• شناسه خبر : 13048

تداوم شرایط خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال، شرایط کم بارشی تا نیمه اول پاییز ادامه دارد

عباس ارغوانی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، با بیان اینکه در سال زراعی گذشته شرايط بارش و دمايي متفاوتي را در دشت كاشان شاهد بوديم، اظهار داشت: این شرایط یکی از بدترین سال های 50 سال اخیر در 50 سال اخیر در زمینه آب و هوایی بود به نحوی که شاهد کاهش چشمگیر بارش، نبود برف، افزایش مکرر دمای هوا، کاهش رطوبت و کاهش شدید منابع آبی بودیم.


وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 64.9 میلیمتر ثبت شده است، افزود: اين در حالي است كه متوسط بارش سالانه اين شهر 1/134 ميلی‌متر است و بارش سال زراعی گذشته اين شهر 6/196 ميليمتر بوده است كه بارش در اين سال زراعی نسبت به بلندمدت 51 درصد و نسبت به سال گذشته 67 درصد كاهش داشته است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه به غير از آذرماه بقيه ماه‌های سال بارش‌های كمتر از نرمال داشته‌اند، ابراز داشت: در تمام سال‌های دوره آماری هيچ سالی فروردين ماه و ارديبهشت بدون بارندگی نداشته‌ايم آما در سال زراعی 1400-1399 اين اتفاق روی داده و اين دو ماه كه همواره بارش‌های مناسبی برای اين منطقه داشته فاقد بارندگی گزارش شده‌است.

وی با بیان اینکه دمای هوا در شش ماهه دوم سال جاری به ویژه در فروردین، اردیبهشت، خرداد و شهریور طی 40 سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: از كل مساحت دشت كاشان طی يكسال گذشته حدود 98 درصد و طی 10 سال گذشته حدود 74 درصد درگير خشكسالی بوده است كه باعث كاهش محسوس منابع آبی و افزايش مخاطرات جوی مانند سيل، طوفان و غیره شده است.

ارغوانی با بیان اینکه پيش بينی فصلی دما و بارش پائيز 1400 كاشان و آران و بيدگل آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی موثر بر منابع آب با تاخیر آغاز می شوند، تصریح کرد: مجموعه بارش طی ماه‌های مهر، آبان و آذر کمتر از مقدار نرمال خواهد بود به طوری که بیشترین کاهش بارش کمتر از نرمال مربوط به آبان ماه پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود، تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد، تأکید کرد: شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت به نحوی که میانگین دما در حدود یک تا 5/1 سانتیگراد بالای نرمال خواهد بود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *