• شناسه خبر : 7891

تخریب عمارت باشکوه قاجاری در روستای بارونق کاشان

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان از ‌تخریب عمارت باشکوه قاجاری سردر قلعه روستای بارونق کاشان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمد مشهدی نوش آبادی اظهار داشت: این عمارت بلند یکی از زیباترین جلوه‌های روستای بارونق کاشان بود که جلوه خاصی به منظره روستا و مسیر کاشان_برزک می‌داد و از بالای عمارت نیز چشم‌انداز خوبی به باغات اطراف و مناظر طبیعی منطقه وجود داشت.

وی با بیان اینکه بنای عمارت روستای بارونق کاشان از خشت بود و سقف آن با تیرچه چوبی و به شیوه معماری سنتی پوشیده بود، افزود: این عمارت قاجاری شامل تالار، اتاق جانبی، دو ایوان و یک دالان ورودی بود و به چهار جانب اشراف داشت.

  • تخریب عمارت قاجاری در روستای بارونق کاشان

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان افزود: عمارت بارونق بنا بر یادداشت‌های سید ابوالقاسم شیخ‌الاسلام کاشانی (رضوان) از خوشنویسان و شاعران و ادیبان کاشانی، در سال 1319 هجری قمری حدود 120 سال قبل به اتمام رسیده است

وی با اشاره به اینکه به این عمارت خاطر شکایت برخی از اهالی مبنی بر احتمال ریزش و ایجاد خطر برای ساکنان، توسط مسئولین مربوطه تخریب شد، تصریح کرد: به گفته اهالی روستا این تخریب پس از تائید مراجع قضایی، توسط نهادهای تابع فرمانداری کاشان صورت گرفته است.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: حال باید دید که آیا قبل از تخریب تشریفات قانونی مانند استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است؟ آیا هیچ راهکاری جز تخریب این اثر تاریخی وجود نداشت؟ و آیا میراث فرهنگی نسبت به شناسایی و ثبت این اثر ارزشمند، اقدامی صورت داده است؟ که این موضوع نیازمند شفاف سازی توسط اداره میراث فرهنگی، فرمانداری کاشان و ادارات تابعه است..

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان یادآور شد: چند سال مالک عمارت را شناسایی کرده و پیشنهاد دادم تا با قیمتی مناسب این عمارت در اختیار یکی از علاقه‌مندان بومی جهت مرمت قرار گیرد، اما مالک حاضر به فروختن آن به قیمت کارشناسی نبود و مبلغ گزافی را طلب می‌کرد.

مشهدی نوش ابادی افزود: در سفرهایم به این منطقه متوجه شدم که دیگر این عمارت از دور خودنمایی نمی‌کند و اصلاً این چشم‌انداز زیبا نامرئی شده است، پس از جستجو متوجه تخریب آن شدم و امروز این اثر تخریب و به‌کلی نابودشده است و مالک تمام آنچه داشته را از دست‌داده است.

وی تصریح کرد: تخریب بناهای باارزش تاریخی در منطقه کاشان به‌صورت بی‌رویه و روزانه انجام می‌شود و گویا این امر مسئله چندان مهمی برای مسئولین محترم نیست و به امری عادی تبدیل شده است.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: روستای بارونق در مسیر کاشان – برزک پس از زیارتگاه امام‌زاده یونس قرار دارد و هنوز بخشی از بافت تاریخی آن‌ که در ارتباط با مناظر طبیعی نیز هست، پابرجاست، اما امید چندانی به حفظ بخش باقی‌مانده وجود ندارد، مگر اینکه علاقه‌مندان و بارونقی‌ها به حفظ میراث باارزش اجدادی اهتمام جدی ورزند.


    (0) (0)

    سپتامبر 19, 2020

    این بنا هنوز تخریب نشده وقابل بازسازی هستش

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *