاست و دخترها امکانات چندانی ندارند.
سپس با غرور دخترانه ای ادامه می دهد، ما دخترها با وجود تمام مشکلات همواره قوی ایستاده ایم پرچم شهرمان را. بالا نگه داشته ایم، دختران کاشانی مقامات ورزشی زیادی را به دست داده اند و همواره شاهد افتخار آفرینی شان در لباس ملی بوده ایم. همین الان فاطمه شبان، بازیکن ثابت تیم ملی جوانان فوتبال است و فاطمه عنایت و الهه حلاج نیز در تیم ملی جوانان والیبال می درخشند.

حوریه در پایان سخنانش می گوید امکانات تفریحی برای دختران کاشان در سطح پایینی قرار دارد و فقط چند استخر و پارک بانوان هست که رسیدگی و امکانات تفریحی آن مطلوب نیست مثلا همین پارک بانوان – چرا بهش میگن پارک – چندتایی دوچرخه دارد که اکثرا فرسوده و خراب هستند و گاهی انقدر مشکل دارند امکان کرایه دادنشان نیست.

اینها تنها پاره از گلایه ها و مشکلات دخترانه بود، دختران افتخار آفرین شهرم که با وجود تمام کاستی ها ایستاده اند و خود را به همگان اثبات کرده اند، اکنون نوبت مسوولان است اقدامی در جهت مطالبات آنها انجام دهند و البته گاهی هم باید گوش تیز کنند و حرف هایی که مجال بیان شدن پیدا نکرده اند بشنوند که سخن بسیار است …

گزارش از: حانیه ابوالحسنی


    (1) (0)

    جولای 4, 2019

    باسلام آیا از حجاب اسلامی وآداب معاشرت اصالت خانوادگی در دختران دغدغه مند در جامعه ورعایت اصول وضوابط رفتاری وتاثیر پذیر ومد واوضاع ظاهری پرسیده ای ازشون که نگرا ن حضور در جامعه هستن

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *