• شناسه خبر : 6968

گزارش اهل کاشانم از مصرف قلیان در کاشان

تفریح نداریم ؛ قلیان می کشیم!

برخی از جوانان با علم به اینکه مضرات و آسیب های قلیان برای بدن بیش از سیگار است رو به سوی مصرف این ماده دخانی آورده اند و اعتقاد دارند قلیان کشیدن تفریحی است که ارزانتر از ورزش و دیگر تفریحات سالم در دسترس است.

پاسی از شب گذشته است و حتی با اعلام تمام هشدارها برای جلوگیری از شیوع کرونا برخی از مردم در بوستانها، پارک ها و دو طرف خیابان منتهی به باغ فین فارغ از هر دغدغه ای دور هم نشسته و به گفت و گو مشغول هستند.

اما در این میان آنچه بیش از همه جلب توجه می کند بساط قلیانی است که یکی یکی بین اعضای برخی خانواده ها و متاسفانه حتی در حضور کودکان دست به دست می شود و با حرص و ولع دود آن را روانه آسمانها و حتی صورت همدیگر می کنند.

متاسفانه استعمال دخانیات به خصوص قلیان به طرز نگران کننده ای در بین خانواده ها افزایش یافته و به نوعی قبح آن شکسته شده و حتی هشدارها برای عدم مصرف از قلیان مشترک در جهت پیشگیری از عدم ابتلا به کرونا هم نتوانسته است میزان مصرف آن را کاهش دهد.

استفاده بیش از پیش جوانان و حتی نوجوانان از قلیان زنگ خطری برای متولیان امر است و باید ریشه یابی شود که چگونه یک جوان یا نوجوان باید اوقات فراغت خود را در کنار قلیان بگذراند و آیا راه حلی اساسی و بنیادی برای این موضوع اتخاذ شده است یا خبر؟

صدالبته برخوردها و رفتارهای سلبی زودگذر نمی تواند گرایش مردم به قلیان را کاهش می دهد و این احتیاج به یک برنامه ریزی درست برای فرهنگ سازی در راستای کاهش مصرف قلیان و دیگر مواد دخانی دارد.

مصرف قلیان در کاشان

مصرف قلیان در کاشان

قلیان خیلی راحت تر از قبل در دسترس است

حدود 34 سال سن دارد و در یک نمایشگاه اتومبیل مشغول به فعالیت است. این همشهری کاشانی در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه حدود 15 سال است که قلیان می کشد، اظهار داشت: بیشتر سعی می کنم که قلیان را در باغ مصرف کنم.

وی با اشاره به اینکه سیگار نمی کشد، ابراز داشت: قلیان خیلی راحت تر از قبل در دسترس است و افزایش مغازه های عرضه کننده قلیان در سطح شهر نشان دهنده این موضوع است.

مجید با بیان اینکه به هیچ عنوان خانوادگی قلیان نمی کشد، تصریح کرد: خانواده نسبت به قلیان کشیدن من خیلی اعتراض می کنند ولی این یک تفریح ساده برای من است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع دارم که ضرر قلیان بیش از سیگار است، خاطرنشان کرد: با این وجود به هیچ عنوان سیگار نمی کشم چون از سیگار متنفرم.

قلیان تفریحی ارزان که برای هر بار استفاده بیش از پنج هزار تومان لازم نیست!

علیرضا دیگر شهروند کاشانی است که خود را گچکار معرفی کرده و می گوید 36 سال سن دارد.

این همشهری کاشانی نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه مدت زیادی است که قلیان می کشد، یادآور شد: قلیان برای من تفریحی ارزان است که هر دفعه بیش از پنج هزار تومان بیشتر هزینه ندارد.

وی با اشاره به اینکه با قلیان کشیدن در سفره خانه و قهوه خانه بیشتر حال می دهد، یادآور شد: دلیل خاصی برای قلیان کشیدن ندارم ولی اعتقاد دارم که من به نحوی با قلیان کشیدن تخلیه می شوم.

هزینه قلیان کشیدن ارزانتر از ورزش کردن است

این شهروند کاشانی با بیان اینکه قلیان کشیدن در مقابل ورزش ارزانتر در می آید، تاکید کرد: قلیان در حال حاضر بهتر و راحت تر از قبل در دسترس است به نحوی که قبلا همیشه هر جا میرفتیم یک قلیان دنبال خودمان می بردیم ولی حالا هر کجا برویم در دسترس است.

وی درباره قلیان و کرونا گفت: کرونا هیچ ارتباطی با قلیان ندارد و قلیان باعث ابتلا به کرونا نمی شود!

یک فروشنده مواد دخانی و قلیان نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با اشاره به اینکه در سیگار و قلیان سود آنچنانی نیست، اظهار داشت: بیشترین سود مغازه دارها در این شغل فروش ذغال و فندک و غیره است.

وی با اشاره به اینکه این شغل بسیار پردردسر هست، ابراز داشت: شغل ما تنها حرفه ای است که نباید برای آن هیچ تبلیغی کرد.

این فروشنده مواد دخانی ورود به این شغل را به این دلیل دانست که می خواهد مشغول باشد و تصریح کرد: بیشتر خریداران من آقا هستند و به هیچ عنوان به مشتری زیر 18 سال سیگار و قلیان نمی فروشم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان دنبال دردسر نیستم، خاطرنشان کرد: هیچ کالای قاچاق مثل سیگار غیرمجاز را نمیفروشم در حالی که ممکن است سود کالای قاچاق بیشتر از نمونه مجاز آن باشد.

سیگار قاچاق حدودا 10 برابر بیشتر از سیگار مجاز قیمت دارد!

این فروشنده مواد دخانی با اشاره به قیمت سیگار در بازار افزود: قیمت سیگارهای مجاز در بازار از سه هزار و 500 شروع و تا 13000 تومان هم وجود دارد در حالیکه سیگارهای غیرمجاز قیمت آنها از 40هزار تومان شروع و تا 100هزار تومان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پیش از این تعدای زیادی سیگار استعمال می کرده است، گفت: فعلا به دلیل اینکه مغازه زده ام برای رعایت حال مردم و مشتریان سعی می کنم کمتر استفاده کنم به نحوی که مصرف سیگار من به حدود یک هفتم قبل رسیده است.

این فروشنده مواد دخانی تاکید کرد: متاسفانه من مشتری به طور متوسط دو مشتری زیر 18 سال در روز هم دارم که من به آنها سیگار و مواد دخانی نمیفروشم.

افزایش قیمت سیگار و مواد دخانی محسوس نبوده است

وی در مورد افزایش قیمت قلیان و سیگار برای مصرف کننده گفت: افزایش قیمت محسوسی نداشته ایم؛ مثلا برای قیمت تنباکو قیمت آن حداکثر 10 درصد افزایش پیدا کرده است و قیمت بسته سیگار 12هزار تومانی هم فقط هزار تومان زیاد شده و به 13هزار تومان رسیده است.

افزایش واحدهای صنفی عرضه قلیان و مواد دخانی در کاشان

افزایش کم قیمت سیگار و مواد دخانی بیانگر بسیاری از واقعیت های این موضوع است. در حالیکه اجناس و کالاها و خدمات در کشور با رشد قیمتی سریع سفره غذایی خانواده ها را روز به روز کوچکتر می کند، قیمت مواد دخانی همانند سیگار و تنباکو برای قلیان با یک افزایش جزیی و مختصر همراه بوده است.

متاسفانه با افزایش واحدهای عرضه مواد دخانی در سطح شهرستان نیز امکان دسترسی به این مواد برای مردم بیشتر از قبل شده است.

این در حالی است که بسیاری از جوانان و نوجوانان از کمبود و گرانی فضاهای ورزشی و تفریحات سالم رنج برده و گله مندند.

گرایش برخی از جوانان و نوجوانان به قلیان ناشی از یادگیری های اجتماعی است

یک استاد دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه اخیرا گرایش جوانان و نوجوانان به برخی از رفتارهای نامناسب اجتماعی مثل مصرف قلیان چه در ملا عام و چه خفا بیشتر شده است، اظهار داشت: این رفتارها ناشی از یادگیری های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه کمبود تفریحات سالم و همچنین اماکنی برای تخلیه هیجانی جوانان و نوجوانان باعث الگوبرداری آنها از رفتارهای برخی از افراد اطراف خود می شود، ابراز داشت: این الگوها کم کم تبدیل به همه گیری و یا اپیدمی می شود و کنترل آن در صورت پیش آمدن اپیدمی مشکل می شود.

فریبرز صدیق ارفعی با بیان اینکه باید اماکنی برای تخلیه هیجان و انرژی جوانان و نوجوانان توسط دستگاه ها و نهادهای مربوطه و همچنین مردم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: وجود این مراکز باعث می شود که افراد وقت خود را در آن بگذرانند و به دنبال موضوعاتی همانند قلیان نروند.

وی با اشاره به اینکه حدود 10-15 سال پیش چون دختران مراودات اجتماعی کمتری داشتند کمتر دچار این الگوبرداری از رفتار اطرافیان می شدند، خاطرنشان کرد: با رشد تکنولوژی و حضور فعال دختران در جامعه این الگوبرداری رشد سریعتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه گذاری و احداث اماکن ورزشی و تفریحی ارزان و در دسترس آسان برای دختران و پسران جوان و نوجوان انجام شود، تاکید کرد: این مراکز می تواند یکی از مهمترین عوامل موثر در گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد دخانی مثل قلیان باشد.

انتشار گسترده باورهای غلط و اثبات نشده درباره قلیان در بین مردم و فضای مجازی

به گزارش خبرنگار اهل کاشانم همزمان با افزایش مصرف مواد دخانی و قلیان در شهر متاسفانه باورهایی از مصرف این مواد در بین مردم و به خصوص در فضای مجازی در حال انتشار است که به نظر می رسد در حال القای این مطلب هستند که مصرف قلیان به نوعی درمان برخی بیماری ها را نیز در بردارد.

دیده شده است که این باورهای غلط که بدون هیچ مستندات علمی و تایید شده در حال انتشار در بین مردم و به خصوص در فضای مجازی است حتی تا مرحله ای پیش رفته است که قلیان را به عنوان وسیله ای برای سلامت بدن و درمان برخی از بیماری ها نیز ذکر کرده اند!!

از سویی دیگر طبق نص صریح قانون استفاده از قلیان و مواد دخانی و افزایش استعمال آن در فضاهای عمومی همانند پارک و بوستان ها غیرقانونی و یک رفتار خلاف فرهنگ شهروندی است.

هر یک از شهروندانی که در یک بوستان و یا پارک به همراه خانواده حضور پیدا می کنند حق دارند از فضای سبز آن بوستان استفاده کنند و نباید این بهره مندی با انباشت دود ناشی از مصرف قلیان یا مواد دخانی دیگران به حداقل برسد.
این یک قانون جهانیست.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *