• شناسه خبر : 16335

بر اثر مرمت های اشتباه اواخر دهه 80:

حذف کتیبه معقلی دوران تیموری مسجد میرعماد کاشان

کارشناس حوزه مرمت و بافت تاریخی از حذف کتیبه معقلی گچی متعلق به دوران تیموری در مسجد میرعماد کاشان با ذکر نام حضرت علی (ع) بر اثر مرمت های اشتباه در اواخر دهه 80 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمدمهدی نجفی در گفتگو با اهل کاشانم اظهار داشت: در بررسی هایی از تصاویر مستند مسجد میرعماد آنچه مشهود است در طی مرمت و نوسازی جداره مسجد در اواخر دهه ۸۰ شمسی این کتیبه گچی به طور کامل محو شده که در صورت پوشاندن آن با گچ شاید امکان احیای آن فراهم باشد.

وی تصریح کرد: چنین سهل‌انگاری‌ها و خطاهای فاحشی که موجب نابودی میراث کهن این شهر در هنگام مرمت ها و بازسازی ها می شود، نتیجه فقدان نظارت لازم متخصصان، نبود طرح مرمت و مستندنگاری، عدم شناخت از بنا و ضعف جایگاه میراث فرهنگی بعنوان متولی آثار تاریخی است.

وی با بیان اینکه مسجد میرعماد یکی از بناهای ارزشمند کاشان منصوب به دوره تیموری است، افزود: در این مسجد که به پیش از دوره صفوی تعلق دارد، چندین بار نام حضرت علی (ع) آمده است که خود شاهدی بر ارادت مردمان این شهر به امیرالمومنین، پیش از رواج حکومت شیعی صفوی در ایران است.

وی در ادامه گفت: نام حضرت امیرالمومنین در کاشیکاری منبر نفیس مسجد که در زمان ابوسعید گورکانی ساخته شده، آمده است. در کاشیکاری این منبر در مرکز تصویر، ذکر «الحمد الله» و در چهار طرف آن ذکر «سبحان الله» و در طرفین «الله احد» و بالا و پایین نام حضرت «علی» نقش بسته است.

این پژوهشگر تاریخ کاشان در ادامه گفت: نام امیرالمومنین در کاشیکاری زیر جاچراغی مسجد میرعماد با تاریخ ۸۹۷ هجری ذکر شده و در قسمت فوقانی این جاچراغی نیز نام حضرت علی (ع) با خط معقلی به شیوه زیبایی گچبری شده بود.

.نجفی خاطرنشان کرد: در مقرنس‌کاری ورودی شبستان مسجد میرعماد که به باور برخی پژوهشگران به دوره ایلخانی تعلق دارد، در کنار ذکر «یا الله» و «یا محمد»، نام امیرالمومنین به صورت «یا علی» تکرار شده است.

کاشیکاری منیر مسجد میرعماد
کاشیکاری جاچراغی مسجد میرعماد
مقرنس کاری ورودی شبستان مسجد میرعماد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *