• شناسه خبر : 3794

جوابیه شهرداری کاشان به اهل کاشانم درباره جمع آوری فان ها

در پی انتشار یادداشتی با عنوان«دهن کجی شهرداری به افکار عمومی» در تاریخ 17 آبان در پایگاه خبری اهل کاشانم، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان با ارسال جوابیه ای توضیحاتی درباره موضوعات و سوالات مطرح شده در این یادداشت ارائه کرده است.

پایگاه خبری اهل کاشانم از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان متشکر است که به احترام رسانه و افکار عمومی توضیحاتی پیرامون طرح جمع آوری سطل های زباله به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرده است. این اقدام هر چند دیر هنگام است ولی فتح بابی برای پاسخگویی شهرداری به رسانه به عنوان زبان منتقد و مطالبه گر مردم است.

رسانه مستقل و آزاد «اهل کاشانم» از فرصت استفاده کرده و از کارشناسان و صاحبنظران نیز می خواهد نظرات خود را برای انتشار عمومی به این پایگاه خبری و تحلیلی ارسال فرمایند.

پایگاه خبری اهل کاشانم متن کامل جوابیه ارسالی را عینا منتشر کرده و بررسی و تحلیل آن را به زمان دیگر واگذار می کند.

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری اهل کاشانم:

با سلام و احترام :

به دنبال درج مطلبی با عنوان «دهن‌کجی شهرداری کاشان به افکار عمومی» در آن پایگاه خبری، پاسخ ذیل برای تنویر افکار عمومی ارسال می‌گردد؛ لذا شایسته است وفق ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج کامل و دقیق جوابیه در آن رسانه، اقدام مقتضی صورت پذیرد:

در مورد دلایل حذف سطل‌های بزرگ شهری(فان) همچنان که بارها در قالب‌های مختلف توضیح داده شده، اثرات زیست محیطی مخرب ناشی از ماندگاری اجتناب‌ناپذیر زباله و شیرابه‌ها درون فان‌ها، تأثیرات مخرب فضای پیرامونی آن و نقش آن در بروز بیماری‌هایی نظیر سالک از جمله علت‌هایی است که مسئولان امر را در مسیر اتخاذ این تصمیم قرار داده است. وجود فان‌ها در عمل به این معنی است که هر فردی در هر زمانی که بخواهد می‌تواند زباله را بیرون بگذارد که این کار علاوه بر منع قانونی، خطرات غیر قابل انکاری بر محیط زیست، سلامت شهروندان، شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها دارد.

نکته دیگر آن است که طبق این ماده قانونی، مدیریت پسماندها و آیین‌نامه اجرایی، مدیریت فرآیند جمع‌آوری و کنترل پسماندها غیر از موارد صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف مدیریت شهری بردوش بخشداری‌هاست به عبارت دیگر تشخیص شیوه جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در سطح شهرها در حیطه وظایف شهرداری‌هاست. همچنین در تبصره این ماده قانونی، مدیریت اجرایی می‌تواند تمام یا بخشی از عملیات جمع‌آوری و دفع پسماند را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کند.

مسئله دیگر تجربه سایر کلان‌شهرها در زمینه حذف سطل‌های بزرگ زباله شهری است.به عنوان نمونه، در شهری مانند اصفهان علاوه بر موضوعات اجرایی و مدیریتی، طبیعتا آن عاملی که مدیریت شهری در یک قطب گردشگری را به نتیجه حذف فان‌ها رسانیده دغدغه حفاظت از محیط زیست، پاکیزگی و شادابی شهر است.

اما در خصوص موضوع مسدود کردن محل نصب فان‌ها باید تأکید کرد این اقدام تنها در مورد برخی از فان‌های مسکن مهر صورت گرفته که علت آن مهیاسازی این مکان‌ها برای فرآیندهای زیباسازی و ارتقای منظر بصری است و در خصوص سایر محل نصب فان‌ها اصولا چنین تصمیمی گرفته نشده است.

مسئله دیگر آن است که به هیچ عنوان، تحریم‌ها و مشکلات این چنینی عامل اتخاذ این تصمیم نبوده است؛ اصولا مباحث بهداشتی و زیست محیطی یکی از حوزه‌های جدی نقش‌آفرینی شهرداری است و هیچ‌گاه مقیاس‌‌های اقتصادی و سود و زیان مالی محور اصلی تصمیمات مدیریت شهری مسائل در این بخش به شمار نمی‌رود چراکه شهرداری سلامتی شهروندان را بر هر اولویت دیگری مقدم می‌داند.

یادداشت منتشر شده توسط پایگاه خبری اهل کاشانم را لینک (اینجا) بخوانید.


    (0) (0)

    نوامبر 12, 2019

    چه ماده قانونی ؟

    (0) (0)

    نوامبر 13, 2019

    بز چه داند ارزش نقل ونبات

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *